A hetedik Te magad légy – Csala Ildikó festőművész kiállítása

Csala Ildikó festő-restaurátor a megfoghatatlan és megfogalmazhatatlan nagy egészet próbálja az akvarelljeivel, a pillanat művészetének egyik technikájával elénk varázsolni.

Csala Ildikó festőművész

Csala Ildikó festőművész

Ildikó a Szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskola földrajz-rajz szakja után elvégezte a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő-restaurátor szakát, jelenleg a Szépművészeti Múzeum restaurátoraként dolgozik. Tagja a Képzőművészeti Alapnak, a Magyar Vízfestők Társaságának és a Magyar Restaurátor Egyesületnek.

Ahogyan már említettem, az akvarell, a vízzel festés, a pillanat művészete, amely nem hazudik.

Könnyed, mégis határozott ecsetkezelés szükséges, hiszen különben elmaszatolódik a szín-a forma, odavész a tiszta gondolat képpé transzformálása, s az alkotás közbeni oldott atmoszféra, trendi kifejezéssel élve: a flow.

A festőnő Zebegényben, de főleg a Balatonfelvidéken alkot, így a Badacsony-, a Szent György-, a Csobánc- és a Hegyesd tanúhegyei állnak munkái fókuszában. Az akvarellfestészeten kívül kedveli az olajfestészetet, a pasztellt, és a festészetben egy manapság igen ritkán használt technikát, a freskófestészetet is.

ibsen-hedda-gabler-bemutato-a-radnoti-szinhazban-2013-december-22-en-foto-kaunitz-miklos

Festményeinek döntő többségét József Attila versei ihlették, s az ő soraiból bontakoznak ki Ildikó különös színvilágú- a verseket megidéző festményei, amelyek az akvarell által kínált technikával erősítik a költő hangulati rezdüléseinek ábrázolását. A képeket kutatva felfedezhetjük magát a költőt, de a „Mamát” is, és rábukkanhatunk az Eszmélet érzésvilágát tükröző festményre is.

Ezen a kiállításon 82 év különbséggel egymásra hangolódott két különböző területen alkotó művész. Egyikük a XX. század elején élő, legnagyobb magyar költőnk, József Attila, a másik, a XXI. században alkotó festőművész, akinek a képeit nézegetve úgy érezhetjük, hogy a művei a versekkel egybeforrtak, összetartoznak, mint a borsó és a héja.

Ildikó az önéletrajzában ezt írja a versekkel, kiemelten József Attila költészetével való kapcsolatáról, viszonyáról:

„Az akvarellt, mint festési technikát nagyon közel érzem magamhoz, manipulációk nélkül, a pillanat frissességét a színek és formák ötvözetében mutatom meg a képeimen. Portréimon a személy jellemét, az akkori érzéseit adom vissza, csendéleteimen, természetben festett képeimen pedig az adott időszak, napszak színeiből fakadó hangulatot.

IMG_6024

A versekben előforduló érzékletes képek: pl. a “csördülő ég vasban áll…”, vagy a “ Vas színű égboltban…” sorok – az ég szürkeségét, de mégis drámaiságát, a fájdalmat érzékeltetve festettem akvarellel, mivel ez a legköltőibb technika.

Nagy T. Katalin elemzésében azt írja, hogy az akvarell technikát ő József Attila Mama c. versének utolsó két sora szerint képzeli el: “szürke haja lebben az égen, kékítőt old az ég vizében.”

Ildikó szavait folytatva: a kiállításon szereplő munkáim címei utalnak arra a részre, amit a versből kiemeltem és ábrázoltam. A munka folyamatában a verseket és elemzéseket olvasva megérlelődött bennem a gondolat, hogy a József Attiláról és a környezetéről készült korabeli fotókat is felhasználom munkáimhoz. Jó példa erre a “Klárisok” c. vershez készített akvarellportré, amit a Máthé Olga által készített gyönyörű fénykép alapján festettem meg Vágó Mártáról, akinek 1928-ban a verset írta a költő.”

És most itt van Csala Ildikó A hetediket középpontba állító kiállítása.

Amikor felkért, hogy mutassam be őt e vers apropóján, először elgondolkodtam, nekem mit üzen a vers? Mit jelent számomra a 33 éve Hobóval együtt mormolt költemény?  Amikor megláttam Ildikó művét, újra elkezdtem morfondírozni, de azt láttam visszatükröződni a festményről, amit én is éreztem.

És arra jutottam, hogy amióta világ a világ, játsszuk a szerepeinket, amit a világ – vagy mi magunk – ránk kényszerít, de egy helyen, valahol önmagunkat kell adnunk, különben végképp meghasonlunk, és megszűnünk gyarlóan emberinek lenni.

IMG_6007

Ezt az egy helyet, pontot kell megkeresni az életben, és ezt mintegy sarokpontként, vagy inkább viszonyítási tengelypontként őrizni, és ahhoz képest átbillenni a szerepkörökbe.

Ildikó képét nézve úgy érzem, hogy ez mind ő, ő maga a kép magja, a világának közepe, kivetíti a benne élő szerepeket játszó éneket, ahogyan körbeveszik, mind a józsefattilai hat, s bár minden szerep ő egyedül, de csak A hetedikként lehet önmaga.

Az egyéniségnek, az embernek, a lírai énnek hét részből kell állnia, hét forrásból kell táplálkoznia, sőt! hétfelé kell hasadnia, s ugyanakkor meg kell őriznie nemcsak egységét, integritását, hanem a hét elemhez társítania azt a sajátosat, amely csak önmagát jelenti.

Ezt az ént nem hét, hanem hat alkalommal kell megalkotni: a születés és származás; a felnövekedés, a társadalommal való első érintkezés és küzdelem; a szocializáció; a nőhöz való viszony; a költői mesterség; és az élet vége, a halál – ezeken a kulcsstációkon idézi meg a költő mágikus módon az egyéniség összetevőit.

Az pedig, maga a kegyelem állapota, ha a ma embere megtalálja azt a pontot, ahol önmaga lehet.

Sári Edina írása
Fotó: Marton Bálint

Csala Ildikó : A hetedik Te magad légy

A kiállítás 2014. február 27-től  2014. március 25-ig látogatható a Suzuki Ház Pagoda Galériában (1143 Budapest, XIV. kerület, Egressy út 17-21.)