Nagy sikerrel zajlott le az elmúlt hétvégén a Békéscsabai Jókai Színház 2013/14-es, hatvanadik évadának második premierje és díszbemutatója. Az október 11-ei, pénteki premierre nem a nagyszínpad nézőterére, hanem újításként a jóval kisebb, és bensőségesebb, intimebb Ibsen Stúdiószínházba hívta bérletes nézőit a teátrum, azzal a nem titkolt céllal, hogy őket is hozzászoktassa a korábban csak szűkebb közönségréteg által látogatott színházi térhez, ahol a színészi játék, a néző-színész kapcsolat, az érzések és érzelmek átadásának-átvételének új dimenzióit ismerhetik meg.
Amit az új helyszínű premier nézői láthattak, az Tennessee Williams Üvegfigurák című színdarabja volt Seregi Zoltán rendezésében, Kovács Edit Domján Edit-díjas, Kara Tünde Jászai-díjas, Czitor Attila és Tege Antal színművészek előadásában, Vesztergombi Anikó jelmezeiben és Fekete Péter díszletei között.
„Az előadásban mindenki a maximumot adja, nem is lehet másként, minden mozdulat, rezzenés, szó karnyújtásnyira a nézőtől. S a történéseket, cselekményeket, komikumot, blickfangot színészi erővel, kisugárzással kell pótolni. Seregi Zoltán a szerzőhöz hű, árnyalt, finom, elegáns előadást rendezett. Külön dicséretes, hogy nem hangsúlyozott naturalista, beteges elemeket. Aki szereti a lelkiző játékot és élvezi a színészek odaadó szerepformálását, szép estére számíthat. (…) A színháznak, mozinak vége, én meg egyfolytában gondolkodom. Álmodozók, gyengék, betegek ezek a Wingfieldék az egészséges többséggel, külvilággal szemben? De hát ki meri állítani, hogy a külvilág egészséges? (…) Meg azt is el tudom képzelni, hogy éppen a nem teljesen egészséges, nem egészen normális külvilág betegítheti meg az embereket: főleg az érzékenyebbeket, sérülékenyebbeket, törékenyebbeket…” (Niedzielsky Katalin kritikája – magyar Teátrum Online)
„A rendező és a díszlettervező Fekete Péter felrúgta a szokványos színházi teret. A játéktér középen kettévágja a nézőteret. A mennyezetről csüngő üvegfigurák (halak) miatt, olyan érzés, mintha a színészek egy akváriumban mozognának. A térrel való játék azonban itt még nem ér véget. A teret lezáró falra fekete-fehér rövidfilmeket vetítenek, amelyek kiegészítik, aláhúzzák a jeleneteket. A falra vetített ajtó pedig valós ajtóként is funkcionál, és üvegén a vetített képek segítségével a külvilág egy kis darabja is feltárul. (…) Finom gesztusok, törékeny hangsúlyok viszik a darabot, ám a hatás hihetetlenül erős, hiszen a játék a stúdiószínháznak köszönhetően belép a nézők személyes terébe. A nézői aura érintkezik, kapcsolódik a színészek aurájához, hihetetlenül erős kapcsolatot teremtve és mély érzéseket generálva.” (Kovács Attila kritikája – jokaiszinhaz.hu)
A pénteki bemutatót, a már hagyománnyá váló szombat esti díszbemutató követte, az utána következő fogadással a színház Ibsen éttermében. A város és a megye életében egyre fontosabb szerepet betöltő társasági esemény két házigazdája két országgyűlési képviselő: Demeter Ervin Borsod-Abaúj-Zemplén megyei és Erdős Norbert Békés megyei kormánymegbízott volt. Az est mégsem a politikáról szólt, hanem Demeter Ervin borászatának, és Gabnai Csaba Brill Bisztró éttermének köszönhetően a finom ízekről, amihez a filozofikus alaphangulatot Rogers Scruton és Hamvas Béla borról írt gondolatai teremtették meg Bartus Gyula Jászai-díjas színművész tolmácsolásában. A kellemes zenéről és a jó hangulatról a Réve Trió gondoskodott.
Előadásfotók: A-Team/Nári Attila
Díszbemutató fotók: A-Team/Ignácz Bence
Forrás: Békéscsabai Jókai Színház