Igazi ritkaság: Händel Saulja a Kodály Kórussal

A Saullal folytatódik a Händel-oratóriumokat bemutató sorozat, a Kodály Kórus közreműködésével. A 2013/14-es szezonban a Deborah hangzott el Magyarországon először. A kiváló régizene-szakértő Németh Pál grandiózus terve, hogy mindegyik kevéssé ismert Händel-oratóriumot bemutatja hazánkban. Március 10-én a Budapest Music Centerben, 12-én pedig Debrecenben, a Bartók teremben hallható ez a ritkán játszott mű.

Saul - Illusztráció

Saul – Illusztráció

Hatalmas énekesi apparátussal, a régizene avatott tolmácsolóival, Németh Pállal és a Savaria Barokk Zenekarral együtt mutatta be Händel: Deborah című oratóriumát az elmúlt évadban a Kodály Kórus. A széria most a Saullal folytatódik. „A legismertebbek, legnépszerűbbek a Messiás, vagy a Júdás Makkabeus, ezeket sokszor színpadra állították már, de a többit ritkán adják elő. Utánanéztem, hogy a mintegy 40 oratórium közül melyiknek nincs nyoma a magyarországi koncertéletben, és ezeket vesszük elő következetesen sorozatunkban. Szerencsére, ezek is mind remekművek.” – nyilatkozta a bemutató-sorozattal kapcsolatban a karmester.

A Saul 1738-ban keletkezett, még az első oratóriumok korszakában, amelyben nagy bibliai történetekre, költői szövegekre alapoz a szerző – tette hozzá Németh Pál. A műben Händel Saul királynak az ifjú Dávid iránt érzett irigységét dolgozza föl. A zeneszerző óriási drámai tablót fest a történetből. Érdekessége a zeneműnek, hogy ebben Händel nemcsak a saját, hanem a barokk zene gyakorlatától is eltérően nem visszaismétlő, hosszú áriák sorát használja, hanem – a drámai hatás kedvéért –rövidebb szakaszok váltakoznak benne. Abban hű maradt önmagához a szerző, hogy remek kórusrészeket írt a műbe, amelyeket az ország legszebb hangú kórusa szólaltat meg – mondta a karmester.

Händel: Deborah - Kodály Filharmónia

Händel: Deborah – Kodály Filharmónia

A koncertet vezénylő Németh Pál fuvolaművész-karmester a magyarországi régizenei irányzat egyik úttörőjeként több régizene-együttest is alapított, köztük a hangverseny közreműködőjeként fellépő Savaria Barokk Zenekart. Legfontosabb kutatási területe a magyarországi zenetörténet, célja a méltatlanul elfelejtett különlegességek újrafelfedezése, bemutatása az elmúlt évszázadok zeneirodalmából, ehhez kapcsolódnak lemezei, koncertjei is. A Savaria Barokk Zenekar, alapítója, Németh Pál vezetésével, elsősorban a 17-18. századi zenei ritkaságokat igyekszik újra felfedezni és bemutatni korhű hangszereken, korabeli dokumentumok alapján. Az együttes a kor olasz, francia, német, angol zenei irányzatai mellett fontos feladatának tekinti a magyar zenei múlt értékeinek bemutatását. Repertoárján a legkülönbözőbb műfajú és összeállítású zeneművek szerepelnek, szóló-, kamara-, zenekari művek, operák, oratóriumok egyaránt, a kora barokktól a klasszikusokig, Monteverditől Mozartig. A zenekar vonós hangszerei a 18. századból valók, a fúvósok pedig a régi hangszerek pontos másolatai.

Händel: Saul
Helyszínek:
Budapest, BMC – 2015. március 10. 19:00
Debrecen, Bartók terem – 2015. március 12. 19:30
Műsor: G.F. Händel: Saul, HWV 53

Közreműködik:
Jónás Krisztina, Ducza Nóra (szoprán)
Birta Gábor (kontratenor)
Szigetvári Dávid, Megyesi Zoltán (tenor)
Tomáš Šelc, Jekl László (basszus)
Kodály Kórus Debrecen
Savaria Barokk Zenekar – korhű hangszereken
Vezényel: Németh Pál

Forrás: Kodály Filharmónia