„Semmi megjátszás, semmi színlelés: csak színház”

Dollár Papa Gyermekei: GYERMEK (Henrik Ibsen: Nóra)
a Család trilógia befejező része
PREMIER
2015. március 23-24-25. (hétfő/kedd/szerda) 20.00, Trafó Kortárs Művészetek Háza

Dollár Papa Gyermekei - Je Suis Belle -  Ibsen: Nóra

Dollár Papa Gyermekei – Je Suis Belle – Ibsen: Nóra

„Mintha nettó valóság volna, amit nézünk…” írja Tompa Andrea a Dollár Papa Gyermekei Család trióligájának első két részéről, a várva várt harmadik epizódot március 23-án mutatja be a társulat. Ez az előadás is olyan garantáltan élő és hiteles lesz, mint az első kettő. A Gyermekben Ibsen Nóráját dolgozta át a Dollár Papa Gyermekei, sajátos módszerével. Klasszikus műveket vesznek elő, csontig csupaszítják őket, majd a legszemélyesebb hangon adják elő azokat. Iróniának és improvizációnak helye van, ahogy intimitásnak és minimalizmusnak is. Jászay Tamás szavaival élve „a családon belüli verbális erőszak” a legfinomabb eszközökkel jelenik meg a trilógia darabjaiban.

A Dollár Papa Gyermekit 2009-ben alapította Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke. Ők ketten a társulat tartópillérei, ám előadásaikban vendégszínészekkel is dolgoznak. Terhes Sándor és Sárosdi Lilla is gazdagította már produkcióikat, most pedig Láng Annamáriával, és ismét Terhes Sándorral kiegészülve játsszanak majd. Ezúttal nemcsak a színészi gárdájuk bővült, de kivételesen használnak jelmezt is: Nóra ruháját ugyanis a Je Suis Belle tervezte, kimondottan erre az alkalomra.

Ahogy a trilógia előző két darabja, úgy Ibsen Nórájának átirata, a Gyermek is azzal a kérdéssel foglalkozik, hogyan tudunk, vagy nem tudunk élni egymás mellett, milyen ki nem mondott feszültségek határozzák meg életünket. Naponta találkozom emberekkel, akik összerogynak a lehetetlen érzelmi követelmények súlya alatt. (…) azt szeretném, hogy az embereket, hogy minket ne kényszerítsenek olyan szerepek eljátszására, amilyeneket nem akarunk eljátszani.” (Nóra)

A társulat egyedi munkamódszerének köszönhetően előadásaikból a legnagyobb természetesség sugárzik, amitől a néző óhatatlanul érintettnek, megszólítottnak érzi magát. Ez a módszer nagyon egyszerű: rég elfeledett, vagy éppen unásig ismert drámák legrégebbi fordításaihoz nyúlnak vissza, és saját jelenünk szerint dolgozzák át őket. A színészek saját nevükön szólítják egymást, néha kiszólnak, és valóban olyannak tűnnek, mint egy család tagjai. A mesterkéltségnek az írmagja sem fedezhető fel ezekben az előadásokban.

Nemcsak módszerük, de előadásaik helyszínei is egyedülállóak: repertoáron tartanak olyan lakásszínházi produkciókat, amiket a saját otthonunkba rendelhetünk meg, de a Je Suis Belle Showroomban is meg lehet tekinteni a Bovary Emma című monodrámát, amit Ördög Tamás rendezett és Kiss Végh Emőke játszik. Ezek mellett a Trafó stúdiójában fut a Család trilógiájuk első két része, a Szerelem és az Otthon. Előbbi Ibsen Kis Eyolfjából, utóbbi pedig Strindberg Pelikánjából merített inspirációt. Ez a két előadás már-már kiérdemelne egy Trafó közönségdíjat is, hiszen minden előadásuk teltházas…

Szereplők
NÓRA HELMER – Kiss-Végh Emőke
TORVALD HELMER, a férje – Ördög Tamás
LINDÉNÉ, a barátnője – Láng Annamária
KROGSTAD – Terhes Sándor
Rendező: Ördög Tamás
Nóra ruhája: Je Suis Belle
Külön köszönet: Kúnos László

Kapcsolódó weboldalak:
www.facebook.com/dollarpapa
www.ittvagyunk.blog.hu
www.dollardaddys.tumblr.com

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza