Rendszerváltás a mozivásznon

A november 20-án kezdődő Screen Memories Fesztivál középpontjában az 1989-es kelet-európai rendszerváltás áll. A Toldi moziban zajló filmvetítésekből és nemzetközi konferenciából álló programsorozaton több, közvetlenül a rendszerváltás után készült német film is bemutatásra kerül. November 24-én a Goethe Intézet meghívására Rainer Rother, a Deutsche Kinemathek művészeti igazgatója tart előadást az ELTE Gólyavárban.

ScreenMemories-Toldi-1000A rendszerváltás 25. évfordulóján rendezett filmfesztivál abból az aspektusból szemléli a kelet-európai rendszerváltást, hogy a mozgóképes alkotások miként járultak hozzá az államszocialista múltról alkotott képünk kialakításához. Kérdés, hogy Németországtól Bulgáriáig, Észtországtól Lengyelországig hogyan dolgozták fel filmes eszközökkel a vasfüggöny lebontását, miként emlékszünk az „átkosra”, milyen (mozgó)képek élnek bennünk a szocializmusról. A múlttal való szembenézés és annak megértése szempontjából fontos szerepet játszanak ezek az alkotások, ezért a filmek válogatásakor különös figyelem irányult arra, hogy milyen célból jöttek létre az egyes országok mozgóképes dokumentációi és mennyire térnek el egymástól.

A ’89-90-es évekbeli németországi eseményeket négy filmből ismerheti meg a közönség. A Honi rétek, lápok, puszták… c. filmben, az NDK összeomlását követően, első szabad választásuk előtt álló emberek vallanak reményeikről, félelmeikről. A Novemberi napok rendezője, Marcel Ophüls a hatalmat korábban biztos kézben tartó keletnémet kormányzat fokozott elgyengülésének, majd széthullásának okaira keresi a választ. A Télbúcsúztató egy Zwickautól a Balti-tengerig tartó vonatút történetét meséli el, még a berlini fal leomlása előtt. Az interjúalanyok az utazóközönségből kikerült nők, akik között van punk, munkásnő, közgazdász és egy 85 éves asszony is. Az ő történeteik a kor kaleidoszkópszerű emlékeivé állnak össze az NDK utolsó éveiről. A rendszerváltás eseményeinek családi leképződését egy harmincas éveinek végén járó építész dilemmáján keresztül ismerhetjük meg az Építészek c. filmből. Daniel élete első nagy megbízását egy kelet-berlini kulturális központ megépítésére kapja, ám vaskalapos felettesei sorra visszautasítják ambiciózus terveit, miközben felesége, Wanda az NSZK-ba szeretne áttelepülni…

A Screen Memories Filmfesztivál vetítéseit november 24-től 26-ig konferencia követi, melynek első napján, november 24-én 14 órakor Rainer Rother, a Deutsche Kinemathek művészeti igazgatója tart előadást. Németország egyik legjelentősebb filmes kulturális intézményének vezetője egy 2009-ben indult web-projektet mutat be, mely az 1989/90-es rendszerváltás privát filmes és fotós dokumentumait archiválja. Az archívum a mai napig folyamatosan bővül: ma már 7000 privát filmet és fotót, továbbá 100 emlékező szöveget tartalmaz. https://www.wir-waren-so-frei.de/

A SCREEN MEMORIES a Goethe-Institut, valamint Bulgária, Észtország, Lengyelország, Szlovákia és Csehország kulturális intézeteinek és az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetének közös rendezvénye.

A fesztivál filmjeit, amennyiben másképp nem jelzik, eredeti nyelven, angol felirattal és magyar hangalámondással vetítik.

További információk: www.facebook.com/screen.memories

Screen Memories
November 20-23. filmvetítések

eredeti nyelven, angol felirattal

Helyszín: Toldi mozi, 1054 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 36-38.

November 24-26. konferencia (angol nyelven)

November 24, 14:00 óra – Rainer Rother, a Deutsche Kinemathek művészeti igazgatójának előadása, Helyszín: ELTE Gólyavár, Kisterem, 1088 Budapest, Múzeum krt. 4.

Forrás: Kultúrpart
,