Monumentális légi balettel kápráztat el a Recirquel legújabb produkciója – A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit

Október 15-én a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon debütált a Recirquel legújabb produkciója. A Vági Bence rendezte Solus Amor az emberi lét különféle dimenzióit kutató trilógia záródarabja, amely a társulat által megteremtett műfaj, a cirque danse nyelvén szólal meg. A kortárs táncot a cirkuszművészettel egyesítő produkció az egyetlen és ősi, időn és téren átívelő, mindannyiunkat összekötő energiát idézi meg. Világhírű dél-afrikai bábtervezők kifejezetten ehhez a produkcióhoz készített munkája, a különleges díszletek és az egyedileg komponált zene egyszerre ejtenek ámulatba és teszik lehetővé a néző számára a teljes elmélyülést.

© Hirling Bálint

A két test és egy lélek egyesüléséről szóló, 2015-ben bemutatott Non Solus, majd a föld és az emberiség kapcsolatát megjelenítő, 2018-ban debütált My Land után új produkcióval jelentkezik a Recirquel. A Solus Amor című előadás a megelőző kettő szerves folytatása, az emberi lét különféle dimenzióit kutató trilógia záródarabja, amely a szeretet mibenlétét helyezi fókuszba. A három előadást a közös vezérmotívumon túl még szorosabban köti össze a társulat sok éves alkotói-művészeti folyamata során megteremtett műfaj, a cirkuszművészetet a modern tánccal ötvöző cirque danse.  

Az e törekvés jegyében született, Vági Bence művészeti vezető rendezte Solus Amor egy monumentális légi táncelőadás. Miközben az akrobatika a káprázatot és az ámulatba ejtést szolgálja, a tánc lehetőséget ad az önkifejezésre, a finomabb jelentésárnyalatok közvetítésére és a történetmesélésre. A Solus Amor nem is egyetlen történetet mond el, hanem többféle közelítésben azt vizsgálja, mennyire fontos az ember számára a bolygónkon jelen lévő szeretet? A produkció feleleveníti a szeretet különféle rétegeit, a szerelem és a gyűlölet változatait, de mindenekelőtt azt az egyetlen és ősi hajtóerőt kutatja, mely időtől és tértől függetlenül mindannyiunkat összeköt. Ezt az időtlenséget fejezi ki a színpadi tér is: a szereplőkkel együtt természeti esszenciaként öleli körül a közönséget, ősi imához hasonlóan vonzza magába a nézőt.

© Hirling Bálint

Az elmélyülés és az ámulatba ejtés kettősségét a darabhoz egyedileg komponált zene, a különleges díszletek és a speciális technika is segítik.

A szimbolikus, többféle jelentést hordozó díszlet Klimó Péter munkája: a Solus Amor tere egyszerre elvont és konkrét – a néző mintha egy kövekből épített csarnok, vagy hatalmas ódon katedrális oszlopai között járna. A háttérben folyamatosan mozgó, alakuló, organikusan lebegő függöny látható – egy különleges, éghetetlen, több mint százezezer kis szalagból álló anyag –, amely hol a víz alatti világ varázslatát, hol egy amorf, lélegző élőlény mozgását imitálja. A különleges függönyt Klimó Péter, Vági Bence és Vladár Péter tervezték.

© Hirling Bálint

A légiesség érzését a díszleten túl a különféle cirkuszi levegőzsáner-számok – gurtni, lebegő kínai rúd, magas drót – teszik teljessé. A produkcióban az artisták és táncosok magasba emeléséhez egy speciális, egyszerre öt motort működtető, Vladár Tamás műszaki vezető irányításával kialakított reptető-technikát használnak, ezáltal a néző úgy érezheti: repülni olyan könnyű, mint amikor álmodik róla.

A produkció egyik különleges eleme a természetet szimbolizáló hatalmas, ősi jegesmedve-báb is, amelynek a valódit tökéletesen imitáló mozgásait táncosok irányítják. A medve a londoni West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő, nemzetközi hírű dél-afrikai bábtervező, Janni Younge munkája.

© Hirling Bálint

A látvány és a világszínvonalú trükkök mellett a Recirquel produkcióiban, így a Solus Amorban is meghatározó szerepet játszik a zene. A Szirtes Edina Mókus zeneszerző és Terjék Fiddler Gábor sound designer által kidolgozott hangzásvilágban a „szeretetmise” tételeit elektronikus zenei betoldások egészítik ki. A jelmezeket Kasza Emese tervezte, a lighting design Lenzsér Attila és Pető József munkája. A cirkuszt és a táncot egyesítő jelenetek koreográfiájában Illés Renátó levegőakrobata-koreográfus és Zsíros Gábor kreatív munkatárs segítették Vági Bence rendező-koreográfus munkáját.

A Solus Amor október 15-én mutatkozott be a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon. A produkció a premierelőadásokat követően október végén, novemberben és decemberben is látható lesz a Müpa Fesztivál színházában. 

Forrás: Recirquel