„Ouramdane senki másra nem emlékeztet” The New York Times

 

Rachid Ouramdane / CCN2 Grenoble (FR): TORZIÓ (TORDRE)
2017. szeptember 27. 20h

Két nő önarcképe egy olyan táncelőadásban, amely beszippant és hatvan percen át nem ereszt el. Az algériai származású francia Rachid Ouramdane a táncinnováció élharcosa, akinek a The New York Times szerint a közölnivalója messze túlmutat a táncon. TORZIÓ című koreográfiája csupán egyetlen este, szeptember 27-én látható a Trafóban. A produkció két táncosa hipnotikus, örvénylő mozdulatokkal vall önmagáról és vállalja fel minden porcikáját.

Fotó forrása: Trafó Kortárs Művészetek Háza

Egy táncelőadás nemcsak szép, vagy szórakoztató lehet, de vallomásos is, és akár közéleti vitákba is beleszólhat. Rachid Ouramdane, a koreográfus nemcsak intellektuális táplálékot szolgáltat a közönségnek, hanem élvezetes perceket is okoz.

A nyers és magával ragadó TORZIÓ a két táncos, Annie Hanauer és Lora Juodkaite személyiségére épít. Kompromisszumok nélkül, kendőzetlenül mutatják meg magukat egy egyedi előadásban.

„Lora Litvániából származik, ő egy nagyon erőteljes, örvénylő mozdulattal fejezi ki leginkább saját magát. Nem klasszikus táncmozdulatai vannak, hanem úgy pörög, ahogy gyerekkorában megszokta. Annie-nek pedig nagyon különleges a testfelépítése, amikor nézed a mozgását rájössz, senki más nem tudna úgy táncolni, ahogy ő. Bízom benne, hogy a közönség minden egyes előadáson érzékeli ennek a koreográfiának a valódiságát. Azt, hogy ezek nagyon igaz mozdulatok, amelyek nagyon mély dolgokat mutatnak meg a táncosok életéből és személyiségéből.” (Rachid Ouramdane, librarius.hu)

Az ő kifordult vagy épp forgó mozdulataik ragadják magukkal a közönséget.

„Természetesen Annie és Lora nem az életüket mesélik el, miközben táncolnak, de érezzük, hogy valami nagyon intimet fejeznek ki. Nem az intimitásukban, vagy a személyes történetükben, hanem ebben az érzékeny állapotban nyílik meg számunkra a költői terük a szélsőség felé.” (Rachid Ouramdane)

„Az őszinteség és saját magunk felvállalása az, amit a TORZIÓban meg szerettem volna mutatni.” (Rachid Ouramdane, librarius.hu)

Rachid Ouramdane nem véletlenül kapott helyet a Trafó 200% tánc sorozatában, ugyanis egy, a kortárs tánc nemzetközi élvonalába sorolható alkotóról van szó. 1995 óta készít előadásokat, a párizsi Théâtre de la Ville és az annecy-i Bonlieu Théâtre rezidens művésze. Sokat dolgozok a lyoni operának és az orosz Migrazia társulatnak. Ő koreografálta a fogyatékosokkal dolgozó angol Candoco Dance Company 20. szülinapi előadását, 2016 januárja óta Yoann Bourgeois-val közösen irányítja a grenoble-i koreográfiai központot.

Munkássága túlmutat a táncon, melynek határait a társművészekkel folytatott együttműködései által igyekszik tágítani. Gyakran dolgozik filmesekkel és irodalmárokkal, tudását pedig workshopokon osztja meg a tanulni vágyókkal szerte a világon. A Trafó és a Műhely Alapítvány szervezésében Budapesten is kiélheti oktatási vágyát: szeptember 26-án itt élő profi táncosokkal dolgozik egy napon keresztül. Az előadás utáni közönségtalálkozón, 27-én pedig a nézők is faggathatják munkájáról.

Koncepció és koreográfia: Rachid Ouramdane
Előadók: Annie Hanauer, Lora Juodkaite
Fényterv: Stéphane Graillot
Díszletterv: Sylvain Giraudeau

A KOREOGRÁFUS AZ ELŐADÁSRÓL

„Két intuitív és érzékeny portré, amely a két nőt gesztusaik meztelenségében mutatja meg, a közvetlenségükben, és abban, ami eredendően táplálta őket életútjuk során. Két magányos jelenlét, amelyek nem találkoznak, de egy térben és időben léteznek.” (Rachid Ouramdane)

https://librarius.hu/2017/09/13/torekenyseg-ami-mindannyiunkban-benne-van-interju-rachid-ouramdane-koreografussal/

KRITIKÁK

https://www.nytimes.com/2016/10/15/arts/dance/review-rachid-ouramdane-crossing-the-line-festival.html?_r=0

https://www.dance-enthusiast.com/features/view/Rachid-Ouramdane-tordre-wrought-baryshnikov-arts-center-fiaf

https://inferno-magazine.com/2014/11/18/tordre-rachid-ouramdane-deux-danseuses-libres/

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza