„A jelenlévő jövő” – Médiaművészeti kiállítás a Koreai Kulturális Központban

A Koreai Kulturális Központ május 20-tól a Koreai Modern és Kortárs Művészetek Nemzeti Múzeumának (MMCA) kortárs médiaművészeti gyűjteményét mutatja be közel 700m2-en.

everyware_Memoirs_2010_3

A kiállítás címe, „A jelenlévő jövő” Paik Namjune, a dél-koreai videóművészet egyik legmeghatározóbb kortárs művészének jövődefiníciójából merítkezik. A jövővel kapcsolatos képzeteink a következő percekre, a holnapi napra vagy még távolabbi időre vonatkoznak, ezzel szemben Paik, aki az interaktív média és web-művészet úttörőjeként is ismert úgy vélekedik, hogy „a jövő most van”. Paik gondolata azért jelentőségteljes, mert egy paradoxont foglal magában. A jövővel kapcsolatos terveink és álmaink a jelen körülményeink és környezetünk által nagyban meghatározottak, hiszen a jövőt nagyban alakítják a jelenben meghozott döntéseink és cselekedeteink.

Paik a huszadik század második felében forradalmian újnak számító szemlélete az MMCA „A jelenlévő jövő” címmel létrehozott médiaművészeti gyűjteményében és már számos országban bemutatott kiállításában manifesztálódott. Az 1986-ban Gwacheon városában alapított egyedülálló gyűjtemény azóta folyamatosan bővül. A Koreai Kulturális Központban bemutatott válogatás a művészet társadalomban betöltött szerepét, a médiaművészet fejlődési lehetőségeit és más érdekes kérdéseket feldolgozó műveket vonultat fel az 1990-es évek és azóta eltelt évtizedek kiemelkedő alkotásain keresztül.

Az internet megjelenésének hatásai és a kortárs médiaművészet fejlődési lehetőségei

Az ezredfordulóval a digitális technológia hihetetlen mértékű fejlődése és az internet berobbanása egészen új távlatokat nyitott meg a kortárs művészetek számára. A tárgyak másolása, sokszorosítása – beleértve a különféle művészeti és kulturális produktumokat is – mára természetessé vált. Ez paradigmaváltást eredményezett a művészek körében, hiszen egy olyan korban, ahol az internet, a videózás, a fényképezés és ezek szerkesztése az átlagemberek számára is könnyedén elérhető, ezért érthető, hogy új definíciót kíván meg a művészet társadalomban betöltött szerepére vonatkozóan. A technikai fejlődés következtében új művészeti ágak születnek, és ezek kombinációja szinte végtelen lehetőséget rejt a jelen és a jövő művészei számára.

Kim Sejin, Lim Minouk, Im Heungsoon, Ham Yangah és a többi kiállításon szereplő művész alkotásai erre a kihívásra felelnek. Ez a művészgeneráció a videózás és a legújabb fejlesztések vívmányai teremtette eszköztárat ugyanolyan természetességgel kezeli, ahogyan annak idején a nagy festők az ecsetet és a palettát.

A digitális kor alkotói Dél Koreában

A digitális termékek és szolgáltatások elterjedése óriási változásokat eredményezett a dél-koreai kultúrában és társadalomban. A neoliberalizmus átlépésére tett kísérletek között nagy jelentősége van a kisebb közösségek kialakításának és megerősödésének. A művészek körében egyre népszerűbbek az olyan kísérletek, melyekben nem csak más művészeti ágak, hanem a tervezői és mérnöki folyamatok is nagy szerepet kapnak. A Moon Kyungwon és Jeon Joonho művészpáros az építészet, a táncművészet és a divattervezés elemeinek kombinációjából létrehozott News from Nowhere (Hírek a Semmiből) című alkotása kitűnő példa erre. Hasonlóképpen Bang & Lee Everyware projektjének eredményéből született Memoirs (Emlékezések) című installációja, melyben az analóg és digitális technikák ötvözése teremt egyedülálló atmoszférát. Ezek a leginkább kísérleteknek nevezhető alkotások nehezen értelmezhetőek statikus művészeti produktumokként, sokkal inkább a médiaművészet előtt álló perspektívát szélesítik azáltal, hogy tágabb kulturális kontextusba helyezve vetik fel a korunk társadalmában felmerülő kérdéseket. A bemutatott alkotások mind azt példázzák, hogy a médiaművészet előtt álló lehetőségeknek csak a képzelet és kreativitás szabhat határt.

„A jelenlévő jövő” – Médiaművészeti kiállítás
2015.05.20.- 08.19.
Koreai Kulturális Központ

Poszter

Forrás: Koreai Kulturális Központ