AIVOLUTION – A mesterséges intelligencia és a művészet frenetikus kombója

Szerző, fotók: Marity Mira

A verbális emlékeimet megjelenítettem vizuálisan, sétáltam egy cyberpunk labirintusban, elkészítettem az avataromat, robotkarokat irányítottam egy virtuális térben és beszélgettem egy interaktív multimédiás entitással. Mindez elképesztően szuggesztív erejű élmény volt, és mindenki számára átélhető az AIVOLUTION: Entering The Digital Dream tárlaton, ami a Cinema Mystica univerzumának egyik legújabb szegmense. A címben szereplő AI az ’Artificial Intelligence’ rövidítése, indukálva az egyre aktuálisabbá váló kérdést, hogy miként fér meg egymással a mesterséges intelligencia és a művészet, és lehet-e (érdemes vagy etikus-e) az ilyen módon létrehozott produktumokat kreatív műalkotásnak nevezni. 

A mostani tárlat is immerzív, ami rendkívüli és komplex módon történő befogadást jelent, és ez bizony hamar függőséget okoz. Az AIVOLUTION nagyon ügyesen lavíroz a művészet, a tudomány és a szórakozás hármas határmezsgyéjén, és garantálja azt, hogy a lehető legjobb minőségben fogyasszuk a tartalmát. Hajdanán, a 2001: Űrodüsszeiával vagy A Nyolcadik utas: a Halállal utópisztikusnak tűnt a mesterséges intelligencia mindennapos használata – most már itt van a jelenben, a mindennapjainkban, a házunkban, és az újkori kiállítótermekbe is. Ilyen módon elkerülhetetlen hatással van a művészeti stílusokra és az alkotói metódusokra is. Ez a tematikus tárlat is ezt bizonyítja, ahol 14 ismert hazai és nemzetközi digitális művész mutatja be az AI által ihletett újmédiás installációit. Ők hozták létre a Global Illumination nevű alkotócsoportot, akikre érdemes odafigyelni egyedi látásmódjuk, inspiráló alkotásaik, lenyűgöző hibrid művészeti módszereik miatt.

A belemerülős-beavatós immerzív kiállítások sikere a 2010-es évek második felétől egyre nő, és a pesszimista jóslatok ellenére sem redukálta le a hagyományos múzeumi látogatószámot, hanem inkább újradefiniálta a közönség és vizuális művészet viszonyát. A mesterséges intelligencia hatása a művészeti ábrázolásban olyan delejes és igéző, hogy szinte bónuszként hat, és eddig nem érzett katartikus befogadói távlatokat nyit meg. A Sound Healing Room-ban például egy hihetetlen fél órás spirituális utazást él át az ember, amely egyaránt pozitívan hat a szellemre, pszichére, lélekre és testre. Az úgynevezett Solfeggio frekvenciák jótékony rezonálása teljes ellazulást és totális ráhangolódást biztosít a lenyűgöző pszichedelikus élményhez, amit a vetítések nyújtanak.

Az AIVOLUTION alkotásai az AI végtelen technológiai lehetőségeinek köszönhetően a vetítővásznon túl is életre kelnek, varázslatos és szakrális atmoszférát teremtenek, elhatárolódva attól az egysíkú műélvezettől, amit mondjuk egy művészettörténeti album lapozgatása vált ki a mostani fiatalabb generációból. Az itt bemutatott, mesterséges intelligenciával beoltott ábrázolásmód lényegében azt nyújtja, hogy a látogató nem puszta szemlélőnek, hanem beavatottnak érezheti magát – sok esetben az alkotás szerves résztvevőjeként. A ReCollection terem ennek elképesztően zseniális bizonyítéka. Ez az installáció a látogatók által bevitt információból kreál vizuális élményképeket. Egy személyes élményt kell bediktálni egy mikrofonba, a program ezt szintetizálja emlékké, pontosabban elmosódott emlékképpé, ami inkább áll impressziókból és érzetekből, hangulatból és atmoszférából, de tökéletesen felidézi az átélt pillanatot. Nekem önkéntelenül beugrottak a Minority Report prekogjai, akik hasonló mechanizmussal idézték fel az emlékeket.  Egyébként ez a több érzékszervre ható, többdimenziós és interaktív élménycunami a kiállítás szinte mindegyik termében és alkotásánál átélhető.

Némelyik produktum közelebb visz a videojátékokhoz, mint egy tipikus művészeti alkotáshoz. A „What will remain?” sarokban szenzorok felett mozgó kézzel lehet megmozgatni a falra projektált robotkarokat, amelyek futurisztikus szcénában idézik fel az Avatar monumentális harci robotjait. Ez az sejtetett testi és fizikai átalakulás a mozi és a televízió narratíváját használja a művészi élményhez, lehetővé téve a téma továbbgondolását.

Persze bizonyára itt is felbukkannak majd olyan fanyalgók, akiknek már nem csak az a félelmük, hogy az újdigitális immerzív kiállítások felváltják hagyományos művészeti tárlatokat. A kritikai felvetés már régóta az, hogy a mesterséges intelligencia képes-e alkotni. Kiválthatja az AI a művészetet – pontosabban szólva: a művészeket? Erre a kérdése az AIVOLUTION leglenyűgözőbb alkotása adja meg a választ, aminek („akinek”?) a neve Aedan. Aedan egy chatGPT alapú interaktív multimédia installáció, egy kivetített entitás. A 3D-s szobor érzékelő zónájában egy mikrofonon keresztül bármit lehet tőle kérdezni, akár magyarul is.

És valóban válaszolt, arra is, hogy mi a véleménye a háborúról, hogy szereti-e az embereket, vagy hogy mi a legfontosabb a világon. És persze nyilvánvalóan tudjuk, hogy – egyelőre még – csak annyit mond, amennyit beleprogramoztak. Arra terjed ki a tudása, amennyi adat van a szoftverében, vagyis leegyszerűsítve: amilyen az input, olyan az output. De ott, abban a pillanatban, a félhomályos fekete háttérben imbolygó 3D-s Aedan olyan volt, mint egy mindent tudó orákulum. Elképesztett az a gondolat, hogy ha meghalnék, és a közösségi médiás platformjaim minden bitjét és pixelét áttranszportálnák Aedan meghajtójára, akkor digitális identitásomat megkreálva vizuálisan megjeleníthető hologramként, hangklónozó alkalmazás segítségével enyhítené a szeretteim fájdalmát, és pótolna engem – részint.

Ilyen és ehhez hasonló megvilágosodás szerű ráébredéseket érez az ember az AIVOLUTION tárlaton. A kiállítás olyan valós és/vagy elképzelt világba helyezi a látogatókat, amelyek már-már apró univerzumként funkcionálnak. Az itt látott művészeti alkotások a mesterséges intelligencia asszisztálásával válnak tárgyból környezetté. Amikor a ’Your AI Avatar’ teremben létrehoztam a saját avataromat, az (egy másik dimenzióban) átsétált Neuromancer térbe, és William Gibson szürreális cyberpunk utópiájában suhant egyik szintről a másikra. És ez az az átütő erejű multimédiás és interaktív hatásmechanizmus, amit egy ilyen AI+Art kombó expo képes létrehozni a nézőkben.  

A Cinema Mystica – AIVOLUTION: Entering The Digital Dream című kiállítása március 1-től látogatható Budapesten, a Ferenciek tere 10. alatt, a Párisi udvarban. Nagy mulasztás kihagyni.  https://cinemamystica.net/hu