„Minden igazi valóság zavarba ejtő” – Feketén-fehéren – Szalay Zoltán kiállítása az Átrium Galériában

Szerző: Tóth Judit Nikoletta
Fotók: Kaunitz Miklós

Április 30-ig látogatható az Átrium Galériában a két éve elhunyt, Pulitzer-emlékdíjas és Táncsics Mihály-díjas fotográfus, Szalay Zoltán (1935-2017) hagyatékából válogatott, Feketén-fehéren című kiállítás.

© Kaunitz Miklós

A magyar sajtófotográfia kiemelkedő alakjának hat évtizedes munkássága alatt készült, dokumentumértékű riport- és zsánerképei a magyar fotográfiatörténet meghatározói. Az azokon, a tudatos alkotói hozzáállásból fakadóan megjelenő, a valóságra, a valóság ábrázolására ráfókuszáló társadalomábrázolás ugyanis a 60-as, 70-es évek hétköznapjainak olyan hiteles forrásai, amelyeken a politika- és kultúrtörténet lenyomata is kirajzolódik. És ez a kirajzolódó valóság, az, amelyet Szalay Zoltán kiragadott abból az adott időszakból amely időtlenné, és nagyon is aktuálissá teszi a több tízezer felvételt tartalmazó hagyatékból kiemelt tárlatot.

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

A színház nyitvatartási idejében ingyenesen megtekinthető kiállítás anyagát Alföldi Róbert, a galéria művészeti vezetője válogatta, a művész által az Európai Uniós csatlakozásunk időpontjára időzített Szalay Zoltán: Ilyenek voltunk, Magyarország elmúlt ötven éve című albumából. Az életében több hazai és nemzetközi tárlaton is bemutatkozó művész ezen, tudatosan a társadalom ábrázolására fókuszáló sorozata jelen idejű értelmezésben jóval többé vált, jóval többé válhat, mint gondolnánk, és ennek a tárlatot megnyitó színész-rendezőnk is hangot adott. Véleménye szerint ugyanis „fontos fejbekólintás ez a kiállítás.”. A fotográfiákon a nagyon erős és kitartó alkotói hozzáállás eredményeként kirajzolódó, a 60-as, 70-es évek magyar valóságának egyéni és közösségi megjelenítése ugyanis eseményeken alapul, de sorsokat formál, amelyekre éppen azért kell rácsodálkoznunk, visszatekintenünk és emlékeznünk rájuk, hogy ezek a szimbolikus értékű pillanatok ne ismétlődjenek meg.

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

Alföldi Róbert megnyitó beszédében arra is kitért, hogy „minden igazi valóság zavarba ejtő”, és a fél évszázaddal ezelőtti világból a valóságot megörökítő Szalay Zoltán képei lehetőséget kínálnak arra jelen időnkben is: „ha ránézünk, talán nem lépünk bele ugyanazokba a helyzetekbe, amit itt látunk”. A művész kifejezte, a képek társadalomábrázolásának aktualitásai nem csupán annak politikai vonatkozásaiban kell, hogy emlékeztessenek minket valamire, amit ha kicsit késve is, de talán még módunkban áll megváltoztatni.

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

© Kaunitz Miklós

Ez az, amelyen minden körülmények között el kellene gondolkodnunk. A Szalay Zoltán fotográfiáiból válogatott tárlat erre most történelmi és egyéni vonatkozásaiban is lehetőséget ad számunkra, hiszen a művész tudatos ábrázolásának egy nagyon komoly és erős egyéni szintű vonatkozása is van. Személyes mementómmá vált a Lottónyertesek című kép, amely alanyainak tárgyi környezete ugyan egy adott korszak jegyeit tükrözi, de a róluk sugárzó szenvtelenség kortalansága és egyben kortünete az, amely meghatározó maradt. Ez az érzelem- és önismeretmentes világ az, amely öntudatlanságunkhoz és emberek, ideák, tévhitek általi megvezetésünkhöz vezet.

© Kaunitz Miklós