Rába Roland: Utolsó

A Trafó és a PROTON Színház bemutatja
RÁBA ROLAND: UTOLSÓ
Premier: 2014. szeptember 11-13. 20:00
Helyszín: TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

A Proton Színház és a Trafó koprodukciójában létrejövő darab bebizonyítja, hogy a zombi filmek világa nem összeegyeztethetetlen a színházzal. Rába Roland legújabb rendezése sajátos keretek között mutatja be a mindannyiunkat foglalkoztató, Ionesco által felvetett kérdéseket: milyen lehetőségei vannak az egyénnek a tömeggel szemben? Mi a különbség az elnyomók és az elnyomottak között? Hogyan viselkedünk egy katasztrófahelyzetben? És végül: képes-e legyőzni a racionalitás az irracionális félelmet?

Egy idilli bevásárlóközpont. Maga a földi paradicsom. Pont olyan, amilyet megérdemeltünk. Egy napon ismeretlen eredetű vírus üti fel a fejét. Pánik alakul ki. Karantént rendelnek el. A bent ragadtak, a túlélésre rendezkednek be. A szükségletek és az ösztönök átveszik az irányítást. A vírus egyre csak terjed. Vajon ki fertőzött és ki nem?

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

Egy karanténba zárt bevásárlóközpont dolgozói és vásárlói kerülnek az előadás középpontjába. Szerelem, megalázottság, ösztönök és humor mind jelen van az Utolsóban. Világméretű járvány, szökőár, tűzvész vagy földrengés – egyik sem hasonlítható ahhoz a morális romboláshoz, amit az emberiség okozhat saját magának. Ez a tematika veti fel a darab legfontosabb kérdéseit is. Mit hoz ki az emberekből a veszély? Milyen hatással van egy csoportra a félelem, egy olyan korban, amikor az interneten pillanatok alatt arctalan, ám annál jelentősebb tömegek szerveződnek, majd már fizikai voltukban vonulnak utcára és hangoztatják az általuk kizárólagos és egyedüli módon elfogadhatónak tartott igazságot? Ionescu darabja csupán ugródeszkaként szolgált a művésznek – saját bevallása szerint többet merített a Walking dead című sorozatból, mint a drámából. Ez a munkamódszer a Proton Színház előadásai esetében nem rendhagyó, ugyanis gyakran tesznek meg irodalmi műveket kiindulópontul, de mindig azoktól elrugaszkodva, aktuális, mai darabokat készítenek.

A Trafó 2014/2015-ös évadnyitó előadása egyedülálló, hiszen az Utolsó című darab premierje Rába Roland első rendezése a Proton Színházzal. A művész régóta tagja a társulatnak, ám eddig csupán színészként mutatta meg tehetségét. Mundruczó Kornél rendezéseiben (Frankenstein-terv, Nehéz istennek lenni, Szégyen, Demencia stb.) rendszeresen fellép a csapattal, akikkel most más típusú munkába fogott. A Proton Színház életében is újdonság Rába Roland rendezése, hiszen eddig csupán Mundruczó Kornél készített náluk előadásokat.

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája - Fotó: Orosz Bálint

Proton Színház/Rába Roland: Utolsó című darab próbája – Fotó: Orosz Bálint

A társulat és a Trafó között már több ízben is létrejött koprodukció, ám most először próbálhat a társulat színházi térben. A Trafó minden évadot egy premierrel nyit, s az új előadások készítői lehetőséget kapnak rá, hogy a nyári időszakban használják a házat. Most a Proton Színház kapta meg ezt az infrastrukturális hátteret, és hosszú hetekig dolgozhatnak az új előadáson a házban.

Rába Roland rendszeresen szerepel a Proton Színház és Mundruczó Kornél darabjaiban, de ismerheti a közönség a Krétakörből, a Nemzeti Színházból, a Tháliából és még sorolhatnánk. Nemcsak színházban, de filmekben is megmutatta tehetségét: többek között a friss Isteni műszak és a Couch Surf című alkotásokban játszott. Rendezett korábban a K.V. Társulattal (Dermedési pont, 2013) a Nemzeti Színházban (Fösvény, 2011, Jó estét Nyár, jó estét szerelem! 2010, Mein Kampf, 2010, Pánik, 2010) az Orlai Produkcióval (Kramer kontra Kramer,  2012) és a Radnóti Miklós Színházban is (Yerma, 2010).

Színészek:  BAKSA Imre, BÁNKI Gergely, FICZERE Béla, HERCZEG Tamás, MÁZLÓ Tímea, SZÉKELY Rozi, TÓTH Orsi valamint ADÁNYI Alex, FÖLDESI Ágnes, SINKÓ Réka/CSIKÁSZ Ágnes

Díszlet: MENCZEL Róbert
Jelmez: OLÁH Tímea
Dramaturg: BÜKI Dóra
Zenei vezető: PUSKÁS Péter
Mozgás: GYÖNGYÖSI Tamás

Rendezőasszisztens: KISS Ágota
Rendező: RÁBA Roland

Producer: BÜKI Dóra
Produkciós vezető: CSATÓ Zsófia
Műszaki vezető, világítás: ÉLTETŐ András
Hang: BELÉNYESI Zoltán
Kellék: NAGY Gergely
Színpadmester: CSUNDERLIK Péter

Az előadás szövegét a társulat improvizációinak felhasználásával készítette Rába Roland.
Koprodukciós partner: Trafó Kortárs Művészetek Háza

Támogatók: Auchan Óbuda, PP Center Üzleti Központ, Szentkirályi Zrt.
Külön köszönet: Kanalas Dani, Kisari Zalán, Szőke Richárd, Szabó Ila

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza