„Ha látni akarod a tánc jövőjét, nézd meg jól Emanuel Gatot”

Emanuel Gat Dance (FR): Romantikus tengerpart / Plage Romantique
2015. március 13-14. (péntek/szombat) 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza
A 200% tánc sorozat keretében

Emanuel Dance
KÖZÖNSÉGTALÁLKOZÓ: A március 13-ai előadás után Péter Petra tánctörténész beszélget Emanuel Gat koreográfussal.

Ha egy karmester koreografál, akkor egész biztosan lesz egy csavar a zenében is és a táncban is, a kettő kapcsolatában meg aztán végképp… A Romantikus tengerpartban kilenc táncos mozog élvezettel egy régi sanzonra. Olyanok, mintha a West Side Storyból léptek volna ki, de játékos kísérleteik iróniával és extrém érzékenységgel invitálnak a beach partira. Emanuel Gat nem fix koreográfiát táncoltat el társulatával, pusztán kereteket, szabályokat határoz meg nekik – így szabadon élvezhetik a plázst: énekelnek, táncolnak, elegánsan és természetesen. A magyar közönség ismét egy friss, újhullámos produkciót élvezhet. Az előadást tavaly nyáron mutatták be a montpellier-i táncfesztiválon, Emanuel Gat pedig büszkélkedhet az egyik legnevesebb New York-i tánc díjjal, a Bessie-vel is, amit a Trafóban is bemutatott Tavaszi áldozattal nyert el.

„Mindenki azt kérte, hogy adjak végre címet a darabnak. Még el sem kezdtem a próbákat, nem volt meg semmi a darabból. Éppen tartottam valahova, amikor eldöntöttem, hogy a következő tábla, amit meglátok, lesz a darab címe! A kereszteződéshez érve egy táblán az állt, hogy ’Plage romantique’(romantikus tengerpart). Hazafelé megint elmentem mellette és kiderült, hogy romlik a szemem. Nem ’Plage romantique’ volt, hanem ’Plage romaniquette’ (ami egy strand neve Provence-ban). Este rákereste a neten, hogy van-e valami a plage romantique-ról, így botlottam bele a Pascal Danel dalba.” (Emanuel Gat)

A Frankofón Fesztivál keretében ideérkező előadás címadó dala ugyan véletlen folytán (vagy inkább isteni jelként) találta meg a koreográfust, a produkció mégis a hang és a gondolat kapcsolatát keresi – ahogy Emanuel Gat koreográfus darabjaiban általában. Társadalmi struktúrák, vizualitás, egyéni viselkedési formák és az antropológia is felelevenedik a táncdarabban. A produkció mégis könnyed és felszabadult, hiszen hogy is lehetne más az élet a tengerparton?

A váratlanul Gatra találó dal végighúzódik az előadáson, újra és újra elhangzik, kívülről, vagy a táncosoktól, mire az előadás végére romantikus töltete teljesen elbagatellizálódik. Kellemes kiindulópont, ami elemeire bontva lehetőséget ad az újraértelmezésre, az iróniára, a test és a zene harmonikus összehangolására. Emanuel Gat mindig egy ilyen alapot használ, de a hangsúly sosem ezen van. A lényeg, hogy hogyan tudja szétszedni és újra összerakni, hogy hova jut el vele. Most éppen egy olyan helyre, ahol egyszerre kényelmes és elegáns mozdulatokkal fedezik fel a mozdulat egyszerűségét a nyári ruhás táncosok. A közönség pedig egy spontán, természetes, és mégis részletekig boncolt és átgondolt előadást nézhet végig.

Élő, tiszta tánc, ahogyan azt Emanuel Gattól megszokhattuk, hiszen négy produkciója is járt már a Trafóban az elmúlt években. „Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy kiaknázzam egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét, minthogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon” (Gat)

A marokkói-izraeli gyökerű francia ötgyermekes családapa sokáig karmesternek készült. A tánccal 23 éves korában találkozott először, de a zene továbbra is központi szerepet játszott munkáiban. Első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben. Saját társulatát 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A korábban a Trafóban is bemutatott Téli utazás és Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzès-i táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat művészete a legtisztább tánc, annak minden érzéki és fizikai minőségével.

Koreográfia, fények, zene: Emanuel GAT
Zenei együttműködők: François PRZYBYLSKI, Frédéric DURU
Előadók: Hervé CHAUSSARD, Aurore DI BIANCO, Pansun KIM, Michael LOHR, Geneviève OSBORNE, François PRZYBYLSKI, Rindra RASOAVELOSON, Milena TWIEHAUS, Sara WILHELMSSON
Produkció: Emanuel Gat Dance
Koprodukció: Festival Montpellier Danse 2014
Támogató: Fondation BNP Paribas, tanzhaus nrw, Conseil Général des Bouches du Rhône

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza