Ismerős épületek, elfeledett és megsemmisített alkotások / Különutak a Kiscelli Múzeumban

Ismerős épületek, elfeledett és megsemmisített alkotások.

Branczik Márta és Leposa Zsóka kurátori tárlatvezetése júniusban:​
Június 10. (szombat) 16.30 Kiscelli Múzeum Templomtér
Június 17. (szombat) 16.30 Kiscelli Múzeum Templomtér

Absztrakt képzőművészet modern épületeken – Különutak a Kiscelli Múzeumban

Kiscelli Múzeum kiállítása az 1960-as és 1980-as évek közötti időszak absztrakt képzőművészetének és a korabeli épületdíszítés viszonyát mutatja be. A kurátorok különböző megközelítésből azt vizsgálják, hogy a szocialista időszakban kevésbé tolerált absztrakt művészet különböző jelenségei a tiltások ellenére milyen formákon keresztül tudtak érvényesülni. Erre utal a kiállítás címe is. Különutakat jártak be a művészek a hivatalos megbízásokban, ahol a „síkdekoráció” vagy „dekoratív plasztika” fogalmainak örve alatt nagyobb szabadságot élveztek, mint a szűkre szabott és cenzúrázott kiállítási lehetőségekben. A hatvanas évek elejétől ugyanis – a szocreál építészeti stílus után – újra teret kapott a modern építészet. A modern épületek modern díszítményeket kívántak, így a szocializmusnak ezen a szűk mezsgyéjén egyszerre valósult meg a megrendelői, a kultúrpolitikai és a művészi igény az absztrakt képzőművészeti alkotások létrejöttére.

Műtárgyak, épületfotók, az építészekkel és művészekkel folytatott interjúk, valamint irattári dokumentációk bemutatásán keresztül láthatunk bele a hetvenes-nyolcvanas évek ellentmondásos kultúrpolitikai viszonyrendszerébe.

A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár missziójának tartja a különböző kulturális területek közötti összefüggések komplex vizsgálatát, a közelmúlt történetének feldolgozását, politika és képzőművészet bonyolult viszonyainak feltárását.

A Dél-Dunántúli Áramszolgáltató Vállalat (DÉDÁSZ) számítógépközpontja, építész: Erdélyi Zoltán, fríz- és térelemek: Lantos Ferenc, Pécs, 1970, Fotó: Dr. Szász János, Dr. Szász János hagyatéka – Forrás: Kiscelli Múzeum

Lantos Ferenc: Frízelemek Pécsről, az egykori DÉDÁSZ épületről, 1970. Az acb Galéria jóvoltából – Fotó: Varga Somogyi Tibor – Forrás: Kiscelli Múzeum

Budapest térkép – városi séta

Ezzel a kiállítással a múzeum olyan elfeledett vagy megsemmisült köztéri munkákra hívja fel a figyelmet, amelyek a városkép részeként szinte észrevétlenül ivódtak be különböző generációk emlékezetébe. Noha vizuális kultúránk részei voltak, épp a közelmúltban tűntek el tömegesen a szemünk elől (pl. Szervita téri postaépület díszei). Különböző okok vezetnek a művek pusztulásához: gyakori, hogy az elavultnak ítélt épületeket lebontják és a „szocialistának” bélyegzett műveket értéktelennek ítélve kidobják vagy raktárba szállítják. Másfelől a tárgyak egy része a korszak művészettörténeti újraértékelésének jegyében a műkereskedelembe kerül, és Magyarországon vagy külföldön talál gyűjtőre.

A kiállítás egyik tudatos célkitűzése az értékmentés, ráirányítani a figyelmet rejtőzködő városi értékeinkre. A Kiscelli Múzeum a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köztérképpel együttműködésben kilép a múzeum falain kívülre, és ezzel egész Budapestre kiterjeszti a témával kapcsolatos vizsgálódásait. A városi műalkotások felfedezésére készített térkép segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait – például a Déli pályaudvar falplasztikáit, vagy a ma Mariott néven ismert, egykori Hotel Duna Intercontinental épületének díszítését. Emellett azokat a műveket is felkereshetik, amelyek nem kerültek bele a kiállítási válogatásba.

A nyomozás azonban ezen a ponton sem ér véget: a múzeum felhívást tesz közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közönséget is bevonva a kutatómunkába. Így megvalósul a múzeumnak az a vállalt missziója is, hogy a város tereit kitágított múzeumként, a múzeumot pedig diszkurzív térként értelmezze.

​Országos online térkép: https://absztrakt-kiscelli.kozterkep.hu/

Finta József: a régi Intercontinental, ma Marriott Szálló bejáratánál lévő falplasztika – Fotó: Finta-gyűjtemény – Forrás: Kiscelli Múzeum

Józsa Bálint, Kovács Ferenc: Dinamikus dombormű, Déli pályaudvar aluljáró, végfal, Budapest, 1974. – Fotó: Lazlo Lugosi – Forrás: Kiscelli Múzeum

Tárlatvezetés a Kassák Múzeumban:
Június 10. (szombat) 15.00 Kassák Múzeum
Különutak. Karl-Heinz Adler és a magyar absztrakció

A Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum-Fővárosi Képtár közös kiállítása
Kurátorok: Branczik Márta, Leposa Zsóka (Kiscelli Múzeum), Juhász Anna, Sasvári Edit (Kassák Múzeum)​
2017. június 1.-szeptember 17.​
További információ:
www.kassakmuzeum.hu
www.fovarosikeptar.hu

Forrás: Kiscelli Múzeum