Először szerepel önálló kiállítással a régióban a neves olasz képzőművész, Fabrizio Plessi, akinek Liquid Labyrinth című tárlata péntektől látható Budapesten, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban.
Beate Reifenschdeid, a koblenzi Ludwig Múzeum igazgatója, a kiállítás társrendezője hozzátette: Plessi alkotásai azonnal beleívódnak a nézőbe, hiszen ezekhez a természet alapelemeit, elsősorban a tüzet és a vizet használja fel motívumokként. A tárlat leglátványosabb munkája, a Llaüt Light című installáció, amely jól bemutatja, hogyan dolgozik Plessi: banális anyagokat használ, majd ezeket a szó szoros vagy átvitt értelmében felfordítva új konnotációval látja el, a közönség ösztöneivel és félelmeivel játszva – jegyezte meg. Fabrizio Plessi az MTI-nek elmondta: a llaüt Mallorca – a művész egyik lakhelye – hagyományos halászhajótípusa, melyek többségét azonban nemrég az EU a túlzott mérvű halászat ellen fellépve szétfűrészeltette. A 1200 llaüt megsemmisítését eredményező akció rövidesen a visszájára fordult, hiszen a bárkákért kapott pénzből a helyiek korszerű műanyag csónakokat vettek, és azzal folytatták megszokott tevékenységüket; a kikötők képe azonban végérvényesen megváltozott.
Az olasz művész az elpusztítandó bárkák közül megvásárolt néhányat, hogy azokat felhasználja a hagyomány és a modernitás viszonyának összetettségére rámutató installációjához. A Llaüt Light című kiállítást 2011-ben 220 ezren tekintették meg Mallorcán – idézte fel a művész. A Lumú elsötétített központi kiállítási terében tíz felfordított csónak látható, melyek alól a tenger kékjét idéző fény szüremlik ki; a hatást Michael Nyman zenéje és a mallorcai tengerpart hullámainak morajlása fokozza. A nagyszabású installáció tervezésének fázisait számos makett, rajz és kollázs, valamint tizenhat nagyméretű, átfestett nyomat mutatja be. A Trittico della violenza (Az erőszak triptichonja) a művész úgynevezett szekrénysorozatának egyik darabja. Magas fémdobozokban hétköznapi tárgyak, a Budapesten kiállított munka esetében régi faajtókba vágott balták láthatók, míg alattuk villámok képe vetítődik folyamatosan. A Liquid Tables (Folyékony asztalok) Plessi legjellegzetesebb motívumát, a folyamatosan zubogó víz mozgóképét használja, amely ezúttal a falnak támasztott asztalok lapjának hátára szerelt monitorokon látható.
A Movimenti catodici barocchi (Barokk katodikus mozgások) című installációban egy megfordítva felfüggesztett barokk gyóntatószék köröz fenyegetően, míg ablakaiban, ahonnan a feloldozás szokott érkezni, csak a monitorokon lobogó tűz nyugtalanító képe látható. A Láva című installáció valódi lávakőlapokból épül fel, melyek faragott lyukain keresztül a bugyogó láva képe tűnik elő. Fabrizio Plessi pénteken 17 órakor személyesen tart vezetést a Bálványos Anna által rendezett, április 13-ig nyitva tartó kiállításban.
Forrás: MTI
Fotó: Marton Bálint