„Megörökíteni a kreativitást” – Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája című kiállítása a TOBE Galleryben

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

A Kaposvári Egyetem Művészeti Karának Fotográfia szakán végzett Bohus Réka alkotásainak legfontosabb ismertetőjegye az, hogy gondolatai, tapasztalatai és érzései kifejezésére már-már mindennapi tárgyakat helyez új kontextusba oly módon, hogy nem csupán saját környezetükből ragadja ki azokat, de eredeti funkciójuktól is elválasztja őket. Ez az egész alkotópályát megalapozó „jellegzetesség” most hazatalál. Nem csupán azzal, hogy második egyéni, Az időnek nincs keze, se szája című, május 25-től látogatható kiállítása is a TOBE Galleryhez köthető, de azért is, mert legújabb sorozatában saját óvodáskorú gyermekének világlátását vonja nézőpontja közepébe.

Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022, Megnyitó képek a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022, Megnyitó képek a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022, Megnyitó képek a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022, Megnyitó képek a TOBE Gallery jóvoltából

Bohus Réka alkotói szemmel vizsgálja a gyermeke világ megismerésére irányuló kreatív viselkedését. Saját kreativitása azonban nem módosítja a gyermeki felismerés folyamatát, hiszen nem írja felül, nem változtatja meg azt. A művész a gyermeki érdeklődés szabadságának megfigyelőjeként van jelen az alkotás folyamatában, ő maga abban teljesedik ki. Amit hozzátesz, az a rekonstruálás. A létrejött, sok esetben festményszerű fotográfiai alkotások esztétikussága is a művész személyiségéből fakad. A keletkezett szépség finomsága meghatározó az alkotások teljes sorozatra vonatkoztatott és egyéni értelmezésénél is. Bohus Réka ugyanis nem kevesebbet is kifejez a képeivel, mint annak fontosságát, hogy a tárgyak, amelyek a gyermek látkörébe kerülve a világ megismerésén túl a teremtésükre is szolgálnak, sokat elárulnak az őket használó ember saját személyiségéről is.

Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022 Kiállítási enteriőr a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022 Kiállítási enteriőr a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022 Kiállítási enteriőr a TOBE Gallery jóvoltából
Bohus Réka: Az időnek nincs keze, se szája, 2022 Kiállítási enteriőr a TOBE Gallery jóvoltából

A nagyméretű, jellemzően, de nem kizárólagosan színes fotográfiák olyan, az ember közvetlen és tágabb környezetéből származó tárgyakat mutatnak be a gyermek újragondolt használata által, amely hétköznapi, mégsem az. A felfordított, LEGO darabokkal kiegészített konyhai fellépőtől, a függönybe csavargózó gyermeken át minden fotográfia arról mesél, ami a gyermeki lét lényege. A fantázia, a képzelet és a kreativitás kibontakozásáról. A megfigyelés tárgya a művész esetében tehát az a folyamat, amely a gyermekben zajlik. A képeken szereplő, a gyermek kezén túl sokkal inkább fantáziája által érintett tárgyak tehát túlmutatnak az érintett személy „egyediségén”. Ezért nem csupán egy gyermekét alaposabban megfigyelő anyáról szólnak. 

© Bohus Réka: Forgó, 2022, Digitális fotográfia, 50 x 75 cm, a TOBE Gallery jóvoltából
© Bohus Réka: Számok, betűk, 2022, Digitális fotográfia, 75 x 50 cm, a TOBE Gallery jóvoltából

A tapasztalást, a kíváncsiság által vezérelt felismerést, mint a létezés egyik lényegének mozaikdarabkáit ragadja meg a művész az ábrázolt tárgyakon keresztül. Bohus Réka annak folyamatát rögzíti a fotográfia eszközrendszerén keresztül, így magától értetődő módon egy-egy pillanatban, ami által a gyermek majd állandóan gondolkodó felnőtt lesz.

A június 25-ig megtekinthető, a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával létrejött kiállítás szerdától péntekig 14:00 – 18:00, szombatonként 11:00 – 15:00 óra között tekintő meg Budapesten, a Palotanegyed Bródy Sándor utcájában a TOBE Galleryben.

© Bohus Réka: Papercut #1, 2022, Kollázs, 29,5 x 21,5 cm, a TOBE Gallery jóvoltából
© Bohus Réka: Cím nélkül, 2022, Digitális fotográfia, 90 x 60 cm, a TOBE Gallery jóvoltából
,