Bekötött szemmel megtapasztalt hangkoreográfia / Vandewalle, Durant, Soharóza / HEAR

2017-05-27 | Zene,

Bekötött szemmel megtapasztalt hangkoreográfia / Vandewalle, Durant, Soharóza / HEAR
Benjamin Vandewalle (BE) & Yoann Durant (FR) & Soharóza (HU): Hear 2017 05. 29 – 31. 19.00 és 21.00 óra Trafó Kortárs Mûvészetek Háza Külsõ helyszínen! Flashback Photo Studio, 1033 Budapest, Bogdáni út 1-3. (térkép) (a volt Óbudai Harisnyagyár épülete)…

Benjamin Vandewalle (BE) & Yoann Durant (FR) & Soharóza (HU): Hear
2017 05. 29 – 31. 19.00 és 21.00 óra
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Külső helyszínen!
Flashback Photo Studio, 1033 Budapest, Bogdáni út 1-3. (térkép)
(a volt Óbudai Harisnyagyár épülete)

Bekötött szemmel élhetjük át a hangok fizikai erejét egy flamand koreográfus (Benjamin Vandewalle) és egy francia zeneszerző (Yoann Durant) közös munkájában, a Hearben. A művészek minden turnéállomáson helyi önkéntesekkel dolgoznak együtt, Budapesten a Halas Dóra vezette Soharóza kórussal. Ők járnak-kelnek a nézők között, s valósítják meg a hangkoreográfiát. A közönség pedig megtapasztalhatja, hogy az akusztikai hatások milyen gondolatfolyamatokat és vizuális világot indítanak el és teremtenek. Ez már szinte képzőművészet, amelynek zene és mozgás az alapja.” (Benjamin Vandewalle, librarius.hu)

Fotó forrása: Trafó Kortárs Művészetek Háza

A hang mindig mindenhol jelen van – ebből a gondolatból indultak ki az előadás alkotói, s hoztak létre egy olyan produkciót, amely a mozgásra épül, mégsem kínál vizuális élményt. A Hear hangkulisszája összefonódik a bekötött szemű közönséggel, hiszen a jelenlevők testközelből tapasztalják meg a születő hangok hatását. Így minden néző egyedi élményben részesül: más tapasztalatot kapnak attól függően, hol foglalnak helyet a térben, és hogy milyen képek jelennek meg képzeletükben a hangok hatására.

„A zene asszociációkat indít el, a bekötött szemek elé a hangok által inspirált képek vetülnek, tulajdonképpen hangból és gondolatokból épül fel egy szobor.” (Benjamin Vandewalle, librarius.hu)

Az alkotásba Durant és Vandewalle zeneszerzőként és koreográfusként fogott bele, a folyamat során azonban átalakultak szerepeik. Nem különült el a mozdulatok és a zene kialakítása, mindketten egyaránt az élmény kidolgozásán munkálkodtak.

„Amikor elkezdtünk dolgozni a Hearen, mindkettőnknek megvolt a maga identitása. Benjamin koreográfus, én zeneszerző vagyok – de ahogy a projekt haladt előre, ez valahogy egyre kevésbé számított. Nem úgy zajlott a munka, hogy én megírtam valami zenét, Benjamin pedig kitalálta a mozdulatokat hozzá.”  (Yoann Durant, librarius.hu)

A budapesti előadás különleges a Hear életében, ugyanis most először viszik színre összeszokott, profi csapattal. Az eddigi állomásokon helyi önkéntesekkel dolgoztak, akik egymástól függetlenül jelentkeztek az alkotóknál és a produkciót bemutató intézménynél, most azonban a Soharóza tapasztalt, civil kóristái szólaltatják meg a hangkoreográfiát.

Benjamin Vandewelle-t 2015-ben ismerhette meg a Budapesti közönség, akkor a Trafó évadnyitó programját színesítette Inter-view című akciójával. A projektben a Corvin-negyed járókelői és a Kortárs Művészetek Háza előtt megfordulók az alkotó interaktív színházi dobozába ülhettek be, hogy kiszakadjanak a hétköznapok forgatagából, és megéljenek egy furcsa találkozást. Vandewalle koreográfusi tanulmányokat folytatott a P.A.R.T.S.-ban, azóta pedig olyan izgalmas előadásokat hozott létre, melyek arra ösztönzik a nézőt, hogy új perspektívából szemlélje a valóságot. A művész kutatása a mozgás érzékelésére fókuszál, e kutatás legfrissebb darabja a Hear.

A Hear másik szülőatyja Yoann Durant zeneszerző-improvizatőr, fő hangszere az altszaxofon, de saját maga által, hétköznapi tárgyakból készült (mosógépcső, slag) akusztikus és elektromos hangkeltő eszközöket is megszólaltat. Munkájában a hangot vizsgálja különálló egységként, vagy más hangokkal, térrel, testtel, lélegzettel kapcsolatban is. Munkáját Ausztráliától kezdve Európán át Amerikáig figyelemmel követik.

A 2008-ban alakult, számos helyszínspecifikus zenei előadást létrehozó Soharóza az emberi hang, a nyelv, a ritmus és komponált zeneművek felhasználásával kísérletezik új formákat és hangokat keresve. Közösségileg szerzik saját zenéjüket és hangszerelnek újra korábban megkomponált műveket. Felléptek már barlangban és erőműben, törökfürdőben és színházi előadásokon, bérház udvarán és nemzetközi kórusversenyen is. A Trafóban legutóbb a Nagy Fruzsinával közösen létrehozott Tabu kollekcióban láthatta őket a közönség.

Az előadás helyszíne

Flashback Photo Studio, 1033 Budapest, Bogdáni út 1-3. (térkép)
(a volt Óbudai Harisnyagyár épülete)

Megközelítés: Tömegközlekedéssel:
Hévvel: A Batthyány térről induló H5-ös Hévvel a Filatorigát megállóig kell utazni, onnan kb. 5 perc séta visszafele a Bogdáni úti gyárépületig.
Busszal: Az Árpád híd M-tól induló 34-es vagy 106-os busszal a Bogdáni úti megállóig vagy a Szentlélek tér M-tól induló 118-as busszal szintén a Bogdáni úti megállóig. A buszmegállótól néhány perc sétára található a Flashback Photo Studio.
Autóval: a belvárosból a Szentendrei út/11-es úton, majd a Bogdáni úti kereszteződésnél jobbra.

Koncepció, rendező: Benjamin Vandewalle & Yoann Durant
Kórusvezető: Halas Dóra
Előadók, a Soharóza kórustagjai: Adamik V. András, Asbóth Szaffi, Biksz Judit, Bogdán Tamás, Eckhardt Fanni, Elek Judit Sára, Eörsi Sarolta, Halas Dóra, Kégl Lóránt, Lokody Ákos, Lovász Ákos, Nagy Lilla, Perényi Luca, Remes Zsófia, Simon Júlia, Sipos András, Somogyi László, Szalontai Bálint, Tárnoki Tamás, Tossenberger Tamás, Zámolyi Eszter
Produkció: Caravan Production (Brussel, BE)
Produkciós partnerek: Vooruit (Gent, BE) & Trafó (Budapest, HU) in the frame of the European Network [DNA] DEPARTURES AND ARRIVALS co-financed by the Creative Europe Program of the European Union, Kaaitheater (Brussel, BE), Provinciaal Domein Dommelhof (Neerpelt, BE), Lieux Publics (Marseille, FR)

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza

Legfrissebb cikkeink

Színház

Fesztivál

Film

Artnews.hu 2002-2019