Az önmegvalósítás küzdelme – Farkas Zoltán & Kiss László: Outcast – Kitaszítottan a világhírig

Szerző: Monostori Andrea

Farkas Zoltán, az Ektomorf zenekar gitárosa, énekese, frontembere nagyon messziről indult el az örökkévalóságot jelentő hírnév felé. Az alföldi síkság egyik sarkában vette magának a bátorságot, és elképzelt egy lehetséges jövőt. Azt, hogy az együttesével koncerteken fog fellépni, ezreknek fog játszani, akik visszatapsolják a színpadra – zenéjével meghódítja a világot. Erről a még most is tartó útról szól ez az életrajzi történet, mely Kiss László író, szerkesztő keze nyomán, az Athenaeum Kiadó gondozásában kapott könyves formát.

tn_205x300_139439147Az Ektomorf magát hardcore, thrash metál és cigányzene keverékét játszó zenekarként helyezi el a műfajok között. Ha csak belehallgatunk a számaikba, vagy ellátogatunk egy koncertjükre, még az efféle zenéhez nem értőknek is egyből világossá válik, hogy itt kőkemény zúzásról, agyeldobásról van szó. Ezért most egy picit tegyük is félre, hogy ez a könyv lényegében a zenéről szól, egy bizonyos fajta zenéről, és tekintsünk rá egy olyan távlatból, ahol azok is meg mernek állni, ahol a húrok szaggatása, és a dobok pergő üteme már kevésbé hallatszódik.

Adott egy fiatalember, akit egy kis, eldugott településen megérint a nagyvilág szele. Megérez valamit – hogy erre ő is képes lenne. Nem tanulta soha, a vérében van. Mással foglalkozni sem akar. Annyira elszánt, hogy az egész életét ennek a célnak rendeli alá, küzd érte, és nem elégszik meg kompromisszumokkal. Az iskolából kimarad például, mert úgy érzi, semmi köze hozzá. De az ő története még sem az elkallódó, csellengő fiatalról szól, hanem arról az őstehetségről, aki nem tűri a rá erőltetett kereteket, szétfeszíti azokat, és saját világot formál. Másképpen nem tud létezni. Személyisége annyira erős, hogy közelében a vonzás és taszítás is fokozottan érvényesül. Származása és a választása miatt is küzdenie kell azért, hogy állva maradhasson, és folytatni tudja, amit elkezdett, miközben igyekszik embernek maradni. Az ő lelkébe pillanthatunk bele, ha olvassuk ezt a könyvet. „Ki erre születik, ki arra. Van, aki békés, elfogadó, én viszont gyerekkorom óta haragos, indulatos típus vagyok, sose lesz belőlem Buddha, sose fogok megnyugodni.” (64. o.)

Mindig érdekes azt látni, amikor a lázadás konszolidálódik. Amikor az agresszió, ami jelen van, forrását nem kutatva, olyan kiutat talál magának, amiből a pusztítás látszatán túl, valójában születik valami. A düh szublimációja mögött óriási erők mozognak, és ezek az energiák csatornázódnak át jelen esetünkben a zenébe, a metálzene idegtépő riffjeibe és a dobok súlyos ütéseibe. Az Ektomorf ereje annyira elemi, hogy nem tudja nem érezni, aki hallja őket. Annyira ösztönös, annyira erős ez a „gyomorból induló üvöltés” (15. o.), hogy ettől végtelenül hiteles. Mivel a dalszerző a dühöt, a kirekesztettséget megélte, lázadása, energiája valóságos. Átvezeti a feszültséget egy közös mozgásba. Nem véletlenül hangsúlyozza Farkas Zoltán, hogy az ő zenekaruk elsősorban fesztiválzenekar, hiszen az erejük így tud igazán megnyilvánulni. És itt is meg kell állnunk egy szóra, hiszen a könyv egy nagy erénye az, hogy igyekszik megindokolni, már-már megvédeni a metálzene, és a fesztiválzenék létjogosultságát. „A metál ugyanis nem gyász, hanem élet. De annál is több: erő, lázadás, energia.” (241. o.)

Bízhatunk benne, hogy a kiadónak bizalmat szavazva olyan olvasók is a kezükbe veszik a könyvet, akik esetleg idegenkednek az alternatívabb zenei műfajoktól, és megérthetik, hogy milyen motivációk állnak mögötte. A zenekar angol nyelvű honlapján ez a zenei hitvallás olvasható: földet rengető groove-ok egy kritikus, energikus üzenettel megfűszerezve – az Ektomorf ledönti a falakat, hogy a tánctéren egyesítse az embereket, bárhol is legyenek, a legkisebb kluboktól a legnagyobb fesztiválokig. („Earthshaking grooves with a critical, energetic message – Ektomorf will break down all the walls and unite people on the dancefloor around the world, from the smallest clubs to the biggest festivals.”)

A metálzene kedvelői pedig kapnak egy ízig-vérig metál könyvet, amelyben az Ektomorf minden kulisszatitkára fény derül (vagyis majdnem mindenre). Olvashatunk a tagcserékről, a viszontagságokról, világsztárokkal való találkozásokról, lemezfelvételekről, turnézásról Európa-szerte, vagy éppen Amerikában. Kicsit átélhetjük, milyen az élete egy nagybetűs zenekarnak, annak minden örömével és nehézségével együtt. A történetet, bár Kiss László író, a Bárka folyóirat szerkesztője vetette papírra, miközben Farkas Zoltánnal, Zotyával beszélgetett, mégis maga az énekes-gitáros meséli, a saját stílusában, saját szófordulataival. Történetét az élet írta, váratlan fordulatokkal, sok humorral. Időnként közbeszúrva megszólalnak a zenekar tagjai, a szülők, barátok, és olyan híres személyiségek is, mint például Mille Petrozza, Danko Jones, Tue Madsen, vagy éppen Lukács László, ami még dokumentumszerűbbé teszi az eseményeket.

A könyv részletesen bemutatja az együttes lemezeit, elkészülésük körülményeit, hogy mi bújik meg az egyes számok mögött. És miközben olvasunk, érdemes belehallgatnunk a számokba, hogy lássuk, hogyan fejlődött az Ektomorf egy garázsbandából igazi nagyágyúvá, és hogyan találta meg a saját stílusát, saját hangját, ami már teljes nyers erejével dübörög a könyvvel egy időben megjelenő új albumon, az Agressoron. Az Ektomorf széles közönséghez kíván szólni, klipjei, szövegei társadalmi üzenetet is hordoznak. Van mondanivalója a cigány fiataloknak, a fiatal, magukat még csak próbálgató bandáknak, és azoknak is, akik már nem hisznek a kitörés, a siker, a változás lehetőségében.

Outcast – Kitaszítottan a világhírig
Farkas Zoltán & Kiss László
Athenaeum Kiadó, Budapest, 2015
Oldalszám: 332
ISBN: 9789632934662