Fesztiválról fesztiválra: a nehéz időkben is stabil a kultúra váci központjának működése

Ha egy család pénzügyi helyzete rosszabbá válik, mert az egyik szülő hirtelen munkanélkülivé válik, általában az a logikus kényszermegoldás történik, hogy a nélkülözhetővé váló kiadásokat csökkentik. Ezt nem csak egy családra vetítve tapasztalhatjuk, hanem országos szinten is. Bevált gyakorlattá vált az elmúlt évtizedekben, hogy ha Magyarország gazdasági helyzete úgy kívánja, azokon a területeken tesz takarékossági intézkedéseket az állam, amelyek léte alapvetően fontos, noha a profitalapú működés távolabb áll tőle, mint Makó Jeruzsálemtől.

Fotó: Lakatos Csaba

Fotó: Lakatos Csaba

Általában az egészségügy, a szociális háló, az oktatás és a kultúra területén érvényesíti a szükségszerű spórolást az állam és az emberek is inkább az új ruha, a könyv, vagy a színházjegy megvásárlását mellőzik pénzügyileg szűkös időkben.

Jórészt emiatt számít nem mindennapi sikernek, hogy a Madách Imre Művelődési Központ gyakorlatilag a gazdasági válsággal tarkított mindennapokban is úgy tud talpon maradni, hogy a működés stabilnak nevezhető. Ez a fenntartó váci önkormányzat finanszírozásának és a kulturális intézmény munkatársainak egyaránt köszönhető, hiszen maximális lojalitással dolgoznak a művelődési központot magukénak érző közönségért. A kapuit csaknem négy évtizede megnyitó kulturális centrumra ugyan alaposan ráférne egy teljes körű generálás, de a technikusok lehetetlent nem ismerve oldanak meg minden felmerülő, a technikai eszközök elavultságából eredő műszaki problémát. Ezeket persze úgy teszik, hogy a nézőtéren ülő közönség mit sem sejt, de ez így van jól. A publikumnak egyébként is mindössze annyi a dolga, hogy ha betér az intézmény egy-egy programjára, akkor kapcsolódjon ki, érezze jól magát és szakadjon ki egy kis időre a mindennapok szorításából. A közönség mellett az országosan ismert művészek is örömmel térnek be illetve vissza az intézménybe – ezt már Szabóné Laczi Sarolta az intézmény szakmai vezetője mondta. Talán nem is akad olyan művész hazánkban, akivel ne került volna kapcsolatba a művelődési központ az elmúlt években. Az általánosságban egy évtizede bevezetett, az évszakokhoz köthető, műfaji sokszínűséget biztosító fesztiválok programjait már hónapokkal a kezdetük előtt nagy érdeklődés övezi, hiszen nem szeretne lemaradni róluk senki. Az érdeklődés persze nem kizárólag a minőségnek, a színvonalnak, hanem az elérhető áraknak és annak is szól, hogy a részvételért nem kell távolabbra utazni.

Az idei év eddigi legnagyobb látogatottságát generáló eseménysorozata, az immáron tizenkettedik alkalommal megrendezett Váci Tavaszi Fesztivál volt, amelyre összességében 4500 fő látogatott el. A programok összeállításánál egyformán ügyeltek arra, hogy a színházteremben tartott koncertek, színházi estek teltházasak legyenek, ugyanakkor az előre láthatóan kisebb létszámú érdeklődőt vonzó „rétegműfajok” is helyet kapjanak a repertoárban. A várakozásoknak megfelelően a legnagyobb nézőszámot a hazai könnyűzenei élet meghatározó alakja, a Kossuth-díjas Zorán koncertje és a színházi estek jelentették, de a komolyzenei hangversenyek és a kiállítások is sikeresek voltak. Az igényes programok kínálatának a fesztivál befejezésével nem lett vége, hiszen a Csillag születik egyik győztese, Tabáni István fellépése és a tánc világ napjához kapcsolódó gálaest is sokakat vonzott, akárcsak a május utolsó vasárnapján megrendezett városi gyermeknap és a tradicionális nemzetközi akusztikus gitárfesztivál is. Szenzációs előadásnak lehettek tanúi azok is, akik jegyet váltottak a Parlando Színház Kulturális Egyesület társulatának Valahol Európában című előadására. Ez az előadói csoport kapta meg utoljára amatőr társulatként a darab játszási jogát a szerzőktől.

Az intézmény működése bizonyos értelemben a tanévhez kötődve is működik, hiszen míg az év első két hónapjában a városban lévő iskolák rendezvényeit (például szalagavatók) fogadják be, úgy a júniusi hónapban a különböző amatőr előadói csoportok, tánciskolák tanévzáró gálaestjeinek adott otthont. A nyári hónapokban – a hagyományos kézműves tábor megrendezése mellett – már az év második felének programjait állítják össze a művelődési központ munkatársai. Mint azt Szabóné Laczi Saroltától megtudtuk: a XI. Őszi Művészeti Hetek keretében Illényi Katicával, a Ghymes együttessel, a Botafogo táncegyüttessel és a  L’art pour l’art Társulattal találkozhat a közönség. Látható lesz továbbá az Első Emelet együttes ismert dalait felvonultató Csakazértis szerelem című musical, amelynek főszereplője az együttes énekese, Patkó Béla, vagyis Kiki. A március elején debütált darabban többek között Keresztes Ildikó, Sasvári Sándor, Mikó István, Hűvösvölgyi Ildikó, Bódi Barbara, Nyírő Bea és Csere László is színpadra lép. Az őszi időszakban két évfordulóra is emlékeznek, hiszen 1914-ben, azaz éppen száz esztendeje született a hazai színjátszás kiemelkedő alakja, Tolnay Klári, illetve az intézmény névadója, Madách Imre százötven évvel ezelőtt, 1864-ben hunyt el. A művésznőre és az íróra többek között egy-egy kiállítással és filmvetítésekkel emlékeznek majd – tudtuk meg. Ugyancsak ősszel rendezik meg immáron harmadik alkalommal a Váci Ifjúsági Napokat.

Az október elejétől november végéig tartó fesztivál programjaihoz pályázatot nyújtott be a Madách Imre Művelődési Központ a Nemzeti Kulturális Alaphoz. Szabóné Laczi Sarolta bízik benne, hogy pályázatuk, hasonlóan több korábbihoz, sikeres lesz. Az idei Váci Tavaszi Fesztivál megrendezését 2 millió forinttal támogatták.

Remélhetőleg hamarosan sikerül az intézmény vezetését is stabilizálni, hiszen már csaknem egy éve nincs kinevezett igazgatója a művelődési központnak. Ez nem egy ideális helyzet a mindennapi működéshez, de kollégáimmal kizárólag a szakmai munkára koncentrálunk – mondta az intézmény szakmai vezetésével megbízott igazgatóhelyettes a kialakult szituáció megélését firtató kérdésre.

Forrás: Madách Imre Művelődési Központ