Csempét törtek a Dob utcában

Hegedűs Márton grafikus pályafutását animációs rendezésekkel kezdte, 8 évig az FHM magazinnál dolgozott vezető grafikusként, jelenleg a Playboy Magazin grafikusa. Stílusa jellemzően a képregényekből építkezik, első önálló képregénye, a Slussz Kulcs Klán 2012-ben, a Libri Kiadó gondozásában jelent meg.

IMG_0382IMG_0390

A Dob u. 40-ben található, Rácskert nevű romkocsma falán található alkotás teljes egészében csempemozaikból készült, amely egy nem túl gyakori kifejezési stílus Magyarországon. A fal témája az „Utca, vagy galéria” témát jelenítette meg, amely ellentétpár arra épül, hogy melyik áll közelebb hozzánk: az utcaművészetet, vagy a galéria.

IMG_1538

IMG_1546Hegedűs Márton az alábbi művészeti értelmezést adta az alkotáshoz:

„Az „Utca vagy galéria” tematika megjelenítésében arra törekedtem, hogy a nézőpont dualitásán keresztül ábrázoljam a hagyományos és az utcai művészet egymásra reflektáló egységét. Az elegáns fekete háttér és az egyszerű keretes szerkezet a tradicionális művekre utal, míg a benne elhelyezett szemek a kifelé tekintést, a nyitottságot szimbolizálják. A mű nézi az utcát, a járókelők pedig nézik a művet. Ez a fajta egymásra figyelés számomra a művészet közösség-teremtő erejét jelképezik, amely akár a galériákban, akár a street art közegében megvalósítható.”

IMG_2114IMG_2124

Hegedűs Barcelonában találkozott először csempemozaikkal, és amikor hazaért, akkor kezdett el ezzel foglalkozni 2002 körül. Az alkotó számára a tört csempe filozófiája úgy írható le, mint maga az emberi sors, ami mozaikszerűen áll össze, néha darabjaira törik, de közben rajtunk múlik, hogy mivé alakítjuk újra.

A Színes Város Strongbow Budapest Fesztivál keretei között készült alkotás munkafolyamata 25 napig zajlott, amelyet az alkotó 25 m2 csempéből rakott ki a falra, a projekthez 100 kg csemperagasztót és 50 kg fugát használt fel.

Fotó: Farkas András

Forrás: Színes Város Strongbow Budapest Fesztivál