Táncoló drapériák, miniatűr helikopterek által távirányított lufik, Űrodüsszeia – norvég-japán előadás a MOME hallgatóinak közreműködésével

Heine Avdal & Yukiko Shinozaki (NO, JP, BE): láthatatlan látható / nothing’s for something
2015.02.06-07. (péntek/szombat) 20:00
Trafó Kortárs Művészetek Háza
A smART! és a Koreográfusok új utakon sorozatok keretében

nothing's for something, Heine Avdal & Yukiko Shinozaki - fieldworks - 2012

Illúzió és valóság, romantika és szürrealizmus. A láthatatlan látható óriási fekete luftballonok és selyemfüggönyök keringőzésével indul, majd a színpad extravagáns tájképpé, az anyagok szereplőkké válnak. Távirányítású miniatűr helikopterek által mozgatott héliumos lufik „közlekednek” – a MOME médiadesign-szakos hallgatóinak közreműködésével. Színes ruhában érkező táncosok törik meg az ezüst-fekete teret, megragadják a textileket, beindul a mozgás, a romantikus Strauss-keringőt szférikus hangok váltják fel. Ebben az Űrodüsszeiát idéző varázslatban a ballonok bolygókként keringenek – fénnyel festenek rájuk és a drapériákra. Különleges léggömb-balett a norvég Heine Avdaltól és a japán Yukiko Shinozakitól február 6-án és 7-én a Trafóban.

Heine Avdal és Yukiko Shinozaki eddig főként helyspecifikus színházi produkciókban utaztak; játszottak már boltban, hotelszobában, utcai tereken, sőt, még a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban is, 2007-ben. A láthatatlan láthatóval visszatértek a színházba, de a különleges tér- és tárgykezelés egy cseppet sem halványult: “A láthatatlan láthatóval azt akartuk felfedezni, hogy hogyan lehet másként nyúlni a színházi térhez.” (Heine Avdal). Ez ugyanis munkáik fő vonása: a tér, a technológia, a tárgy és az ember közti hierarchia lerombolása, a mozdulat fogalmának kiterjesztése mindenre. Tárgyakra, térre, meg persze emberre. Minden csak mozdulat, a tárgyak a retinán tükröződő illúziók. Vagy…?” (Amund Grimstad) Most ezt az illúziót a színházban teremtik meg, mégpedig egy olyan produkcióban, amit Rilke és a táncolva festő Paul Klee inspirált.

Heine Avdal videós múlttal érkezett a tánc területére, a P.A.R.T.S.-iskolában tanult koreografálni Brüsszelben, ahol megismerkedett Yukiko Shinozaki táncossal, és megalapította a Fieldworks nevű társulatát. Avdal technológiai és vizuális gyökerei is erősen érződnek az előadáson: egy igen látványos előadásban kutatja azt, hogyan lehet emberi jelenlétet követelő, de mégis innovatív és úttörő eszközöket és módszereket alkalmazni. Itt az innovációt a hatalmas, bolygószerű fényes léggömbök mozgatása, és a fényfestés jelentik, ezek pedig olyan atmoszférát hoznak létre, mintha egy Tim Burton filmben lennénk. Egyszerre látjuk a trükköt, és annak leleplezését, a varázslat azonban egy cseppet sem hagy alább, sőt. A láthatóvá váló láthatatlan csak ráerősít erre a mágikus és egyben hihetetlenül gyönyörű lírai világra.

Minden érzékünkre ható csomagot kaphatunk ismét a Trafótól, a smART! sorozat ezen állomásán. A február 7-i előadás után rendezett közönségtalálkozón az alkotókkal Sipos Melinda designer, kulturális mediátor beszélget. Szintén 7-én workshopot tartanak az alkotók a SÍN Kulturális Központban.

Koncepció és rendezés: Heine AVDAL, Yukiko SHINOZAKI
Eredeti alkotók és előadók: Heine AVDAL, Taka SHAMOTO, Yukiko SHINOZAKI, Oleg SOULIMENKO
További előadók: Ingrid HAAKSTAD, Ondrej VIDLAR
Elektronikai és hangtervező: Fabrice MOINET, Johann LOISEAU
Fénytervező és technikai vezető: Hans MEIJER
Rajz és grafika: Brynjar Åbel BANDLIEN, Christelle FILLOD
Dramaturg: Marianne VAN KERKHOVEN (Kaaitheater)
Kreatív asszisztens: Saori MIYAZAWA
Elektronikai asszisztens: Matthieu VIROT
Technikai támogató: Culture Crew
Zene: The Blue Danube – Johann STRAUSS
Produkció: fieldworks vzw, Heine AVDAL
Támogató: Japán Alapítvány

Kapcsolódó weboldalak:
Heine Avdal és Yukiko Shinozaki társulatának weboldala
http://www.field-works.be
Oleg Sulimenko performer, építész, koreográfus weboldala:
http://www.avantart.com/dance/soulimen.htm
2007-es produkciójuk Budapesten: http://trafo.hu/hu-HU/program_1143

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza