Az Armel Opera Festival közel tíz évvel ezelőtti alapításakor merész feladatra vállalkozott, célja egy olyan operaritkaságokat és legfőképp kortárs műveket bemutató nemzetközi operaesemény létrehozása volt, amelyben ötvözni tud egy – szintén nemzetközi – tehetségkutató versenyt operaénekesek számára és egy évente öt produkciót bemutató fesztivált.
Az énekesek tavalyi versengését és kiválasztását követően a fesztivál idén is öt produkcióval (összesen nyolc operával) várta a kalandvágyó opera- és színházrajongókat június 27. és július 2. között, a Thália Színházban és a Nemzeti Színházban.
A fesztivál tradíciója szerint nemzetközi zsűri figyelte és értékelte a versenyszerepekben fellépő operaénekesek énekesi-színészi teljesítményét, ők (José Correira, az ARTE Concert programigazgatója, Annilese Mikskimmon, a Dán Nemzeti Opera igazgatója és művészeti vezetője, Kjell Englund, a svéd Norrlands Operan művészeti vezetője és ügyvezető igazgatója, Guy Coolen, a Music Theatre Transparant (Belgium) főigazgatója és művészeti vezetője) feleltek ugyanis a Legjobb Produkció kiválasztásán túl a Legjobb Előadónak járó díj odaítéléséért is.
A döntés ismét nehéz feladatot rótt a zsűrire, hiszen szerepeket-alakításokat nehéz összemérni, ahogy a legkülönfélébb kortárs különlegességeket is.
Az Opéra d’Avignon Eötvös Péter új egyfelvonásosával, A Senza Sanguével, valamint Bartók Kékszakállújával indította a fesztivált. Ezt az Armel régi, visszatérő partnerének a Theatre Biel Solothurn-nek sodró dallamú operitája, Ástor Piazzolla María de Buenos Aires-e követte. A Teatro Verdi di Pisa Edgar Allan Poe novellákból átírt szürreális egyfelvonásosait (A furcsa véletlenek angyala, Árulkodó szív) maga a szerző, Bruno Coli vezényelte. A Szerb Nemzeti Opera társulata három, korunk elvárásaihoz igazodó és XXI. századi emberi kapcsolataink legszembetűnőbb problémáit feszegető ‘instant operával’ érkezett (Gian Carlo Menotti: A telefon, Samuel Barber: Lapjárás, Paul Hindemith: Oda és vissza). A Fesztivált a Zeneakadémia produkciója, az Elégia ifjú szerelmesekért (Hans Werner Henze) Magyarországi premierje zárta.
Az eredmények kihirdetésére és a Legjobb Produkció és Legjobb Énekes díjak július 3-án délelőtt került sor, a Thália Stúdiójában.
Legjobb Produkció – Armel Opera Festival 2016:
Eötvös Péter: Senza Sangue – Rendező: Alföldi Róbert
Az avignoni Grand Opera produkciója
Alföldi Róbert rendező az Armel Opera Festival történetében kiemelkedő művészi teljesítményéért eddig háromszor kapta meg a Legjobb Előadás díját, és háromszor a Közönség-díjat. Az idei elismerés azért is különleges és fontos a rendező számára, mert Eötvös Péter zeneszerzővel dolgozhatott, aki bízott benne. A nemzetközi zsűri elnöke hangsúlyozta, hogy a Senza Sangue csodálatos zeneiségének és letisztult rendezésének összhangja egyértelművé tette számukra a produkció díjazását.
A Legjobb Előadás – Senza Sangue – meghívást kapott Londonba, a Hackney Empire Színházba, 2017. októberében.
Legjobb Énekes – Armel Opera Festival 2016:
Adriana Bignagni Lesca
Bruno Coli: The Angel of the Odd
A pisai Verdi Színház produkciója
A gaboni származású, Franciaországban élő énekesnő teljesítményét a zsűri érzelmekben és árnyalatokban gazdag technikai tudását és kimagasló színészi képességeit emelte ki.
A Legjobb Énekes díja 6000 Euro.
KÜLÖN-DÍJ
Az Armel Opera Festival zsűrije idén Különdíjjal jutalmazta a Liszt Ferenc Zeneakadémia hallgatóinak előadását, az Elégia ifjú szerelmesekért című produkciót, Almási -Tóth András rendezésében, Vajda Gergely vezényletével. Indokolásukban a kimagasló zenei teljesítményt, a szereplők expresszív kifejezés módját, valamint azt emelték ki, hogy a Zeneakadémia vállalkozott először Magyarországon a szerző, Hans Werner Henze művének bemutatására.
A közönségkedvenc produkcióra az operák élő közvetítését és további fél éven át való elérhetőségét az Arte Concert oldalán szavazhatnak a nézők augusztus 10-ig.
A szavazás eredményét a Sziget Fesztivál zárónapján, augusztus 16-án jelentik be, és ekkor kerül átadásra az Arte Közönségdíj.
Gratulálunk minden résztvevőnek és a díjazottaknak!