„Valamit csináltunk, amit imádtunk.” – Veiszer Alinda: Bridge generáció című könyvének bemutatója

A XXI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon mutatták be azt a könyvet, amely magyar üzletemberek világsikerének bemutatására vállalkozott. A Kossuth Kiadó gondozásában megjelent Veiszer Alinda – Prima Primissima díjas – riporter interjúiból összeállt kötet sikeres magyar cégek történetét, vezetői gondolkodásmódját, élethez fűződő viszonyát mutatja be.

bridge nezoAz interjúkötet 5 világhírű, magyar fiatalember szakmai sikereit boncolgatja. Világhírűek lettek, mert olyan dolgot hoztak létre és működtetnek a mai napig, amelyek termékeit több tízmillióan használják Európán kívül is. Az eddig bejárt útjaikat elsősorban nem gazdasági, hanem emberi oldaláról próbálja megközelíteni a riporter. Arról győződhetünk meg, hogy az ötlet, a tárgyi tudás és szakmai ismeretek mellett milyen szerepet játszik az akarat, a kreativitás, a szorgalom, a jellem.

A könyv – ha eddig nem hallottunk volna róla – megismerteti velünk a startup fogalom jelentését is. Egyfajta minősítés ez, hiszen olyan újonnan alapított, induló vállalkozásokat takar, akik nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak, illetve gyors növekedéssel kecsegtetnek.

A könyvben szereplő cégek: az Ustream, a Prezi és a LogMeIn. Mi a közös bennük? Mind a mellett hogy fiatal, kreatív és magyar a vezetőjük és alkalmazottaik zöme is magyar származású, nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. Mi volt az alapötlet? Az Ustream egy bárki által elérhető élő videó platformot fejlesztett ki. A Prezi szintén internetes prezentációkészítő szoftvert hozott létre. A LogMeIn fő termékének lényege hogy internetes böngészőből lehet távoli számítógépekre belépni. Érdekesség, hogy a Ustream felhasználói között ott van a Dalai Láma, de Obama kampánystábja és a NASA is ezt az élő online videóközvetítési rendszert használja. A Prezinek 40 millió regisztrált felhasználója van, vezetőjét személyesen fogadta Barack Obama, hiszen szoftvertámogatásban részesítettek hátrányos amerikai iskolákat. A LogMeIn mára több mint 600 embernek ad munkát Budapesten kívül szerte a világon. Mind a három cég terméke lehetővé teszi, hogy a társadalom bármely tagja (magánszemélytől a vállalatig) elérhesse a szolgáltatást és saját igényeihez igazítva használhassa.

A könyv segítségével izgalmas interjúkban, személyes történetekben, a tulajdonosok saját gondolatain keresztül ismerhetjük meg e cégek történetét, mindennapjait. Ők már tudják, dolgozóik akkor maradhatnak motiváltak, ha amellett, hogy azt csinálják amit szeretnek, őket magukat is szeretik és minőségi munka elvégzése mellett szabadságérzetük is megmarad.

A cégeket életre hívó fiatalok azonban nem csak abban egyedülállóak, hogy sikeresen működő önálló cégeik vannak Magyarországon. A mai hazai közgondolkodásban is egyediek, teljesen új vállalati kultúrában gondolkoznak, új szellemiséggel rendelkeznek. Ezt is szeretnék átadni, ezért jött létre a Budapest Bridge, egy non-profit szerveződés amelynek keretében igyekeznek inspirációt adni az álmokkal rendelkező magyar fiataloknak. A 2013-ban alakult egyesület küldetése leginkább a gondolkodásmód formálása. Pályázatok, ösztöndíjprogramok keretében várják az olyan fiatalokat, akik kellően nyitottnak, motiváltnak érzik magukat és számítástechnikával, marketinggel vagy dizájnnal foglalkoznak.

A könyv elolvasása mindamellett, hogy beleláttat ezekbe a személyes és gazdasági sikertörténetekbe, bizonyosságot ad arra, életünk minden területén a hozzáállásunkon múlik nagyon sok minden. Mi sem támasztja alá ezt jobban mint Fehér Gyula (Ustream) könyvbemutatón elhangzott gondolata: „Ha holnap arra ébrednék, hogy nincs a cégem, egy másik ötletemet valósítanám meg, és csinálnék egy újat.”

Tóth Judit Nikoletta

Veiszer Alinda: Bridge generáció – Kossuth Kiadó, 2014

,