Részben az egész | Baranyay András kiállítása

Részben az egész | Baranyay András kiállítása
(2021. október 6. – december 5. – Műcsarnok)
„…a részlet az egészre utal, s egyetlen csepp fölidézi a tengert.”

A Műcsarnok és a MissionArt Galéria közös szervezésében nyílik életműkiállítás Baranyay András (1938–2016) képzőművész műveiből. A háromtermes kiállításban szerepelnek a művész ikonikus munkái, illetve számos olyan alkotás a hagyatékból, amely eddig nem volt ismert a közönség számára. Baranyay András az embert kutatta, ugyanakkor munkáiban a jellegzetes emberi részeket eltakarta, az arcok láthatatlanok, nemcsak a modell-beállítások, hanem a képkivágások miatt is. Az önarcképein rejtőzködve jelenítette meg saját magát. A kiállítás képei között szerepelnek rajzok, litográfiák, ofszet nyomatok, fotók és korai olajfestmények, amelyek párdarabjait megleljük a grafikák között is. A hagyományos képek mellett a kiállításban látható Baranyay Jane Morris fotójával összemontírozott önarckép- animációs filmje is.

A kiállítás címét ez a Baranyay András kéziratából származó idézet ihlette, amely a kivágásról, mint alkotói módszerről szól. A művész szerint a részlet „…alkalmas a valóság illúziójának felkeltésére, az élet pillanatnyi látványainak, mozgó voltának érzékeltetésére, esetlegességet, befejezetlenséget fejezhet ki. Elrejt előlünk dolgokat, melyek létezését csak sejthetjük, s ez a bizonytalanság nyugtalanítólag hat. Viszont a lényegtelen elhagyásával, a fölösleges elemek levágásával a tömörítésnek és a kiemelésnek hatásos módszerévé válhat, amelyben – mintegy esszenciába sűrítve – jelenik meg a lényeg…”

A kiállítás a legkorábbi festményektől és grafikáktól indulva bemutatja a teljes életmű keresztmetszetét. Tematikusan és hozzávetőleges időrendben vonultatja fel a munkákat. Baranyay művészi érdeklődésének fókuszában az emberi test állt: saját testét használta az önarcképek és kezek ábrázolásának hosszú sorában, a barátok teste például a Házaspárok, Hátképek, Kézfogások és Márffy lányok sorozatokban pedig lehetőséget adott számára megfigyelni a saját testtől eltérő formákat. Különleges helyet foglal el a – kiállításban és az életműben egyaránt – a Baranyay egyetlen kísérleti filmjét bemutató, Önarckép Jane Morrisszal című műtárgyegyüttes.

Baranyay András életműve a kortárs magyar képzőművészet meghatározó, sőt klasszikus mondható fejezete, ugyanakkor a szélesebb művészetkedvelő közönség számára kevésbé közismert. Művészete sajátos, vizuális párbeszéd olyan filozófusokkal, zeneszerzőkkel, írókkal, mint Kierkegaard, Erik Satie vagy Tandori Dezső. Mindez az Iparterv-csoport egyik leginkább egyedi kifejezésmódot használó alkotójává tette. A 2016-ban elhunyt Kossuth-díjas művész átfogó életmű-kiállításán számos alkotótársat, barátot és tanítványt is megszólaltatunk interjúk révén, melyekből világossá válik, hogy a Baranyayval való személyes barátságuk, vagy akár a találkozásuk lényeges viszonyítási pontot jelent számukra a saját pályájukon.

A Baranyay András művészetét bemutató kiállítás a 125 éves Műcsarnok és a 30 éves fennállását ünneplő MissionArt Galéria közös rendezésében jött létre. Párhuzamosan a MissionArt Galériában Baranyay és Tandori alkotó barátságát bemutató kiállítás látható.

További információk: http://mucsarnok.hu/kiallitasok/kiallitasok.php?mid=uMCiZiPsgnTMy1JYdEyzzC&tax=560c5eec6098a

Forrás: Műcsarnok

,