Ismét Tabu kollekcióval sokkol a Trafó

Halas Dóra – Nagy Fruzsina: Tabu kollekció
2016.12.21-22. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Robbanásszerű, több teltházat eredményezett sikerrel indította a Trafó az évadot a Tabu kollekció divatkoncerttel, amit december 21-22-én újra színpadra visz a Nagy Fruzsina és Halas Dóra rendezésében, a Soharóza kórustagjaiból alakult társulat. A közönség, a szakma és a sajtó által egyöntetűen méltatott előadásra már szűk két hónappal az előadások előtt elfogytak a jegyek. A szeptemberi premier felvételeiből készült a gyönyörű tréler.

Fotó: Szepesi Julianna - Fotó forrása: Trafó Kortárs Művészetek Háza

Fotó: Szepesi Julianna – Fotó forrása: Trafó Kortárs Művészetek Háza

„A Tabu kollekció a ’minden művészet’ posztmodern alaptézise szellemében röhögve rugdossa szét a színház (vagy bármilyen műnem) szentélyének falait, két kézzel bemutatva a finomkodásnak meg annak az innen nézve mindenképpen blőd gondolatnak, hogy létezne olyan dolog a világon, amit nem bír el a színpad.” – Kovács Bálint, Index.hu

„Úgy korkritika, görbetükör társadalmunk, a modern világ embere előtt, hogy közben nem akar társadalomkritika, meg görbetükör lenni.” – Dobos Emese, Divány.hu

„Szerencsés vagyok, hogy olyan országban élhetek, ahol ilyen dolgok születnek.” – Alföldi Róbert

Halas Dóra és Nagy Fruzsina folyton újdonságot kereső művészek, akik most egy, a divat, a zene és az előadóművészet határain átívelő produkciót alkottak meg közösen. Az előadó modellek a Soharóza kórustagjai, akik viagramaszkban, hullazsák ruhában, vagy éppen repülőszerencsétlenség jelmezben hozzák virtuálisan és konkrétan is közelebb a közönséghez a kényes témákat. Nemcsak rendhagyó anyagból, de speciális technikával készült ruhák is előfordulnak a produkcióban: 3D nyomtatott elemek, ledvilágításos kosztümök is előfordulnak a divatshowban. A csapatnak ez az első olyan előadása, amelyben elektronikus alapra pakolták fel más zenei műfajok elemeit.

A szókimondó világ szereplői az intimitás tradícióit felrúgó kérdéseket sajátos humorral töltik meg: halálrevüket rendeznek, tisztelik a termékenységet, az őserőt, vagy a harciasságot szimbolizáló menstruációs vért, egyaránt szembenéznek testi és lelki betegségekkel. Az előadás divatbemutatóból alakul összművészeti akcióvá, amelyben a Kiss Ákos médiaművész és Bartha Márk sound designer megálmodta vizuális effektek és hanghatások kompozíciója biztosítja a megkapó atmoszférát. Kiss Ákos olyan csapatokkal dolgozott már együtt, mint a Kiscsillag vagy a Kispál és a Borz. Bartha Márk korábbi országos beatbox bajnok, aki később pedig a színház világában folytatta zeneszerzői munkásságát. A Hodworks-szel, a Táp Színházzal, a Szputnyik Hajózási Társasággal és az Örkény Színházzal is dolgozott már a művész.

Nagy Fruzsina jelmeztervezőt elsősorban a test és a világ kapcsolata érdekli, legyen szó maszkról, sminkről, divatról, vagy látványról. A Tabu kollekció nem az első olyan előadása, melyben rendezői szerepet is vállal: a kosztümmágnás több önálló előadást is készített már a Trafóban. Az Álmok a szekrényből, a Recycle és a PESTIESTI mind az ő nevéhez köthetők. Jelmeztervezőként olyan neves hazai alkotóval dolgozott együtt (itthon és külföldön), mint Alföldi Róbert, Schilling Árpád, Bodó Viktor vagy épp Ascher Tamás. Nemcsak a hazai színházi életet árasztja el kreativitásával, de Bécstől Baselig több produkció számára tervezett kosztümöket. A Pécsi Országos Színházi Találkozón 2009-ben és 2013-ban elnyerte „A legjobb jelmez és maszk díját”, valamint közreműködött több, a „Színikritikusok díjával” is kitüntetett előadásban is.

„A csapat nagyszerű társaság, olyasféle vonzerővel hat az emberre, mint némelyik színtársulat; így éreztem Brook vagy Strehler szinészei iránt, de leginkább Marthaler zseniális, ám habókos alakokból álló társulatai láttán támadt bennem hasonló gyöngéd szeretet, elismerés, meg még valami irigység is: milyen jó ezeknek együtt.” – (Ascher Tamás)

,,A Soharóza jóval több egyszerű amatőr kórusnál: improvizatív, közösségi játékaik, szokatlan helyszíneken előadott darabjaik az egyik legkülönlegesebb hazai formációvá teszik őket.”  (Horváth Bence, 444.hu)

Halas Dóra Lantos Rezső-díjas karnagy, a Soharóza vezetője. Korábbi kutatási témája, doktori disszertációjának témája a kórus-improvizáció volt, ebből fejlődött ki mostanra egyfajta közösségi zeneszerzés-zeneszerkesztés. Csapatának tagjai civil énekesek, akik számos kísérletező, helyspecifikus zenei előadást hoztak létre az utóbbi években. Összművészeti produkciókra helyezik leginkább a hangsúlyt, legyen szó mozgásról, vetítésről, gasztronómiáról, vagy, jelen esetben divatról; zenéjüket pedig minden alkalommal közös agyalások, kutatások és kísérletezések útján hozzák létre. Felléptek már barlangban és erőműben, törökfürdőben és színházi előadásokon, bérházak udvarán és nemzetközi kórusversenyen is. A Trafóban a Tabut megelőzően a Bélaműhellyel közös Karmesterjátékban láthattuk őket.


Honlap: http://trafo.hu/hu-HU/halas-nagy

Facebook: https://www.facebook.com/events/303762040002108/

Az előadás résztvevői az előadásról: http://kapcsolj.be/post/150817472841/soharoza-tabu-feedback

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza