Egy nyilvános lakás Budapesten

A közös élet helyszíne Budapest. Itt, ebben a városban szervezi meg új életét egy fiatal szerelmespár, Malu és David. A holland Malu szakácskönyvek fordításából jut némi pénzhez. Az olasz férfi munkát keres, végzettsége színész. Távkapcsolat volt az övék, de most hat hétig együtt élnek. Közben sokat vitatkoznak. Mindenről megvan a véleményük, amely általában különböző.

x_DSC02764

Egyszerű a koncepció. A holland – olasz vegyes pár a PLACCC Fesztivál keretében négy napra megnyitja lakását a közönség előtt. A nézők vendégként nyernek bepillantást a fiatalok életébe, a nap bármely időszakában felkereshetik őket és bármennyi ideig maradhatnak.

A szerelmesek hétköznapi szituációkba ágyazott átlagos életét mindennapos problémák teszik próbára; próbálnak beilleszkedni a magyar társadalomba, próbálnak barátokat találni. Interjúkat rögzítenek arról, hogy a látogatók, hogyan képzelik el a saját életüket, mennyire szeretik azt a várost, ahol élnek és miért. Mennének vagy maradnának? Jó-e ott, ahol vannak, ahol élnek? Modern problémák ezek, minden fiatalt érintő kérdések. Malu és David folyamatosan dokumentál. Kérdez. Blogol. Ismerkedik a magyar nyelvvel. Főz. Jelen esetben gombapaprikást. David hagymát aprít. Malu besegít, olykor-olykor zongorázik. Közben betoppan a lány anyukája és társa. Szimpla természetességgel ruhát teregetnek. Egyszerű, hétköznapi dolgokat csinálnak. Egyszóval; élnek.

A belső tér fehér falait apró címkék és kicsiny képek teszik otthonossá. „Ikeából megmentett növény” lapul a kanapé mellett, vagy „Megcsonkított Cigány Baba” szobor pihen az asztalon, amelyhez a fából és haragból készült címke társul. Megannyi finom apróság, ötlet, rezzenés, egyediség bújik meg az otthonos lakásban.

fabrizio-plessi-liquid-labyrinth-kiallitas-sajtotajekoztato-es-megnyito-ludwig-muzeum-2014-01-30-foto-marton-balint

A One in One: Budapest címet viselő projekt arra keresi a megfelelő színházi formát – amelyet jelen esetben a lakásszínház speciális terében képzel el -, hogy miként lehet egy problémafelvetős színházat csinálni. A kísérlet túlmutat önmagán, hiszen a párt nemcsak a közönség ismeri meg, hanem ők is közelebb kerülnek egymáshoz és egyben saját magukhoz is. Ez a különleges útkeresés segítheti őket abban, hogy könnyebben leljék meg a helyüket a világban. A módszer alkalmas lesz arra, hogy a szereplők – a látogatók is -, intim légkörben beszélgessenek a felvetődött problémákról. Egymás mellett ülve, kikérve a másik véleményét, tanácsát talán könnyebben találják meg a megoldást.  Ez esetben a nézői passzivitás értelmetlen szófoszlány lesz csupán, hiszen, aki belép a lakásba, egyértelműen aktív részesévé válik az eseményeknek. Kihasználva a lakásszínházban rejlő lehetőséget, már a fiatalokkal való első találkozás is érdekesnek ígérkezik, hiszen a belépőjegy több annál, aminek látszik. A rajta szereplő telefonszám tárcsázásakor Malu kellemesen édes hanggal magyarázza el magyarul, hogy nem beszél magyarul. Csak egy kicsit.

x_DSC02783

Malu és David szeptember 24. és 27. között nyitja meg a látogatók előtt József Attila utcai otthonát. A pontos helyszín, a kapucsengő és az emelet száma a belépőjegyen szereplő telefonszám hívása után derül ki.  A One in One: Budapest ötletgazdái, Kiss-Végh Emőke és Ördög Tamás a Kaposvári Egyetem Művészeti Főiskolai Kar színész szakán diplomáztak.

Alapítói a Dollár Papa Gyermekei nevű színházi csoportnak, amellyel helyspecifikus és lakásszínházi előadásokat hoznak létre Budapesten és külföldön.

Kovacsik Ágnes
Fotó: Kaunitz Miklós

PLACCC 2013

 

,