„Könnyű kimondani, nehéz megcsinálni” – 11 bemutató a Vígszínház új évadában

A címben idézett mondat a direktornak, Eszenyi Enikőnek tulajdonítható, így összegezte a 2014/15-ös évad lényegét a Pesti Színházban megrendezett, Az ünnep című felújított darab fotós próbájával egybekötött, oldott hangulatú sajtórendezvényen.

Vígszínház évadnyitó sajtótájékoztató a Pesti Színházban 2014. szeptember 12-én. - Fotó: Kaunitz Miklós

Vígszínház 2014/2015. évadnyitó sajtótájékoztató a Pesti Színházban 2014. szeptember 12-én. – Fotó: Kaunitz Miklós

Mielőtt rátért volna a színház előtt álló évad kihívásaira, Eszenyi Enikő büszkén mesélt a társulat országon kívüli sikereiről. Szeptember 10-én este Csehországban egyszerre két vígszínházi produkció is képviselte Magyarországot – egymástól 86 kilométerre. Az egyik A revizor volt, a pilseni színház, egyúttal Közép-Európa egyik legfontosabb színházi seregszemléje megnyitóján, a másik pedig Robert Wilson rendezése, az 1914, a prágai Nemzeti Színpadán. Ez utóbbi előadás egyébként számos fontos fesztiválra és európai nagyvárosba meghívást kapott, így utazik Belgrádba, a Reimsi Fesztiválra, Londonba és Párizsba is.

A Szputnyik Hajózási Társasággal közös produkció nem pusztán protokolláris előadásnak számított a 22. Pilseni Nemzetközi Színházi Fesztiválon, amelyen megjelent a cseh színházi élet krémje, de a Revizor egyszerre négy pályán is versenyez: a legjobb előadás (rendező: Bodó Viktor), a legjobb férfi főszereplő (Hegedűs D. Géza), a legjobb díszlet (Balázs Juli) és a legjobb zene (Klaus von Heydenaber) kategóriákban nominál a Színházi Kritikusok Céhének díjaira.

ludwig-goes-pop-the-east-side-story-kiallitasmegnyito-ludwig-muzeum-kortars-muveszeti-muzeum-2015-oktober-8-fotok-korhut-lili

Ami az új évad kihívásait illeti, az a repertoáron levő előadások mellett 11 új bemutatót jelent:

David Eldridge: Az ünnep – Pesti Színház, 2014. szeptember 13.
Ha majd egyszer mindenki visszajön…
– Vígszínház, 2014. szeptember 14.
A Mester és Margarita –
Vígszínház, 2014. október 12.
Spiró György: Kvartett –
Pesti Színház, 2014. október 10.
1914
– Vígszínház, 2014. október 15
Heather Raffo: Fátyol
nélkül – Házi Színpad, 2014. október 11.
Julius Caesar – Vígszínház, 2014. december 6.
Goldoni: Két úr szolgája – Pesti Színház, 2014. december 7.
Polcz Alaine: Asszony a fronton – Házi Színpad, 2014. december
Molnár Ferenc: A testőr – Pesti Színház, 2015. február 28.
Koldusopera – Vígszínház, 2015. március

Az ünnepről bővebben is szólunk, mi több, fotógalériánk is van az előadásról, annyit elöljáróban, hogy a darabot már játszotta a társulat, most felújított változatában láthatja a közönség.

A Ha majd egyszer mindenki visszajön… – dalok az első világháború idejéből című zenés est bemutatására a direktor szavaival élve azért került sor, mert „emlékeznünk kell a háborúra, és meg kell akadályoznunk, hogy még egyszer előfordulhasson. Főleg akkor, amikor a szomszédban is harcok dúlnak…”. Hozzátette: „Nagyon felkavaró volt ezzel az anyaggal dolgozni.” Az est az első világháborús fronton harcoló szerelmes bakákról, bátor hadapródokról, lógós kadétokról, szigorú őrvezetőkről és álmodozó hadnagyokról szól, meg természetesen az itthon maradt hűséges cselédlányokról, a sóhajtozó kisasszonyokról és a hűtlen nagyságákról is. A helyszín a Monarchia egész területe: kávéháztól a lövészárokig, kaszárnyától a bordélyházig, Budapesttől Isonzóig.

A Mester és Margarita előadását a cseh Michal Dočekal jegyzi, aki sem a színház, sem a közönség számra nem ismeretlen, hiszen ő rendezte a nagy sikerű Mikve és a Jóembert keresünk című előadásokat is. A közös sikereknek is köszönhető, hogy azonnal igent mondott a felkérésre, és munkatársaival ő készítette el a darab adaptációját – érkezik vele a már jól ismert stáb is (díszlet, jelmez, zene). Az előadásban, amely október 12-től látható a Vígben, olyan kiváló színészek szerepelnek, mint Járó Zsuzsa, Hevér Gábor, Csőre Gábor, Réti Adrienn és Fesztbaum Béla. Fesztbaum Béla ironikusan megjegyezte: „19.15-kor és 21.40-kor van jelenésem”. A Wolandot alakító Lukács Sándor pedig elmondta, hogy főiskolásként olvasta először a regényt, akkor, amikor a Szovjetunióban még meg sem jelent, hozzátette: „ 1967-ben fogalmam sem volt, hogy egyszer olyan szakmai helyzetbe kerülök, hogy ennek a fantasztikus történetnek az egyik legjobb szerepe megtalál.” Hozzátette, hogy ördögöt legutóbb 1976-ban játszott… (Az ember tragédiája)

Sipró György a Vígszínház házi szerzőjének is mondható, hiszen a Kvarett immáron az ötödik darab, amely a nevéhez fűződik, az előzőt (Príma környék) most is sikerrel játsszák. Eszenyi Enikő beszédében többször aláhúzta, hogy a színház számára kiemelt fontossággal bír a kortárs irodalom, Marton László pedig arra irányította rá a figyelmet, hogy most különösen gazdagok vagyunk kiváló kortárs szerzőkben.”A darab 1996-ban született – jegyezte meg – de megdöbbentő, hogy mintha a mondanivalója még erősebb lenne, a különbség 1996-hoz képest az, hogy az akkor leírtak mára eljutottak a politikai szcéna másik szélére is: ugyanazokat mondják…” Hegedűs D. Géza a darab kapcsán, a férj szerepét alakítja, úgy vélekedett, „El lehet a múltunkat hazudni, hogy elviseljük a világot, de ez öncsonkításnak számít – így élni nem lehet”.

Színháztörténeti kuriózumnak számít az 1914, amelyet a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretei között mutatnak be. Budapesten ebben az évben mindössze háromszor láthatja a közönség, de Eszenyi ígérete szerint az előadás a külföldi vendégjátékok után, jövő áprilisban visszatér a Szent István körútra. A darab, amely az első világháború kitörésének 100. évfordulója alkalmából készült, Karl Kraus Az emberiség végnapjai és Hašek Svejk című művének közös adaptációja. A prágai Nemzeti Színház, a Szlovák Nemzeti Színház és a Víg koprodukciós előadását Robert Wilson rendezi, aki jövő áprilisban a Vígszínházban tart majd egy előadást, (amelyet az egész társulat nagy izgalommal vár, mert Eszenyi szerint remek előadó). Az1914 érdekessége, hogy minden színész az anyanyelvén fog benne megszólalni.

Kiemelnénk még a Házi Színpad bemutató közül a Mátyássy Áron filmrendező irányítása alatt készülő Fátyol nélkül című darabot, amely kilenc iraki nő sorsán keresztül fájdalmas hitelességgel eleveníti meg a háború borzalmait és a férfiak kegyetlenkedéseit. Az írónő, Heather Raffo tíz éven keresztül gyűjtötte az anyagot, amely Mátyássy szerint nem is lehetne aktuálisabb, mert arról szól, hogy a folyamatos háborús állapot miként nyomorítja meg az emberek életét. A filmrendező hozzátette, hogy ez a munka egyrészt nagyon erős önismereti tréning a számára, s bevallotta, hogy minden nap tanul valami újat, leginkább azt, hogy mennyire más a két világ: a színház és a film. A 2003-ban született, és már világszerte sikeres darabban Pap Vera, Kútvölgyi Erzsébet, Igó Éva, Hegyi Barbara, Majsai-Nyilas Tünde, Bata Éva, Tornyi Ildikó és Vass Teréz lép színpadra.

Az új évadban nemcsak új bemutatókkal, hanem még több színes programmal és rendezvénnyel várják a közönséget: lesz VÍGnap , Színházak Éjszakája, Magyar írók ünnepe, VÍGmozi (Emlékezés 1956-ra), Tolnay 100 (Konferencia és kiállítás), A költészet napja, VÍGmajális, foglalkozások fiataloknak, Vígegyetem – mindezekről és a repertoár további előadásairól a színház honlapján kaphatnak további tájékoztatást.

Módra Mild Ildikó
Fotó: Kaunitz Miklós