A kézzel munkált luxus – Ivan Jelinek kiállítása

A prágai keramikus, Ivan Jelinek neve még nem igazán ismert hazánkban, pedig különös hangulatú kannái, igényes, sőt néhol zavarba ejtő anyaghasználata, rafináltan megmunkált étkészletei garantálják a páratlan művészeti élményt. Munkái átértelmezik bennünk a kerámiáról alkotott fogalmunkat.

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában - Fotó: Titok Galéria

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában – Fotó: Titok Galéria

Ezeknek az Európa számos országát már megjárt műalkotásoknak a közelmúltban nyílt Titok Galéria ad ideiglenes otthont. A nyers téglafalú pincehelyiségek megfelelő kontrasztot adnak a kiállított tárgyaknak, kiemelve azt a pompát és egyediséget, amelyet képviselnek. Két teremben kaptak helyet, az egyikben luxusérzést keltő tányérok, poharak, szószos tálak, a másikban teáskannák.

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában - Fotó: Titok Galéria

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában – Fotó: Titok Galéria

Óriási, fémes hatású, kövekkel borított kannák. Teáskannák a legfinomabb porcelánból, mégis ezüstként és aranyként láttatva önmagukat. Kannák pazar fényűzést keltve, mégis magunkon hordozva a kézi megmunkálás esetlegességeit, durva strukturalitását. Az eltépett edényszélek, gyűrt, sebzett felületek, leszakadt fogantyúk különleges isteni hatalom képzetét társítják az alkotóhoz, aki nemcsak létrehozni, de önkényesen változtatni is tud a kialakult formán. Művei organikus kreatúrák, nyúlt végtagokkal, hajladozó csápokkal. A testfelületükön létrejövő díszítések valójában érzékszervek, tetszetős kinövések, a világgal való kommunikáció eszközei. Ezek az üvegdíszek, csiszolt kavicsok, aranyba mártott csavarfejek magukhoz vonzzák a tekintetet, érintést követelnek.

mozgas-ejszakaja-2015-junius-28-fotok-kaunitz-miklos

A túlzottan kitágult fülek, fogantyúk is ilyen vizuális hatásmechanizmusok mentén működnek és felkínálják magukat az emberi kezeknek. Száz évvel ezelőtt egy német filozófus, Georg Simmel is beszélt már Velence, Firenze, Róma című tanulmánykötetében a fogantyú elvéről. Ebben kifejti, hogy a kanna fülei gyakorlati céljuktól teljesen függetlenül, pusztán alakzatokként, esztétikai szemléletet tükröznek. A fogantyú az összeköttetés, a híd tárgy és ember között, vagyis a műalkotást közvetíti a világ felé. Fogódzó két eszmei tér között, miközben mégiscsak része a művészeti formának. Ennek ellenpárjaként a kiöntőnyílást nevezi meg, mely ebben a sajátos kommunikációban fordított szerepet tölt be. Vagyis a fogantyúval a világ nyúlik bele az edénybe, annak művészeti dimenzióiba, a kiöntővel pedig a kanna lép át, „folyik bele” az emberek világába. Jelinek teáskannáinak indaszerű, túlméretezett fülei és hegyes kiöntő-nyúlványai is ugyanehhez az esztétikai nézőponthoz igazodnak, ezt a szimbolikus közlési struktúrát követik: minden edény a fogantyúnál fogja be az őt megragadó emberi világ áramát, nyílása segítségével pedig ismét átadja magát neki. Ugyanakkor a kancsók hatalmas mérete, és a porcelán súlya részben elvették a vékony fülektől ezt az egyedi funkciót és áttették a kannatestre: az embernek két kézben kell szorosan tartania, nehogy leejtse. Folyadékkal a belsejében két ember szükségeltetik a használatukhoz, társas műveletté téve így a szervírozást.

mumiavilag-kiallitasmegnyito-magyar-termeszettudomanyi-muzeum-2014-szeptember-30-foto-volgyes-valeria

Hiszen ezek az edények alapvetően használati tárgyak, gazdag megrendelők esküvői lakomáinak tartozékai. Iparművészeti remekek, de átszakítják ezt a határt is és plasztikai formává válnak az őket tartó tálcák, asztalok, lábazatok miatt, amelyek így szobrok talpazataiként is értelmezhetőek. A prágai keramikus ezeket is porcelánból alkotta meg, felületi mázukkal fémes, ezüstös anyaghatást mímelve.

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában - Fotó: Tóth Ditta

Ivan Jelinek kiállítása a Titok Galériában – Fotó: Tóth Ditta

Óriási, díszített kannák, nemesfémnek látszó porcelánok, határátlépők ipar- és képzőművészet között, a használati funkció és művészeti érték összekapcsolódásával létrejövő kettős helyzetben lévő alkotások. A kézi megformáltság bája és magas szakmai színvonalú kivitelezettség jellemzi őket, organikus részletek, világokba átnyúló csápok, tépett, sebzett felületek az arany és ezüst pompás ragyogásával kiegészítve. Különleges vizuális és tapintási élmény.

Ivan Jelinek teáskannái karácsonyig tekinthetőek meg a Titok Galériában (Budapest, VI., Ó utca 12.).

Tóth Ditta