Megnyílt 32. Magyar Sajtófotó Kiállítás

„Annyi évtized és különböző helyszín után a kiállítás hazatalált” – mondta el Korniss Péter a 32. Magyar Sajtófotó Kiállítás csütörtök esti megnyitóján a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban.

Megnyílt 32. Magyar Sajtófotó Kiállítás -  MTI fotó: Szigetváry Zsolt

Megnyílt 32. Magyar Sajtófotó Kiállítás – MTI fotó: Szigetváry Zsolt

A Kossuth-díjas fotográfus megnyitóbeszédében emlékeztetett: a sajtófotó kifejezés összekapcsolódik a nyomtatással, de a nyomtatott sajtó már a túlélésért küzd. A digitális fotó elterjedése új lehetőségeket nyitott, de ez a folyamat gyakran megy a minőség rovására, és a fotóriporterek munkája, megélhetése nehezebb lett – figyelmeztetett.

Korniss Péter hangsúlyozta, hogy a dokumentarista fotográfia a médiából némileg visszaszorult, de túl is nőtt azon: ma már a világ minden táján hatalmas látogatottsággal rendeznek sajtófotó kiállításokat, amelyek arcát döntően a dokumentarista fotográfia határozza meg.

Bielik István a szíriai polgárháborút fényképezte saját elhatározásából, saját pénzén, két hétig életveszélyben, de Hajdú D. Andrásé sem volt veszélytelen vállalkozás, hiszen ő egy nyírségi cigányasszonyt fotózott, aki Zürichben keresi a kenyerét mint prostituált – méltatta a Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíjasait Korniss Péter.

Kőrösi Orsolya, a Capa Központ igazgatója a hagyomány és az új találkozását jelölte meg a kiállítás egyik vonzerejének: 32 éve tart a kiállítás-sorozat, hogy most egy olyan intézményben folytatódjon, amely négy hónapja nyitotta meg kapuit – emlékeztetett.

Hozzátette: szimbolikus, hogy a magyar sajtófotót éppen egy Robert Capáról elnevezett intézményben lehet ünnepelni, ahol a tervek szerint a kiállítás otthonra is lel majd.

Bánkuti András, a Magyar Újságírók Szövetsége (MÚOSZ) Fotóriporterek Szakosztályának elnöke felidézte, hogy a dagerrotípia szabadalma idén lesz 175 éves. A kiállítás története ennél rövidebb, mégis már 32 éve tart – fűzte hozzá, köszönetet mondva a rendezvényt a közelmúltig szervező Szalay Zoltánnak is.

A 32. Magyar Sajtófotó Pályázatra idén 310 fotográfus összesen 9583 képet nevezett. Közülük 92 fotós felvételi láthatók a Nagymező utcai kiállítóhelyen, ahol nemcsak a díjnyertes fotók kiállítására, hanem egy bővebb válogatás bemutatására is lehetőség nyílt: 387 kép nagyításban, további 160 fotó pedig multimédiás megjelenítőkön tekinthető meg május 18-ig. Ezt követően az anyagot Debrecenben, Szegeden, Pécsen, Siófokon és a tervek szerint Gödöllőn is bemutatják.

A 32. Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíját Bielik István, a Népszava munkatársa nyerte el A véget nem érő pokol című képriportjával. Az elismerést Tóth Károly, a MÚOSZ elnöke adta át.

Az André Kertész Nagydíjat – amelyet Boros Géza, az Emberi Erőforrások Minisztériuma főosztály-vezetője adott át – Hajdú D. András, az [origo] fotóriportere nyerte el Zürich Express című képriportjával.

Az Escher Károly-különdíjat Mészáros Mátyásnak, a Kisalföld fotóriportere kapta a Fáklyásmenet című fotójáért, míg a Munkácsi Márton-különdíjjal Stiller Ákost, a HVG fotóriporterét jutalmazták.

A megyékben dolgozó legjobb fotóriporter Balázs Attila, az MTVA/MTI munkatársa lett. A legjobb teljesítményt nyújtó 30 év alatti fotóriporterek kategóriájában Mudra László [origo] vehette át az esemény fő támogatója, a TakarékPont díját.

A Hír-eseményfotó (egyedi) kategória első díját Mészáros Mátyás nyerte el Fáklyásmenet című képével, a Képriport (sorozat) kategória legjobbja Móricz Simon (Népszabadság) Kilakoltatási kísérlet című munkája lett. Az Emberábrázolás-portré (egyedi) kategória legjobbjának Erdélyi Gábor (szabadfoglalkozású) A zenemágia szellemidézése című fotóját ítélte a zsűri, az Emberábrázolás-portré (sorozat) kategória első helyén pedig Mohai Balázs (MTVA/MTI) végzett Csendes ellenállók című anyagával.

A Művészet (egyedi) kategória legjobbjának Mohai Balázs Color party a Sziget fesztiválon című felvétele bizonyult; a Művészet (sorozat) kategória első helyén Kurucz Árpád (Népszabadság) végzett Eötvös Cirkusz című munkájával.

A Sport (egyedi) kategória első helyezését M. Schmidt János (Népszabadság) Futás! című felvételével nyerte el, a Sport (sorozat) kategória idei győztese pedig Mohai Balázs lett Highline című anyagával.

Egy tanulót, Kovács Imrét jutalmazta a zsűri a Természet és tudomány (egyedi) kategória első díjával Szentjánosbogár-rajzás című képéért, míg a Természet és tudomány (sorozat) kategóriában Urbán Ádám alkalmazott reklámfotós Vizuális környezetszennyezés – Útmenti reklámberendezések című munkáját találták a legjobbnak.

A Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (egyedi) kategória legjobbjaként Stiller Ákos vehette át az első díjat Gazsó L. Ferenctől, a Magyar Távirati Iroda vezérigazgatójától a Halott fia hitele miatt lakoltatnák ki a 93 éves nénit című felvételével. Szintén Stiller Ákos nyerte a Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia kategóriát is Méteres lyukakban bányásszák a reményt Farkaslyukán című anyagával, ez utóbbiért járó elismerést Galambos István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap vezérigazgató-helyettese adta át.

Móricz Simon (Népszabadság) Kutyakiállítás című munkájával végzett a Bulvár, humor (egyedi vagy sorozat) kategória első helyén.

A legjobb tördelőnek járó Molnár István-díjat Nyilassy Lili vehette át.

A közmédia négy hírügynökségi fotóriportere összesen tíz díjat kapott a pályázaton.

Forrás: MTI
,