A fényt kutatja Molnár László festőművész legújabb munkáiban

Molnár László festőművész az elmúlt három évben készült nonfiguratív festményeiből és grafikáiból nyílik Új képek címmel kiállítás csütörtökön a Budapest Galériában. A művész az MTI-nek elmondta: munkáin a fény megjelenítésével foglalkozik.

A péntektől látható, március 16-ig nyitva tartó tárlaton az elmúlt három évben készült nonfiguratív, absztrakt olajfestményeit és mintegy 40 grafikáját vonultatja fel az 1941-ben Gyöngyöspatán született autodidakta művész.

„Az elmúlt években a metafizikus tér foglalkoztatott. Az új képeimen az eddig felépített formákat lebontom, tulajdonképpen kiüresítem a képeimet” – mondta el a festőművész az MTI-nek. Hozzátette: a tárlat alkotásain nyomon követhető lesz, ahogyan eljutott az organikus formáktól a minimális alakzatokig, színhasználatban pedig a színestől a fehérig.

Mint kifejtette, absztrakt munkáinak elnevezése sokszor gondot okoz neki, mert azok a befogadói horizontot szűkítik. Példaként a kiállításon is látható Táj korpusszal című művét említette, amelyen a néző a cím hatására a tájat és a feszületet kezdi el keresni. Hozzátette: a képen mindkettő megjelenik, csak absztrakt formában.

A tárlaton bemutatja a Hommage á Henry Hubble című sorozatot is, amelyet az amerikai űrteleszkóp kozmoszról készített felvételei ihlettek.

Molnár László felidézte, hogy az orosz származású Mark Rothko, az amerikai absztrakt expresszionizmus kiemelkedő alakja művészetében eljutott a minimális formáig, az üresség megjelenítéséig. A tragikus körülmények között elhunyt festő élete utolsó éveiben csak szürke és fehér színekkel dolgozott.

A művész szerint ő is ebbe az irányba, a „telített üresség” elérése felé halad. „Amely a meg nem nyilvánult, csakis a metafizikai térben létező formák tárházát, vagyis az isteni, a teremtő szférát vonultatja fel” – hangsúlyozta a művész.

Molnár László pályája kezdetén a francia lírai absztrakcióval foglalkozott. Festészete az 1970-es évektől a figuratív és nonfiguratív felfogás összeegyeztethetősége felé fordult. Alkotásai 1980 óta több csoportos és egyéni kiállításon szerepeltek. Műveit a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményében őrzik.

Forrás: MTI