Fassang László Karácsonyi látomások című lemezét december 14-én, a Kálvin téri református templomban mutatja be. A lemez a Gryllus Kiadó gondozásában jelent meg, a hanganyagot a ceglédi evangélikus templom orgonáján szólaltatja meg. Azért választotta ezt a hangszert, mert ennek hangzása igen-igen közel áll ahhoz, amilyen hangszereken Bach idejében megszólaltathatták a műveket.
A lemezen Bach örökérvényű zenei prédikációit pillanatszerű látomások egészítik ki. Múlt és jelen három évszázados feszültsége olyan virtuális optikát teremt, amelyen keresztül a karácsony misztériuma egyszerre lebeg időtlen távolságban és válik valóságos jelenné.
Mindehhez Bach érett kori alkotása, a C-dúr prelúdium és fúga nyújt keretet, ami a Bach-korabeli lutheránus hagyományra utal, hiszen az istentiszteletet orgonán megszólaló prelúdium nyitotta, és a hozzá tartozó fúga zárta. A belső történet két szálon fut. A Bach-korálok az adventi várakozást, a karácsonyi örömujjongást, Isten dicsőítését és Krisztus földi életét beszélik el.
Az improvizációk ezt a történetet egészítik ki Európa-szerte ismert énekek feldolgozásaival. A prelúdium és a fúga közötti számok tehát három lehetséges sorrendben is értelmes dramaturgiai ívet rajzolnak ki: a lemez szerinti sorrendben, csak a Bach-korálokat vagy csak az improvizációkat hallgatva.
Ahogy a fény fogalma értelmezhetetlen a sötétség fogalma nélkül, ahogy a zenei konszonancia értelmét veszti a disszonancia nélkül, ugyanúgy a születés magában hordozza a halált, a halál magában hordozza az újjászületés lehetőségét: a karácsony és a húsvét misztériuma egymástól elválaszthatatlan. Mindkettő az emberi és a természetfeletti valóság találkozásáról szól. Az angyalok transzcendens valósága találkozik a pásztorok ujjongó táncával, s a jászol előtt való leborulás képe összeolvad a kereszthalál és feltámadás apokaliptikus látomásával.
A jászol és a kereszt szimbóluma azt is kifejezi, hogy a megfoghatatlan isteni világot az emberi racionális világ kiveti magából. Ugyanakkor a kereszt két szárában összeér ez a két világ: minél közelebb kerülünk a szeretet által embertársainkhoz, annál közelebb kerülünk a karácsonyi misztérium valóságához.
Fassang László: Karácsonyi látomások
lemezbemutató koncert
2015. december 14. (hétfő), 19.00, Kálvin téri református templom
(Budapest IX., Kálvin tér 7.)
J.S. BACH
Improvizációk / Improvisations
- Praeludium in C (BWV 547)
- Veni Redemptor Gentium
- Nun komm, der Heiden Heiland (BWV 659)
- Der Tag, der ist so freudenreich (BWV 605)
- Vom Himmel hoch, da komm ich her (BWV 701)
- Angyalok / Angels
- Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 675)
- Pásztorok / Shepherds
- Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 676)
- Adeste Fideles
- Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 677)
- Pásztortánc / Sheprherd’s dance
- Itt állok jászolod felett / I stand here at your crib
- Jászol és Kereszt / Crib and Cross
- Meditáció / Meditation
- O Mensch, bewein dein Sünde gross (BWV 622)
- Fuga in C (BWV 547)
Fassang László
A világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként Fassang László generációjának egyik legsokoldalúbb orgonaművésze. Kitüntetéses diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és a Párizsi Conservatoire-on szerezte. Versenygyőzelmei közül kiemelkedik a 2002-es Calgary improvizációs aranymedál és a 2004-es Chartres-i interpretációs nagydíj és közönségdíj.
Kivételes adottságokkal rendelkező improvizáló művészként és billentyűs játékosként érdeklődése a csembalótól a fortepianón és zongorán keresztül egészen a Hammond orgonáig terjed. Klasszikus kamarazenei formációk mellett rendszeresen részt vesz világzenei és jazz produkciókban.
Világszerte koncertezik, emellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Párizsi Conservatoire tanára. A Müpa orgona koncertsorozatának művészeti vezetője. Tevékenységét 2006-ban Liszt-díjjal és Prima díjjal, 2013-ban Gramofon-díjjal ismerték el.