A Proton Színház a Szégyennel a Tamperei Színházi Fesztiválon

Meghívták a 45. Tamperei Színházi Fesztiválra a Proton Színház Szégyen című darabját, amelyet Mundruczó Kornél állított színpadra.

Mundruczó Kornél film- és színházrendező elmondta az MTI-nek, örül, hogy meghívták a darabot, nem járt még azon a fesztiválon, de Finnországban sem. John Maxwell Coetzee dél-afrikai író regényét, a Szégyent hat évvel ezelőtt olvasta és „régi mániám volt, hogy színpadra állítsam” – jegyezte meg. Végül nemzetközi koprodukcióban készült el a darab, amelyet a Wiener Festwochen drámai programjainak igazgatója, Stefanie Carp ajánlott a tamperei fesztiválnak. Előtte a társulat sikert aratott és díjazták is a Szégyent Rómában, Berlinben, Avignonban, Brüsszelben és Bécsben, de legutóbb Magyarországon, Pécsett a POSZT-on is.

Mundruczó Kornél és a Proton társulata a Szégyennel debütál Miskolc testvértelepülésén, Tamperében, amely Finnország második legnagyobb városa, Helsinkitől 170 kilométerre északra fekszik, két egyeteme van 10 ezer hallgatóval.

Augusztus 8-án, csütörtökön este lesz a bemutató és 9-én, pénteken koradélután egy újabb előadás a fesztiválközpont épületében. Coetzee drámájában 9-en játszanak, Zsótér Sándor a főszereplő, és a műszakiakkal együtt 15-en utaznak a fesztiválra. A finnek a magyarokkal együtt hat színtársulatot hívtak meg a Dél-afrikai Köztársaságból, Olaszországból, Svédországból, Lettországból és Nagy-Britanniából. A rendező úgy véli, a darabválasztással a finnek igazolták a rokonságot a magyarokkal, mert ők is értékelik az abszurdot, a groteszket és a költőiséget.

A Szégyen főhőse egy professzor, aki romantikus irodalmat tanít Cape Townban, Dél-Afrikában, az apartheid utáni korszakban. A szöveg nagyon pontosan mutat rá az európaiaknak azokra a közös félelmeire, amelyek egy nyilvánvalóan nagy átrendeződés előtt álló kontinensen mindenkit foglalkoztatnak.

David, a főhős figurájában egy fehér afrikait ismerhet meg a néző, a mindig is kiváltságokat és előjogokat élvező sznob értelmiségi, aki egy új társadalmi berendezkedésben elveszíti a hatalmát és minden viszonyítási pontját. „A színmű mondanivalója helytől, időtől független, ezért érvényesnek találom bárhol a világon, nemkülönben Európában” – fejtette ki a rendező.

A Tamperei Színházi Fesztiválon nyolc évvel ezelőtt részt vett a Katona József Színház Ledarálnakeltüntem című, Bodó Viktor rendezte előadással, 2001-ben pedig a Krétakör Színház Liliomját láthatta a finn közönség.

Forrás: MTI