Üvegfigurák Békéscsabán – Stúdiószínházi bemutató a Jókai Színházban

Nagy sikerrel zajlott le az elmúlt hétvégén a Békéscsabai Jókai Színház 2013/14-es, hatvanadik évadának második premierje és díszbemutatója. Az október 11-ei, pénteki premierre nem a nagyszínpad nézőterére, hanem újításként a jóval kisebb, és bensőségesebb, intimebb Ibsen Stúdiószínházba hívta bérletes nézőit a teátrum, azzal a nem titkolt céllal, hogy őket is hozzászoktassa a korábban csak szűkebb közönségréteg által látogatott színházi térhez, ahol a színészi játék, a néző-színész kapcsolat, az érzések és érzelmek átadásának-átvételének új dimenzióit ismerhetik meg.

Kara Tünde és az üvegfigurák

Kara Tünde és az üvegfigurák

Amit az új helyszínű premier nézői láthattak, az Tennessee Williams Üvegfigurák című színdarabja volt Seregi Zoltán rendezésében, Kovács Edit Domján Edit-díjas, Kara Tünde Jászai-díjas, Czitor Attila és Tege Antal színművészek előadásában, Vesztergombi Anikó jelmezeiben és Fekete Péter díszletei között.

„Az előadásban mindenki a maximumot adja, nem is lehet másként, minden mozdulat, rezzenés, szó karnyújtásnyira a nézőtől. S a történéseket, cselekményeket, komikumot, blickfangot színészi erővel, kisugárzással kell pótolni. Seregi Zoltán a szerzőhöz hű, árnyalt, finom, elegáns előadást rendezett. Külön dicséretes, hogy nem hangsúlyozott naturalista, beteges elemeket. Aki szereti a lelkiző játékot és élvezi a színészek odaadó szerepformálását, szép estére számíthat. (…) A színháznak, mozinak vége, én meg egyfolytában gondolkodom. Álmodozók, gyengék, betegek ezek a Wingfieldék az egészséges többséggel, külvilággal szemben? De hát ki meri állítani, hogy a külvilág egészséges? (…) Meg azt is el tudom képzelni, hogy éppen a nem teljesen egészséges, nem egészen normális külvilág betegítheti meg az embereket: főleg az érzékenyebbeket, sérülékenyebbeket, törékenyebbeket…” (Niedzielsky Katalin kritikája – magyar Teátrum Online)

Kara Tünde és Tege Antal

Kara Tünde és Tege Antal

„A rendező és a díszlettervező Fekete Péter felrúgta a szokványos színházi teret. A játéktér középen kettévágja a nézőteret. A mennyezetről csüngő üvegfigurák (halak) miatt, olyan érzés, mintha a színészek egy akváriumban mozognának. A térrel való játék azonban itt még nem ér véget. A teret lezáró falra fekete-fehér rövidfilmeket vetítenek, amelyek kiegészítik, aláhúzzák a jeleneteket. A falra vetített ajtó pedig valós ajtóként is funkcionál, és üvegén a vetített képek segítségével a külvilág egy kis darabja is feltárul. (…) Finom gesztusok, törékeny hangsúlyok viszik a darabot, ám a hatás hihetetlenül erős, hiszen a játék a stúdiószínháznak köszönhetően belép a nézők személyes terébe. A nézői aura érintkezik, kapcsolódik a színészek aurájához, hihetetlenül erős kapcsolatot teremtve és mély érzéseket generálva.” (Kovács Attila kritikája – jokaiszinhaz.hu)

Kovács Edit és Czitor Attila

Kovács Edit és Czitor Attila

A pénteki bemutatót, a már hagyománnyá váló szombat esti díszbemutató követte, az utána következő fogadással a színház Ibsen éttermében. A város és a megye életében egyre fontosabb szerepet betöltő társasági esemény két házigazdája két országgyűlési képviselő: Demeter Ervin Borsod-Abaúj-Zemplén megyei és Erdős Norbert Békés megyei kormánymegbízott volt. Az est mégsem a politikáról szólt, hanem Demeter Ervin borászatának, és Gabnai Csaba Brill Bisztró éttermének köszönhetően a finom ízekről, amihez a filozofikus alaphangulatot Rogers Scruton és Hamvas Béla borról írt gondolatai teremtették meg Bartus Gyula Jászai-díjas színművész tolmácsolásában. A kellemes zenéről és a jó hangulatról a Réve Trió gondoskodott.

Gabnai Csaba, Demeter Ervin és Erős Norbert

Gabnai Csaba, Demeter Ervin és Erős Norbert

Előadásfotók: A-Team/Nári Attila
Díszbemutató fotók: A-Team/Ignácz Bence
Forrás: Békéscsabai Jókai Színház