Saburo Teshigawara, a megszállott polihisztor a Trafóban

Saburo Teshigawara & Rihoko Sato (JP): Megszállott / Obsession
2015.11.14-15. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza

A Japán Alapítvánnyal közös program

„..az előadóművészet kvintesszenciája, az idő művészete” (The Yomiuri 8)

Saburo Teshigawara és Rihoko Sato megszállottan kutatják a szépség új formáit. Teshigawara a most élő egyik legnagyobb hatású japán koreográfus, aki nemcsak a tánc, de a film, a színház, a vizuális művészetek és a zene területének is meghatározó alkotója. Ő készítette a díszletet, a fénytervet, a zenét és a koreográfiát is a Megszállott című duettjéhez, az inspirációt pedig Buñuel és Dalí Andalúziai kutyája adta. Az előadással november 14-15-én lép a Trafó színpadára.

Saburo

Teshigawara igazi polihisztor, képzőművészbe oltott koreográfus, aki produkcióiban a különböző művészeti területek fúzióját hozza létre. Legutóbb 2004-ben a Bones in Pages c. darabbal láthatta a budapesti közönség a Trafóban, akkori nézői feltehetőleg tíz év után is emlékeznek minden mozdulatára. Most egy olyan előadással érkezik, ami professzionális tánccal, fény és árnyék játékkal, átható zenével teremt szürreális illúziót – és mindeközben a szépségről sem feledkezik meg.

Ahogy Teshigawara minden koreográfiája, ez sem szokványos színházi élmény: összművészeti alkotás, amely minden érzékszervünket ingerelve szippant be sajátos univerzumába, ahol a tér kialakítása és a fény tökéletes egyensúlya hallucinációszerű képeket eredményez, Rihoko Sato hihetetlen mozgása pedig elemeli a valóságtól a produkciót.

A japán művész mániákus zenehallgató, rengeteget dolgozik együtt zenészekkel, így előadásainak fontos eleme a hang is. Itt karakteres hegedűjáték hallatszik, mialatt a két előadó úgy mozog, mintha testi teljesítőképességük határtalan volna, és nem volna rájuk érvényes a gravitáció törvénye sem. A Megszállott szabadon ereszti a tudatalattit, szimbólumaival és költőiségével teremt bizarr szépséget a színpadon.

Teshigawara Saburo művészeti munkái mellett tehetséggondozást is végez: az általa alapított Karas studióval oktatási programokat hozott létre, workshopokat és kurzusokat vezet. Rihoko Sato a partnere, munkakapcsolatuk ’95-ben kezdődött Teshigawara egy workshopján. A koreográfus felkarolta, Sato pedig azóta meghatározó figurája a Karas stúdiónak. Nemcsak kiemelt táncos, aki minden produkcióban fellép, de ma már Saburo művészeti asszisztense is.

Kivételesen érzékeny teste és erős művészi koncentrácója olyan dinamikus mozdulatsorokat eredményez, amelyekben a törékenység erővé alakul, megnyitva így a kaput a fizikai kifejezés egy új dimenziója felé. Az évek során rengeteg díjjal honorálták munkáját.

Koreográfia, díszlet, fényterv, jelmez: Saburo Teshigawara
Zene összeállítás: Saburo Teshigawara Sonatas for Solo Violin OP27 by Eugene Ysaÿe, performed by Fanny Clamagirand (Ysaÿe Records)

Előadók: Rihoko Sato, Saburo Teshigawara
Technikai koordináció/ Fény: Sergio Pessanha
Hang: Tim Wright
Színpadmester: Markus Both
Öltöztető: Eri Wanikawa
Produkció: KARAS
Production, touring: Epidemic
Támogatók: Japán Alapítvány, Agency for Cultural Affairs Government of Japan in the fiscal 2015

Facebook
Honlap

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza
,