Király Tamás retrospektív – A beskatulyázhatatlan divatpápa

Szerző: Marity Mira

Out of the Box címmel nyílt meg az a nagyszabású kiállítás, ami Király Tamás divatpápa (a Stern magazin újságírója írt róla ezen a néven) életútjáról és művészetéről szól. A Ludwig Múzeum ad otthont a több szempontból is páratlan időszakos tárlatnak, amit szeptember 15-ig láthatnak az érdeklődők.

Fotó: Almási J. Csaba, 1986. – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Kreativitás a szocializmusban

Emlékszem azokra az időkre, amikor rajongva lestük a Petőfi Csarnokban Király extravagáns divatbemutatóit. A 80’-as évek végén jártunk, és a szocializmus hiánytermékei tükrében jól jött minden olyan kreatív és vagány divatötlet, amivel villogni lehetett a hétvégi Csillagfény diszkóban. A belvárosi híres Váci utcai kreációk nyíltszíni bemutatója óriási esemény volt az öltözködésére valamit is adók körében. Király Tamás alter-punk butikja, szent helynek számított a Petőfi Sándor utcában, ahol abban az időben kibontakozni látszott a szocreál korszakból kitörő, nyugat felé kacsingató magyar divatélet. Tagadhatatlan az is, hogy a Király Tamáshoz hasonló zsenik készítették elő a művészeti és esztétikai rendszerváltást, ami a 90’-es évek elején bekövetkezett.


Fotó: Almási J. Csaba, 1990. – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Az egyéniség diadala az öltözködésben

Király ruhái nem kategorizálhatóak simán egyedi outfitként, hanem minden térben ruhakölteményként funkcionálnak. A kiállítás létrehozói a tervező sajátos korszakai szerint különítették el a kreációkat. A kurátor, Dr. Timár Katalin művészettörténész szerint Király Tamás tervezései a „ruhaépítészet” kategóriájába sorolhatóak, és minden alkotása tükrözi azt a fergeteges kreativitást és depresszív excentrikusságot, amit a divatdiktátor képviselt. Nem a hordhatóság, a sorozatgyártás és az eladás motiválta, és az egyediség, kreativitás és provokáció szentháromságának filozófiájában alkotott. Soha nem vált a divatbiznisz áldozatává, a saját útját járta, még ha ezzel többször bele is ütközött az uniformizálást favorizáló rendszer ellenállásába.

Király Tamás és modellje, Budapest, 1985., Király Iliász jóvoltából – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Nem érdekelte az, ami drága, ami presztízs, menő vagy márka. Újraálmodott, újratervezett és újrahasznosított ruhákat, ezért is volt nagy kihívás az ő nevével fémjelzett darabokat felkutatni. A különböző rendhagyó alapanyagokból – fémből és műanyagból, nylonból és papírból – tervezett öltözékek elképesztő fantáziáról tanúskodnak. Király minden szempontból rendhagyó volt. Nem évekre tervezett, hanem a pillanatnak élt. Nem eladni akarta a ruháit, hanem megcsillantatni velük az egyéniség pillanatnyi diadalát, és a jelen pillanat alkotófolyamatának megdicsőülését. Akkor, amikor Magyarországon alig ismerték (és még kevésbé ismerték el), a BBC filmet forgatott róla, Berlinben és Londonban tomboltak a divatshow-in, ő pedig ismerte Jean-Paul Gautier-t, Nick Cave-et és Vivienne Westwood-ot is.  

Fotó: Almási J. Csaba, 2003. – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

A bekategorizálhatatlan tervező zseni

Az Out of the Box azért nagyszerű és fontos kiállítás, mert az egész félreismert (és sokszor elítélt) Király életművet teszi helyre. Nehéz hagyaték ez, mert magát az életutat és az általa tervezett darabokat is nehéz rekonstruálni. A kiállítás látványtervezésében szakértő segített (Dr. Kiss Piroska látványtervező). A tárlat ügyel arra, hogy a ruhákat ne tárgyként jelenítse meg, mert az nem tesz hozzá semmit a grandiózus életműhöz. Így kapott helyet a központi teremben egy képzeletbeli kifutó, amelynek a két oldalán elhelyezett székekre ülhet a látogató, és elmélyedhet a legfantasztikusabb kreációk részleteiben.

Fotó: Almási J. Csaba, 1986. – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

A további termekben fel lehet fedezni Király Tamás egyéni korszakait és pályájának jelentős állomásait. A 2010-es évek elején volt egy fekete-fehér periódusa, ehhez köthető a Baltazár Színház számára készített jelmezek időszaka is. Itt hófehér, törtfehér és ekrü színekben pompáznak a zseniális színpadi ruhák. Egyik utolsó nagysikerű divatbemutatóján, a 2013-as ELLE Fashion Show-n a vörös szín dominált, az itt bemutatott fejedelmi bordó és piros ruhák szintén láthatóak. A híres-hírhedt pécsi bemutatón lenyűgözte a közönséget geometrikus „testruháival”, amelyek sajnos nem maradtak fent, így csak fotósorozaton lehet megtekinteni. Itt mutatta be a meghökkenést kiváltó colstok-ruhákat is, amelyek viszont épségben megmaradtak. A 88’-as berlini projekt diadalmas sikerének adózva az egyik teremben a látogatók feje felé emelték a képzeletbeli kifutót, azon láthatóak az emblematikus geometrikus kreációk.

Almási J. Csaba: Baltazár Színház, Baltazáréji álom, 2011 – Fotó forrása: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Out of the Box, vagyis a „dobozon kívül”, ami szabad fordításban remekül visszaadja azt a bekategorizálhatatlanságot, amit Király művelt a divat és a jelmeztervezés terén. Képzőművészetbe hajló tervezései jóval megelőzték a korát, színházi performanszként is értelmezhető kifutó koreográfiái jövőbe tekintőek és újítóak voltak. Ha ma élne és alkotna – és egy jó marketing csapat vagy menedzser állna mögötte -, a legnagyobbak között lenne nem csak Magyarországon, hanem Európában és az egész világon is.

Király Tamás. Out of the Box – 2019. július 12. – szeptember 15., Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum