Vár Csontváry a Várban

Szerkesztő: Braczkó Dóra
Fotók: ArtNews.hu

Kicsit talán elfogult cikk következik, de az a helyzet, hogy Csontváry Kosztka Tivadar számomra a magyar festészet ultimate csúcspontja. Ez persze egyéni ízlés kérdése is, de történetesen a hazai festészettel való első találkozásaim során ő volt az a meghatározó valaki, akinek a képeiből egyáltalán nem áradt felém az a fajta erőltetett pátosz, vagy direkt módon hatni és nevelni akarás, ami gyerekként engem sok más híres alkotónál igencsak zavart.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Az ő képein már akkor is annyi néznivaló volt, hogy egyszer sem álltam fejvakarva, hol rejtőzik az a sokféle áttételen át kódolt üzenet, amihez megfelelő kulcsok hiányában más festők művei előtt a nézőben gyakran szégyenérzet, vagy értetlenkedő unalom ébred. Csontváry egyszerűen az a művész, aki mindenkinek tartogat valamit, függetlenül attól, hogy az illető gyerek-e vagy idős már, kiállítások során edzett műértő, vagy csak most találkozik egyáltalán valamilyen formában a festészettel… és ezzel együtt semmiképpen sem kommersz vagy felszínes, bőven érdemes rászánni az időt.

suzuki-viadal-crossover-sajtotajekoztato-akvarium-klub-2014-november-4-foto-forras-suzuki-viadal-crossover

Egyszóval Csontváry volt az, akivel annak idején a hazai festészet engem mégiscsak megnyert magának, mert a képei valahogy a komoly témáknál is élettelik, sajátos szín- és formavilágukkal együtt is harmonikusak, és minden érdek nélkül tetszők. Tele vannak apró meglepetésekkel, amiktől egy kisgyereknek is szórakoztatóak, mélységgel, amit szakavatott felnőtt szemmel is sokáig lehet elemezni, virtuozitással, amit csak a legnagyobbak tudnak, és összességében valahogy olyan furán szépek. Magyarán tényleg mindenki számára fogyaszthatóak, és esküdnék, hogy ha ez a művész nem ilyen megjegyezhetetlen névvel született volna, már külföldön is rég ismerné mindenki a munkásságát.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Egyelőre ez nincs még így, de a helyzet persze így sem reménytelen, nemcsak mert a képek tényleg zseniálisak, hanem mert valami Csontváryt a világhírig vivő távlati cél lebeg azok szeme előtt is, akik nemrég rengeteg munkával  egy időre a Budai Várba összpontosították Csontváry életművének szinte minden elérhető darabját. Úgy vélték, először a hazai köztudatba kell kicsit visszahozni, leporolni a festő munkásságát, hogy aztán külföldön is majd közismert, nagy magyar alkotóként lehessen rá hivatkozni. Néhány mű kiadását sajnos az orosz fél egyelőre elutasította, de így is a valaha volt legátfogóbb tárlatot sikerült egybegyűjteni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A pécsi Csontváry Múzeum teljes gyűjteményét jócskán felbővítve most láthatók itt együtt magángyűjtőktől származó, valamint miskolci, szolnoki, pozsonyi, losonci, debreceni és budapesti galériákból, múzeumokból való képek, melyek már a szállítás nehézségei okán sem biztos, hogy valaha megismételhető élményt ígérnek. Az pedig, hogy még a reklámkampány elindulása előtt, már az első húsz nap során csaknem tízezren látogatták „A magányos cédrus – Csontváry géniusza” címet viselő kiállítást, magáért beszélő adat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bár az egyes képekhez mellékelt információs táblák igencsak szűkszavúak, sok interaktív eszköz, érintőképernyős infopult, filmbejátszás és falakon található felirat segíti az alkotó megismerését. Mindez abszolút modern, ugyanakkor a felújított helyszín, a Honvéd Főparancsnokság épülete igényesen archaikus hangulatot ad a tárlatnak, nagyon kellemes légkört teremtve a képek közötti barangoláshoz. December 31-ig még van idő megnézni, de nem érdemes addig halogatni, mert utána az ember úgyis vissza akar még menni.

Csontváry géniusza – A magányos cédrus – 2015. július 5. – december 31., Budai Vár, Honvéd Főparancsnokság épülete