Kicsit korhű, kicsit olasz, de főleg szép

Carlo Goldoni Chioggiai csetepatéját február 21-én mutatja be a Békéscsabai Jókai Színház, a XVIII. századi olasz klasszikus vígjátékot Kiss József rendezi. A szolnoki vendégművész azt kérte a színészektől: „Fogjátok a példányt és játsszatok nagy lélekkel, hitelesen, szenvedélyesen, őszintén, szeretettel!”

Csomós Lajos, Gyulás Attila, Vadász Gábor, Szabó Lajos

Csomós Lajos, Gyulás Attila, Vadász Gábor, Szabó Lajos

Az első olvasópróbát január 7-én tartotta a társulat a Vigadóban. Bevezetőjében Fekete Péter igazgató arról beszélt, milyen fontos a színházak közötti együttműködés, szép példa erre ez a bemutató, amelyet tavaly októberben a Szolnoki Szigligeti Színházban állított színre Kiss József. A közönségnek repertoárbővítés, a színházaknak segítség, ha a létrehozott előadások művészi tapasztalatait, akár díszleteit, jelmezeit hasznosítják más városokban is. A vendégrendező mellé a direktor Tege Antalt kérte fel játékmesternek, aki színészként és rendezőként egyaránt jól ismeri a békéscsabai csapatot. Legfőbb cél a szórakoztatás, de nem mindegy az sem, milyen hangulatban folyik a munka a társulatban – szögezte le Fekete Péter.
Kiss József rendezői elképzeléseit a szolnoki előadás kivetített képei, Horesnyi Balázs díszlete, valamint a szereplőkhöz tartozó színészarcok és jelmeztervek illusztrálták. Meglepetésre a szegény halászfalu ócska házai helyett minden felvételen szép magas, impozáns épületeket láttunk.

Fekete Péter és Kiss József

Fekete Péter és Kiss József

– A korhűség nem érdekelt annyira, inkább azt akartam, hogy öröm legyen nézni a darabot. Minden előadásban megemelni szeretném, amit lehet, nem lefelé menni – hangsúlyozta már az első képnél Kiss József. Mint mondta, a két fal állandó, közte, hátul változik a látvány, mégpedig a technikának köszönhetően másodpercek alatt.

Kicsit korhű, kicsit olasz, de főleg szép lesz a színpadkép – tudtuk meg a készülő produkcióról. A jelmezek is „korban tartottak”, de stilizáltak is, hiszen megjelenik a ruhákban olyan anyag, amely a XVIII. század első felének Velencéjére még nem volt jellemző. Tehát a viseleteknél is inkább a hangulatfestésre törekedtek az alkotók.

– Ezeken a figurákon érződik, hogy nagyon egyszerű emberek, mérhetetlenül buták, írástudatlanok. Nincs is szükségük arra, hogy tanuljanak, képezzék magukat, hiszen sosem lépnek ki ebből a környezetből, esélyük sincs rá. A törvényszéki jegyzőt, aki náluk valamivel műveltebb, bár nem viselkedik sokkal szebben, nagyon tisztelik. Isidoro kicsit Goldoni önarcképe, hiszen a szerző valóban jegyzőként dolgozott Gioggiában – magyarázta a rendező.

Kovács Edit és Komáromi Anett

Kovács Edit és Komáromi Anett

A lányokról elhangzott: szépek, temperamentumosak, nagypofájúak. Mindegyik csupa élet, kacérság, szex, ilyennek születnek, így élnek, természetesen.

Kiss József azt tanácsolta a színészeknek, hogy nézzenek sok olasz filmet, mert ezt a darabot csak olaszosan, jellegzetesen gesztikulálva, hangosan lehet elmondani, jól eljátszani, magyaros búbánattal, hanglejtéssel nem. A dramaturgiáról pedig úgy fogalmazott, hogy az mindig forog, sosem áll meg, ilyen a világ, amit bemutat.

– Szívünk legmélyebb bugyraiból kell eljátszani ezt a művet, minden szenvedélyt kiaknázva, csak akkor lesz hiteles! Ha eltérünk a hitelességtől, nem lesz komikus, nem lesz szerethető. Derű, tisztesség, gyermeki létezés – ez a három dolog kell, hogy korszerű legyen az előadás. Volt belőle naturalista és volt dokumentarista felfogású rendezés, egyik sem volt szerethető, mindkettőt meghaladta az idő. Fogjátok a példányt és játsszatok nagy lélekkel, hitelesen, szenvedélyesen, őszintén, szeretettel, és akkor szép lesz! – szólt a rendezői instrukció.

Liszi Melinda, Fehér Tímea, Nagy Erika

Liszi Melinda, Fehér Tímea, Nagy Erika

A Chioggiai csetepaté eredetileg egy utcával elválasztott, két szemközti ház teraszán játszódik. A férfiak kinn vannak a tengeren, halásznak, az asszonyok pedig csipkét vernek, pletykálnak, vitatkoznak, veszekednek, de sosem vadul el a történet addig, hogy vér folyna.

A kétrészes vígjátékban Toni, a halászbárka-tulajdonos szerepét Bartus Gyula (Jászai-díjas), Pasqua asszonyt, a feleségét Kovács Edit játssza, Lucietta, Toni húga Fehér Tímea, Titta-Nane halászlegény Katkó Ferenc, Beppe, Toni öccse Tege Antal, Fortunato halászmester Csomós Lajos, Libera asszony, a felesége Nagy Erika, Orsetta, Libera húga Komáromi Anett, Checca, a húga Gubik Petra, illetve Liszi Melinda lesz. Vicenzo halászmester figuráját Mészáros Mihály, Toffolót, a hajóslegényt Vadász Gábor, Isidoro törvényszéki jegyzőt Gulyás Attila alakítja.

Niedzielsky Katalin
Fotó: A-team/Ignácz Bencze
Forrás: Békéscsabai Jókai Színház