Afrikai felfedezők útjáról nyílt kiállítás a Herendi Porcelánmúzeumban

Gróf Almásy László és herceg Esterházy Antal közös afrikai vadászatának állít emléket a Szahara nemesei címmel csütörtökön megnyílt kiállítás a Herendi Porcelánmúzeumban.

Almásy Lászlót és elődeit nem nevezhetjük egyszerűen vadásznak. Hiszen vadászataik nem az állatok öncélú legyilkolásáról szóltak, sokkal inkább ismeretlen fajok feltérképezéséről és a kutatásról – mondta L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára megnyitóbeszédében.

Hozzátette, hogy a vadászatnak meghatározó szerepe volt a magyar kultúrában. Ezért azt ma is minden esetben ápolnunk, őriznünk, sőt gyarapítanunk kell, mert ezzel tudunk tisztelegni azok előtt a generációk előtt, amelyek a magyar vadászati kultúrát nemzeti értékké emelték.

Az államtitkár arról is beszélt, hogy Esterházy Antal inkább az autóversenyzésnek hódolt, és a kelet-afrikai út számára inkább az autózás, míg Almásynak a felfedezés örömét jelentette. Utóbbi fedezte fel újra a híres Darb el-Arbain ősi karavánút, a Negyven nap útja egy szakaszát, 1932-ben megtalálta a Zarzura oázist, majd az Úszók barlangját, valamint feltérképezte a Szahara közepén található Nagy homoktenger elnevezésű homoksivatagot. Nevéhez fűződik az egyiptomi sportrepülés létrehozása, és ő volt az, aki elsőként repült vitorlázógéppel a piramisok felett – mondta az államtitkár.

Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatója kiemelte, hogy az Esterházy család és a manufaktúra múltjában számos találkozási pont van. Felidézte hogy, a 17-18. században született meg az azóta is népszerű Esterházy-minta, de anyai ágon az 1932 óta készülő Apponyi-minták is a családhoz köthetők.

Esterházy Antal fia, Esterházy Antal több anekdotát is felelevenített édesapja és Almásy László életéről, majd Kubasev János történész tartott tárlatvezetést a kiállításban. Kiemelte, hogy a fennmaradt anyagok nemcsak kordokumentumok, hanem mementók. Az 1925-26-os út számos dokumentuma ugyanis részben a világháború, részben Almásy népbíróság elé állítása idején megsemmisült. Teljes albumokat égettek el, mert a családtagok féltek, hogy egy koncepciós perben bizonyítékként használnák fel őket Almásy ellen – tette hozzá.

A Herendi Pocelánmanufaktúra Zrt. és a Herendi Porcelánművészeti Múzeum Alapítvány által rendezett közös tárlaton archív fotógyűjteményt, afrikai trófeákat és vadászati témájú porcelánokat mutatnak be emléket állítva a gróf Almásy László és herceg Esterházy Antal közös afrikai vadászatának.

Forrás: MTI