Bartók-férfikarok és Orientale lumen II: új lemezekkel jelentkezett a Szent Efrém Férfikar

Két új lemeze is megjelent a Szent Efrém Férfikarnak az elmúlt hetekben a BMC Records gondozásában. Bartók összes férfikari műve autentikus népzenei környezetben szólal meg Szokolay Dongó Balázs közreműködésével, az Orientale lumen sorozat hangversenyeit pedig immár másodszor gyűjtötték lemezre, ezúttal orosz és szerb egyházi zenével, valamint népi vallásos muzsikával.

Bubnó Tamás, a Szent Efrém Férfikar vezetője az MTI-nek felidézte: 2008-ban kezdtek foglalkozni Bartók férfikarra komponált műveivel a schleswig-holsteini fesztivál felkérésére. „Óriási sikert arattunk az Elmúlt időkből című darabbal, de tudtuk, ez csak az út kezdete. A következő években kidolgoztuk a további öt művet, és mostanra érett be az anyag annyira, hogy lemez készüljön belőle.”

Bubnó Tamás elmondta azt is: az első pillanattól kezdve abban gondolkodott, hogy népzenével vegyítve kellene előadni a hat kórusművet, felelevenítve azt a zenei világot, amelyből Bartók merített.

„Szokolay Dongó Balázzsal közös menedzserünk volt, egy francia hölgy, ő vetette fel, hogy ‘nekünk együtt kell dolgoznunk’. Azonnal fel is kerestem, és valóban találkoztak is az elképzeléseink.”

A lemez összeállításánál végül nem a kronologikus sorrend mellett döntöttek, mert a legkorábbi mű, az 1903-as Est stílusában nagyon kilóg a sorból; inkább a Négy régi magyar népdal (BB 60) korai (1910/12-es) és késői, átdolgozott (1926-os) változatával keretezték az anyagot. „Az Est egy posztromantikus ‘csoda’, de nem az a bartóki hang, amit mindenki ismer, ezért inkább beleszőttük a lemezbe, mintsem az élére állítottuk volna. A Négy régi magyar népdal két változata mellett elhangzik a Tót népdalok (BB 77), a Székely népdalok (BB 106) és az Elmúlt időkből (BB 112), amely számomra a férfikari irodalom csúcsa. A darabok között pedig Szokolay Dongó Balázs dudán, tárogatón, furulyán játssza az ihletet adó népzenét”.

Bubnó Tamás szerint a férfikari művek gyönyörűen tükrözik a kárpát-medencei férfi érzésvilágát, életének küszködéseit, szépségét, bánatát, indulatait. „Annyira gazdag ez az anyag, hogy mindenkinek, aki magyar és férfi, végig kellene hallgatnia, és végig kellene olvasnia a szöveget, mert katartikus élményt jelent”.

A karnagy elmondta: elsősorban Magyarország különböző pontjain és a környező országokban terveznek lemezbemutató koncerteket, de reményei szerint távolabbi országokban is mutatkozik majd érdeklődés a nyelvi akadályok ellenére. A következő fontos bemutató a szombathelyi Bartók Fesztiválon lesz július 12-én.

Szintén a BMC Records gondozásában jelent meg idén Bartók összes – gyermek-, női, férfi és vegyeskarra írt – kórusműve Dobszay László vezényletével, Kocsis Zoltán pedig nemrég jelezte, hogy éppen a komponista férfi- és vegyes kari műveivel folytatódik a Bartók Új Sorozat felvétele, a tervek szerint még idén. Bár Bartók kórusművei életművének talán legkevésbé ismert rétegét alkotják, Bubnó Tamás szerint ezekkel a lemezekkel most talán nagyobb figyelem irányulhat rájuk.

A Szent Efrém Férfikar egy másik lemezt is megjelentetett a közelmúltban, amelyen Orientale lumen (Kelet világossága) című hangversenysorozatuk 7 koncertjének élő felvételeiből válogattak. A dupla CD-n megörökített hangversenyek a Szent István-bazilikában hangzottak el 2012-ben, 2013-ban és 2014-ben.

„Nagyon érdekes anyag állt össze, amely bemutatja azt a sokszínűséget, amelyet az Orientale lumen képvisel. A 7 koncert anyagát 2 virtuális koncertté gyúrtuk össze, amelyben vegyesen szerepelnek a darabok. Az egyik fő vonulatot a Moszkvai Patriarkátus Ortodox Kórusával közösen készült felvételek adják, a másikat a szerb zene, Dragoslav Pavle Aksentijevic és a Barilli Nőikar közreműködésével, végül a harmadikat a népi vallásos zene és a liturgikus zene kapcsolatának, határterületeinek felderítése olyan előadókkal, mint Sebestyén Márta és Nektaria Karantzi.”

Bubnó Tamás elárulta azt is, hogy Abeer Nehme libanoni énekesnő az április 12-i nagysikerű koncert után a következő évadban is visszatér a sorozatba, és azt is fontolgatják, hogy külön lemezen jelentetik meg a hangversenyfelvételeket.

Az Orientale lumen negyedik évada május 31-én, az ortodox pünkösd ünnepén zárul, a férfikar vendége ezúttal az Amadinda Együttes lesz.

Forrás: MTI