Látványhónap Trafóban

Májusban kényezteti a szemeket a Trafó. 5-én a Bélaműhely és a Soharóza Karmesterjátékában ipari hulladékból készült egyedi hangszereken játszó zenészeket vezényelhetnek a közönség soraiból jelentkezők, 8-án és 9-én Aurélien Bory Plexus című előadásában megszűnik a gravitáció: damil-dzsungelben lebeg a világhírű japán táncosnő, Kaori Ito. Őket követi Kálmán Eszter N, mint Nosferatu című bemutatója 15-én és 16-án, amiben az egyetlen élő szereplő, Bercsényi Péter romantikus vámpír bőrébe bújva bolyong majd tárgyfellépők között egy fénnyel festett makettvárosban. A sort a Frenák Pál társulat Tricks & Tracks 2.-je folytatja 21-én és 22-én a koreográfustól megszokott lélegzetelállító mozgással és látvánnyal. Ráadásként pedig a smART! EXTRA logicART alkalmán kiderül, milyen technológiai innovációkkal kísérleteznek manapság koreográfusok és táncosok.

KARMESTERJATEK

A Bélaműhely és a Soharóza nem mindennapi formációk: a Bélaműhely bicikli-alkatészből, slagokból, számítógép-billentyűzetekből és szinte minden talált tárgyból hangszert készít. Most a Soharóza 25 tagú kórusával társultak, akik az emberi hanggal kísérleteznek. Az ősi nyelveken át a komponált zeneművekig bármit feldolgoznak. Kirobbanó kreativitás fémjelezi mindkét csapatot, akiket május 5-én este 8-kor lehet vezényelni a Trafóban a Karmesterjátékon.

PLEXUS

Aurélien Bory Kaori Itonak készített koreográfiájával álomszerű világba kalauzolja a közönséget 8-án és 9-én, a Plexus című előadásban. A színpadon 5000 damil lesz kifeszítve, amiket a legegyedibb módon világítanak be. Ebben a damil-rengetegben fog mozogni és lebegni Kaori Ito táncosnő, aki megteremti magát a káprázatot. Aurélien Bory igazi nagyágyú az előadóművészeti világban: előadásai a színház, a tánc, a cirkusz és a képzőművészet határán mozognak. Eredetileg fizikus, azóta az optikai csalódások mestere. Kaori Itoban elsősorban a teste érdekelte: azok a nyomok, amiket a tánc rajzolt az élő testfelületére. Megmerevedett szabadesés és mesebeli vízió várható nagydózisban a Plexustől.

NOSFERATU

Kálmán Eszter N, mint Nosferatu című premierjében Murnau és Herzog kultikus filmjeinek főszereplőjét állítja színpadra. Az expresszionista filmek sötét és szögletes világa elevenedik meg egy makettvárosban, ahol a tárgyak és a zenék Bercsényi Péter Nosferatujának egyenértékű partnerei lesznek. Ő érkezik a nyüzsgő városba, hogy megismerje a lakók titkait és vágyait; egészen addig, amíg maga is ennek a kiismerhetetlen labirintusnak a foglya nem lesz. Kálmán Eszter Angliában tanult performance-rendezést, itthon elsősorban látványtervezőként dolgozik – az Örkény Színházas Stuart Mária jelmezéért Izsák Lilivel közösen megkapták a Színikritikusok-díját – a Trafóban ez lesz a harmadik rendezése. Nem szokványos látvány és átható atmoszféra várható május 15-én és 16-án.

Frenák Pál mindig ámulatba ejtő vizualitással dolgozik. Nincs ez másképp a ’99-es klasszikust idéző, tavaly bemutatott Tricks & Tracks 2.-ben sem, ahol a szereplők karakterekből karakterekbe bújnak, levetkőztetik saját magukat, majd visszabújnak kreált szerepeikbe. Testük egymáshoz és a tiszta, tündöklően fehér felülethez csapódik, ütköznek és kapaszkodnak, mohón kutatva a másik jelenlétét. Az egész világ egy divatbemutató, amiben a táncosok szeretkeznek, ölnek és ölelnek. Megrázó és magával ragadó előadás 21-én és 22-én, vétek kihagyni. A május 21-i előadást megelőző smART! EXTRA interaktív prezentációján pedig arra is fény derül, hogyan alakulnak óriási színpadelemmé a Logifaces kirakós játékának elemei, milyen testsokszorozó és hangkulisszát teremtő lehetőségeket rejtenek magukban a mozgásérzékelő kamerák és szenzorok.

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza
, ,