Újra Londonban az Armel Opera Festival!

Az Armel Opera Festival a HACKNEY EMPIRE Színházban mutatja be a 2016-os év Legjobb Produkció Díjas előadásait! 

Időpont: 2017. szeptember 19. 19.30
EÖTVÖS PÉTER: SENZA SANGUE
Rendező: ALFÖLDI Róbert
és
BARTÓK BÉLA:
 A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA
Rendező: Nadine DUFFAUT 

A két egyfelvonásos mű a Grand Opera Avignon produkciója.

Az Armel Opera Festival tíz évvel ezelőtti alapításakor merész feladatra vállalkozott. Célja egy olyan operaritkaságokat és legfőképp kortárs műveket bemutató nemzetközi operaesemény létrehozása volt, amelyben ötvözni tud egy – szintén nemzetközi – tehetségkutató versenyt operaénekesek számára. Az Armel évente öt produkciót mutat be Budapesten és az idei évtől Bécsben is, amelyeket nemzetközi szakmai zsűri értékel.

Eötvös Péter: Senza Sangue © Kállai-Tóth Anett

Hatalmas öröm és megtiszteltetés az Armel Opera Festival számára, hogy a díjazott előadások más országok neves színházaiba is meghívást kapnak, és a londoni Hackney Empire Színház másodízben ad lehetőséget erre.  (Legutóbb,  a múlt év őszén óriási sikert aratott itt Mozart: A varázsfuvola című, ARTE Közönségdíjas előadásunk, Alföldi Róbert rendezésében, idén augusztusban pedig az opera legszebb jeleneteit, a Jersey Operaház közönsége láthatta).

Az Armel Opera Festival – 2016   szakmai zsűrije a BEST PRODUCTION díj átadásakor kiemelte: a Senza Sangue csodálatos zeneiségének és letisztult rendezésének összhangja egyértelművé tette a produkció díjazását, és külön figyelemre méltónak tartotta, hogy A Kékszakállú herceg vára című opera párdarabjaként került bemutatásra az Armel Opera Festivalon, mely művek így egészen különleges színházi élményt nyújtanak.

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára © Kállai-Tóth Anett

Alföldi Róbert rendező az Armel Opera Festival 10 éves történetében kiemelkedő művészi teljesítményéért   eddig háromszor kapta meg a Legjobb Előadás díját, és négyszer a Közönség-díjat.  A 2016-os elismerés azért is volt különleges és fontos a rendező számára, mert Eötvös Péter zeneszerzővel dolgozhatott, aki bízott benne, és csodálatos élmény volt számára a közös munka.

(A zsűri tagjai 2016-ban:  José Correira, az ARTE Concert programigazgatója, Annilese Mikskimmon, a Dán Nemzeti Opera igazgatója és művészeti vezetője, Kjell Englund, a svéd Norrlands Operan művészeti vezetője és ügyvezető igazgatója, Guy Coolen, a Music Theatre Transparant (Belgium) főigazgatója és művészeti vezetője)

A két egyfelvonásos mű bemutatója az Armel Opera Festiválon Budapesten, 2016. Június 27-én,  a Nemzeti Színházban volt, mivel ez a színház volt alkalmas a nagylétszámú szimfonikus zenekar fogadására, és a speciális színpadi rendezés megvalósítására. (A hazai sajtó „Alföldi újra a Nemzetiben!” címmel írt a bemutatóról).




EÖTVÖS PÉTER: SENZA SANGUE
Opera egy felvonásban
Az Opéra Grand Avignon produkciója
Olasz nyelvű előadás, angol felirattal
Szövegét Alessandro BARICCO azonos című novellája alapján MEZEI Mari írta.
Rendező: ALFÖLDI Róbert
Vezényel: EÖTVÖS Péter
Közreműködik: Pannon Filharmonikusok
Szereplők:
A Férfi: Romain BOCKLER
A Nő: Albane CARRERE
Díszlet: Emmanuelle FAVRE
Jelmez: Danièle BARRAUD 

Cselekmény – SENZA SANGUE

Eötvös Péter Senza Sangue (Vértelenül) című opera-pszichothrillere a Kékszakállú herceg vára párdarabjának készült. A mű a népszerű olasz író Alessandro Baricco 2002-ben megjelent, azonos című kisregényén alapul, amely egy véres polgárháború sújtotta országban játszódik. A történet főhőse Nina, aki fiatal lányként apja és testvére három gyilkosa elől egy földbe ásott lyukba menekül. Az egyik támadó felfedezi, ám mégsem árulja el őt. Évtizedekkel később a lány egy lottóárus bódéban talál a férfire, aki rémülten ismeri fel őt. A másik két gyilkos homályos körülmények között már meghalt. Vajon Pedro a következő? Eötvös állandó alkotótársa és felesége, Mezei Mária az eredeti szöveget lecsiszolva készítette el a librettót, amelynek középpontjában egy férfi és egy nő traumáinak kölcsönös vizsgálata és megértése áll. Az opera az ő találkozásukkal és a gyilkosság villanóképeivel kezdődik. A néző nem tudja, hogy valóban a nő áll-e a férfi bűntársainak halála mögött, ahogyan azt sem, hogy a nő mire készül, mit fog lépni a következő pillanatban.

BARTÓK BÉLA: A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA
Az Avignoni Operaház és a Metz Métropole-i Opera-Színház közös produkciója
Opera egy felvonásban
Magyar nyelvű előadás, angol felirattal
Szövegét BALÁZS Béla írta
Rendező: Nadine DUFFAUT
Vezényel: EÖTVÖS Péter
Közreműködik: Pannon Filharmonikusok
Szereplők:
Judit: MIKSCH Adrienn
Kékszakáll: SZABÓ Bálint
Díszlet: Emmanuelle FAVRE
Jelmez: Danièle BARRAUD
Fény: Philippe GROSPERRIN
Rendezőasszisztens: Dorian FOURNY

Cselekmény –  A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA  

A Kékszakállú herceg vára (1911) Bartók Béla egyetlen, egyfelvonásos operája, amelynek szövegkönyvét Balázs Béla írta. 1918-ban volt a premierje a budapesti Operaházban, de csak a húsz évvel későbbi, 1938-as felújításon ért el átütő sikert. A balladai-népzenei alapokra épülő darabnak két főszereplője van, a Kékszakállú herceg és Judit, az új felesége. A Kékszakállú herceg magával viszi új asszonyát a várába. A sötét várról Judit baljós történeteket hallott, de bizalommal követi férjét. A várba érkezve hét lezárt ajtót lát. Az asszony meg akarja ismerni a vár titkait, ami szimbolikus jelentést hordoz, valójában a Kékszakállú lelke titkainak kiderítéséről van szó. A herceg tudja, hogy a rejtett dolgok erőszakos megismerése tragédiához vezet, ezért arra kéri Juditot, hogy ne nyissa ki az ajtókat, mert az mindkettejük számára végzetes lesz, a remélt boldogság helyett az örök magányt hozza el. Judit azonban nem engedelmeskedik. Amikor a legféltettebb hetedik ajtó mögött Kékszakállú korábbi három asszonya tűnik fel, Judit számára sincs visszaút: miután belép a hetedik terembe, közös történetük véget ér, a nő már csak a fér múltjának része lehet.

Forrás: Armel Opera Festival