Tudományos ténnyé vált a tudományos fantasztikum!

„Ha valaki meg tudja adni nekem az emberi lény pontos definícióját, akkor boldogan megtervezem az annak megfelelő robotot.” Hiroshi Ishiguro

Oriza Hirata & Seinendan & Osaka University Robot Theatre Project Theater Company (JP)
AZ ÁTVÁLTOZÁS // ANDROID VERZIÓ
Franz Kafka azonos című novellája alapján

Időpont: 2014.11.07. 20.00
Helyszín: TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza

Irène Jacob és egy android robot egy előadásban! A Három Szín: Piros és a Veronika kettős élete című Kieslowski filmek sztárja Kafka klasszikus novellája, Az átváltozás színpadi adaptációjában lép fel november 7-én, korántsem klasszikus keretek között… Ebben az előadásban ugyanis Gregor Samsa svábbogár helyett android robottá változik! Beszédre és érzelmi reakciókra is képes robot lesz a huszadik század emblematikus irodalmi művének főhőse Oriza Hirata robotszínházában. Emberi arc, emberi kezek, csontváz test, saját élettel. Különleges, mint édesanyja: Irène Jacob.

oriza hirata

Az Osakai Egyetem 5 éve folytatott Robot Színház Projektjének jóvoltából végre kitörhet a tudományos-kutatási szférából a high-tech fejlesztésű robot prototípusa. Egy REPLIEE S1 személyében végre beteheti a lábát egy android a színházba, így nagy nyilvánosság előtt derülhet ki, milyen érzelmi reakciót váltanak ki belőlünk a robotok, hogyan gondolható tovább az előadó-művészet olyan technikai újításokkal, amelyekről korábban csak álmodozhattunk.

Kafka műve ideális robotterep, hiszen Az átváltozás történetének központi témája az emberi lét és a különbözőség, a „másféleség”. Ennek a problémakörnek egészen aktuális oldala jelenik meg ezzel a különleges kísérleti színházi projekttel. Az androidok evolúciója egyre fenyegetőbb veszélyt jelenthet, hiszen minél szabadabbak a robotok, annál bizonytalanabb lehet az emberi szabadság is.

Oriza Hirata a következő mondatokkal oszlatja el azoknak a kétségeit, akik viszolyognának ettől a futurisztikus műfajtól: „Miért tudja elfogadni a közönség a bábszínházat, mint például a japán bunrakut? Az én robotszínházam alapvetően egy innovatív bunraku. Mi több, a bunraku bábjai nem változnak, az én robotjaim pedig technikailag napról napra továbbfejlődnek. Nem tudom, hová vezet a robotszínház, de abban biztos vagyok, hogy izgalmas.” Oriza Hirata

Nem ez az első eset, hogy egy színházi előadásban robot szerepel, de arra eddig még nem volt példa, hogy egy beszélő android alakítson főszerepet. Oriza Hirata a kortárs japán színház egyik legmeghatározóbb, számos díjjal kitüntetett alakja; és Hiroshi Ishiguro, négyszeres RoboCup-győztes mérnök és robotika-szakértő hat éve dolgozik együtt. Ez idő alatt a páros öt darabot állított színpadra különböző típusú androidok és robotok szerepeltetésével. Az átváltozás az első olyan produkciójuk, ami nem japán nyelven zajlik. Nem véletlenül, hiszen ez az előadás nem mindennapi konstrukció: francia-japán koprodukcióban jött létre, és a tokiói premier után rögtön beveszi Európát, köztük a Trafót is. Ishigurot régóta foglalkoztatta már a beszélő robot megalkotásának lehetősége, meg is teremtette Peppert, az önmagáról mintázott szemtelen humanoidot.

Hirata kétszáz színész közül választotta ki a Samsa anyját alakító Irène Jacobot, aki 1991-ben elnyerte a cannes-i filmfesztiválon a legjobb színésznő díját, és a férjét megszemélyesítő Jerome Kichert. A világhírű színészek szakmai tudására ebben az esetben is komoly szükség van – még ha talán másképpen is, mint hagyományos esetben: az android előre beprogramozott szöveget mond, így a színészi eszköztár összes elemét mozgósítaniuk kell a tökéletes interakcióhoz…

A smART! sorozat részeként bemutatandó produkcióhoz kapcsolódóan november 7-én 17.30 órai kezdettel kerekasztal beszélgetést tartunk az okostechnológiák, a mesterséges intelligencia és a robotok színpadi alkalmazásáról a TRAFÓ kávézójában. A rendező részvételével tartott, nyitott szakmai különóra moderátora Szilágyi Árpád, a Magyar Rádió Netidők c. műsorának szerkesztője és műsorvezetője. Az előadás utáni közönségtalálkozón pedig lehetőség nyílik megismerkedni a szereplőkkel és az alkotókkal.

Adaptáció és rendezés: Oriza HIRATA, Franz KAFKA’s novellája alapján
Fordítás: Mathieu CAPEL
Asszisztens Hirotoshi OGASHIWA
Androidfejlesztés: Hiroshi ISHIGURO
Díszlet: Itaru SUGIYAMA
Hang: Yuta SENDA

A rendezőről

Oriza Hirata a kortárs japán színház egyik legmeghatározóbb, számos díjjal kitüntetett alakja, aki rendszeresen dolgozik nemzetközi művészekkel Franciaországban, Koreában, Ausztráliában, az USA-ban, Írországban és Kanadában. Drámaíró, rendező és a Seinendan Company igazgatója, valamint a Komaba Agora Theater művészeti vezetője. Számos fesztivált igazgatott már, jelenleg pedig az Osaka Egyetem Kommunikáció és Design Tanszékének professzora, a Fujimi Culture Hall KIRARI FUJIMI vezetője. A társulat aktív szerepet vállal az oktatásban, műhelymunka módszerük szerepel az egyik hivatalos középiskolásoknak szóló nemzeti japán tankönyvben is, így évente több mint 300 000 diák foglalkozik a tantermekben színházzal.

A robotfejlesztőről

Hiroshi Ishiguro mérnök és robotika-szakértő, az Osaka Egyetem tanára és kutatócsoport vezetője. Kutatásai kiterjednek a szenzoros elosztórendszerekre, az interaktív robotikára és az android tudományokra. Négyszeres RoboCup-győztes a Legjobb Humanoid Robot kategóriában, valamint elnyerte az Osaka Kultúra-díjat, továbbá a japán belügyminisztérium Rinzaburo Shida díját is. Több mint 300 cikket publikált és adott elő konferenciákon, továbbá számos androidot fejlesztett már ki.

Cikkek az előadásról:
http://www.japantimes.co.jp/culture/2014/10/01/stage/kafkas-worm-takes-high-tech-turn/#.VD-EHWd_smP
http://www.telegraph.co.uk/culture/theatre/theatre-news/11148151/Kafkas-The-Metamorphosis-robot-style.html
http://xin.msn.com/en-my/news/other/kafkas-the-metamorphosis-robot-style/ar-BB8cpMb
Honlap: http://trafo.hu/hu-HU/metamorphosis
Facebook: https://www.facebook.com/events/534579966642908/?ref=5
Kapcsolódó weboldalak: http://www.seinendan.org/eng/

Forrás: TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza