Az OFF-BIENNÁLE BUDAPEST bemutatja: GAUDIOPOLIS 2017 – AZ ÖRÖM VÁROSA, 2017. szeptember 29. – november 5.

Szeptember végén ismét jelentkezik Magyarország legnagyobb független, hálózatosan szerveződő művészeti kezdeményezése. Új műveket, kiállításokat, kiadványokat, eseményeket és oktatási programokat hoz létre, támogatja a magyar művészek munkáját és közelebb hozza a nemzetközi művészeti életet. Magánlakásokban, üres üzlethelyiségekben, ipari épületekben, alternatív színházakban, köztereken rendezkedik be, és a város felfedezésére hívja a közönséget. Célja, hogy a képzőművészet eszközeivel részt vegyen a közügyekről való társadalmi párbeszédben, és erősítse a demokrácia kultúráját. Az OFF idei kiadása a Gaudioplis 2017 – Az öröm városa címet viseli, és öt hétig várja majd a látogatókat.

A Gaudiopolis (1945–1950) egy gyermekköztársaság volt, melyet Sztehlo Gábor evangélikus lelkész alapított a második világháborút követően Budapesten. Árvaháza vallásra, társadalmi hovatartozásra és nemzetiségre való tekintet nélkül több száz gyereknek adott otthont, akik a háborúban vesztették el szüleiket, otthonukat.  Az „öröm városának” gyermek lakói saját kormányzatot hoztak létre, képviselőket választottak maguk közül, és mindenkire vonatkozó törvényeket hoztak. A közösség –  amely azt tűzte ki célul, hogy újratanulja a demokráciát – megvalósult utópiaként a remény, a bizalom, az együttérzés, a nagylelkűség, a felelősségvállalás, a kitartás, a bátorság és a törődés szellemében működött.

Francis ALŸS: Reel/Unreel, 2011 [Fel/Letekeredés] Kabul, Afganisztán /Kabul, Afghanistan
HD video, 19’, video stillek / video stills, a művész jóvoltából / courtesy of the artist

„A Gaudioplis egy társadalmi modell volt. Az OFF számára példaértékű a gyerekköztársaság pedagógiai programja és társadalmi víziója, amelyben az egyéni felelősségvállalás, az egyén és közösség együttélésének kérdése, a Játék, az Öröm és a Kreativitás, valamint a művészet is fontos szerepet kapott.”
Székely Katalin – kurátor

Johanna BILLING: Addig élek, amíg meg nem halok / I’m Gonna Live Anyhow Until I Die, 2012
HD video, 16,29 min, loop, production still, photography by Lauren Brincat, a művész és a Hollybush Gardens, London jóvoltából / courtesy the artist and Hollybush Gardens, London

Az OFF-Biennále projektjei a Gaudiopolis történetéből kiindulva különféle utakat járnak be, de mind annak időszerűségéről tanúskodnak. Bár napjaink háborús tragédiái hozzánk elsősorban a menekültek történetei és a helyszíni tudósítások révén jutnak el, a gyorsan változó politikai környezetben ma is újra kell gondolnunk az egyéni kiállás, az oktatás, a közösségépítés és a demokrácia fenntartásának összefüggéseit, és hogy mi lehet a szerepe ebben a gyerekeknek, a játéknak, az örömnek – és a művészetnek.

Michael RAKOWITZ: Dar Al Sulh (A megbékélés tartománya), 2013. május 1. – május 7. / Dar Al Sulh (Domain of Conciliation), May 1 – May 7, 2013; Traffic, Dubai
Együttműködésben Regine Bashával és Dr. Ella Habiba Shohat-val / In collaboration with Regine Basha and Dr. Ella Habiba Shohat, a művész jóvoltából / courtesy of the artist

„A Gaudiopolis nem csak témája a biennálénak, de működésmódjának modellje is. Az OFF keretet teremt, egy rugalmas intézmény alapjait veti fel. Témákat javasol, együttműködéseket kezdeményez, forrásokat, partnerségeket tár fel.”
Erőss Nikolett – kurátor

Tanközlöny, 2016, borító / School of Free Printing (Tanközlöny), 2016, cover
A Tanközlöny jóvoltából / Courtesy of School of Free Printing (Tanközlöny)

OFF-Biennále Budapest 2015-ben azért indult útjára, hogy segítsen újraépíteni a magyar független képzőművészeti színtér alapjait. Azért, hogy szereplőinek közös platformot teremtsen, egy alulról és közösen szervezett biennále megvalósítására hívta a művészeket és kurátorokat a magyar állam támogatása nélkül és művészeti intézményein kívül. A biennále első kiadása megmutatta annak a kitartásnak és kreativitásnak az erejét, amelyet a társadalmi és politikai kérdésekben szót kérő kortárs művészet képvisel; ugyanakkor visszaigazolta, milyen nagy szükség van új (vagy rég nem használt) túlélési stratégiákra.  Az első OFF-Biennále Budapest 5 hét alatt több mint 100 helyszínen közel 200 programot mutatott be, amelyen 22 ország több mint 350 művésze vett részt. A látogatók száma meghaladta a 35.000 főt.

Tanközlöny, 2016, borító / School of Free Printing (Tanközlöny), 2016, cover
A Tanközlöny jóvoltából / Courtesy of School of Zbyněk BALADRÁN: Bekeretezendő / To be framed, 2016, HD video, 8:11, video stillek / video stills, a művész jóvoltából / courtesy of the artist

„Következő lépés gyanánt az OFF-Biennále 2017 keretében előre kell mozdulnunk, és megmutatnunk a művészet társadalmi illetékességét, bátorságát és elkötelezettségét, túl a művészet bemutatásának hagyományos és udvarias keretein. Ezért egy olyan kerettémát választottunk, amely lehetővé teszi, hogy a jelent és a jövőt egyaránt meghatározó, húsbavágó és izgalmas kérdésekkel foglalkozzunk, és hogy a várost többféle módon birtokba véve felfedezzük a művészet felszabadító erejét.”
Somogyi Hajnalka – kurátor a projekt vezetője

Támogatók:
Kulturstiftung des Bundes
Erste Stiftung
Goethe Intézet, Budapest
Adam Mickiewicz Intézet, Varsó

Forrás: OFF-Biennále Budapest