Johann Sebastian Bach orgonaművei és Fassang László improvizációi karácsonyi dallamokra

Fassang László Karácsonyi látomások című lemezét december 14-én, a Kálvin téri református templomban mutatja be. A lemez a Gryllus Kiadó gondozásában jelent meg, a hanganyagot a ceglédi evangélikus templom orgonáján szólaltatja meg. Azért választotta ezt a hangszert, mert ennek hangzása igen-igen közel áll ahhoz, amilyen hangszereken Bach idejében megszólaltathatták a műveket.

Fassang László

Fassang László

A lemezen Bach örökérvényű zenei prédikációit pillanatszerű látomások egészítik ki. Múlt és jelen három évszázados feszültsége olyan virtuális optikát teremt, amelyen keresztül a karácsony misztériuma egyszerre lebeg időtlen távolságban és válik valóságos jelenné.

Mindehhez Bach érett kori alkotása, a C-dúr prelúdium és fúga nyújt keretet, ami a Bach-korabeli lutheránus hagyományra utal, hiszen az istentiszteletet orgonán megszólaló prelúdium nyitotta, és a hozzá tartozó fúga zárta. A belső történet két szálon fut. A Bach-korálok az adventi várakozást, a karácsonyi örömujjongást, Isten dicsőítését és Krisztus földi életét beszélik el.

Az improvizációk ezt a történetet egészítik ki Európa-szerte ismert énekek feldolgozásaival. A prelúdium és a fúga közötti számok tehát három lehetséges sorrendben is értelmes dramaturgiai ívet rajzolnak ki: a lemez szerinti sorrendben, csak a Bach-korálokat vagy csak az improvizációkat hallgatva.

Ahogy a fény fogalma értelmezhetetlen a sötétség fogalma nélkül, ahogy a zenei konszonancia értelmét veszti a disszonancia nélkül, ugyanúgy a születés magában hordozza a halált, a halál magában hordozza az újjászületés lehetőségét: a karácsony és a húsvét misztériuma egymástól elválaszthatatlan. Mindkettő az emberi és a természetfeletti valóság találkozásáról szól. Az angyalok transzcendens valósága találkozik a pásztorok ujjongó táncával, s a jászol előtt való leborulás képe összeolvad a kereszthalál és feltámadás apokaliptikus látomásával.

A jászol és a kereszt szimbóluma azt is kifejezi, hogy a megfoghatatlan isteni világot az emberi racionális világ kiveti magából. Ugyanakkor a kereszt két szárában összeér ez a két világ: minél közelebb kerülünk a szeretet által embertársainkhoz, annál közelebb kerülünk a karácsonyi misztérium valóságához.

FassangLaszlo_Karacsonyi_latomasok_borito

Fassang László: Karácsonyi látomások
lemezbemutató koncert
2015. december 14. (hétfő), 19.00, Kálvin téri református templom
(Budapest IX., Kálvin tér 7.)

J.S. BACH
Improvizációk / Improvisations

  1. Praeludium in C (BWV 547)
  2. Veni Redemptor Gentium
  3. Nun komm, der Heiden Heiland (BWV 659)
  4. Der Tag, der ist so freudenreich (BWV 605)
  5. Vom Himmel hoch, da komm ich her (BWV 701)
  6. Angyalok / Angels
  7. Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 675)
  8. Pásztorok / Shepherds
  9. Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 676)
  10. Adeste Fideles
  11. Allein Gott in der Höh‘ sei Ehr (BWV 677)
  12. Pásztortánc / Sheprherd’s dance
  13. Itt állok jászolod felett / I stand here at your crib
  14. Jászol és Kereszt / Crib and Cross
  15. Meditáció / Meditation
  16. O Mensch, bewein dein Sünde gross (BWV 622)
  17. Fuga in C (BWV 547)

Fassang László

A világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként Fassang László generációjának egyik legsokoldalúbb orgonaművésze. Kitüntetéses diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és a Párizsi Conservatoire-on szerezte. Versenygyőzelmei közül kiemelkedik a 2002-es Calgary improvizációs aranymedál és a 2004-es Chartres-i interpretációs nagydíj és közönségdíj.

Kivételes adottságokkal rendelkező improvizáló művészként és billentyűs játékosként érdeklődése a csembalótól a fortepianón és zongorán keresztül egészen a Hammond orgonáig terjed. Klasszikus kamarazenei formációk mellett rendszeresen részt vesz világzenei és jazz produkciókban.

Világszerte koncertezik, emellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Párizsi Conservatoire tanára. A Müpa orgona koncertsorozatának művészeti vezetője. Tevékenységét 2006-ban Liszt-díjjal és Prima díjjal, 2013-ban Gramofon-díjjal ismerték el.