Nem mi diktáljuk a trendeket

Húsz éve dolgozik a divatszakmában és szinte az egész világot bejárta hazánk első stylistjainak egyike. Kiss Szilárd szerint, ami a divatos öltözködést illeti, itthon még mindig van hová fejlődni, a felzárkózásban azonban nagy szerepe lehet a mostani, fiatal generációnak, melynek tagjai zsebükben okostelefonjaikkal már könnyedén követhetik a külföldön uralkodó trendeket. Kiss Szilárddal – akit nemrég választottak meg Az év stylistjává – a Werk Akadémia oktatójaként arról is beszélgettünk, hogyan válhat valakiből sikeres stylist.

Kiss Szilárd

Kiss Szilárd

Az idei Fashion Awards Hungary díjkiosztón neked ítélték Az év stylistja címet. Volt valaki, aki hatott a munkásságodra?

Nemrég jöttem vissza Londonból, ahol megnéztem a Jean-Paul Gaultier munkásságáról szóló kiállítást. Ő kezdetben elég sok olyan emberrel kollaborált, akik annak idején elültették a szikrát a fejemben, így Grace Jones énekes-modellel és Jean-Paul Goude stylist és art directorral. Emlékszem, hogy még tinédzserként láttam egy kiállítást a Műcsarnokban, ahol levetítették azt a Grace Jones-videót, amit Jean-Paul Goude rendezett – akkor fogalmazódott meg bennem, hogy én is látvánnyal szeretnék majd foglalkozni. Azt azonban még nem tudtam – ahogyan még körülbelül húsz évig Magyarországon szinte senki sem – hogy ez a stylist feladata.

Mi az, ami stylistként jellemzi a munkáidat? Hogyan írnád le azokat?

Ezt nehéz meghatározni, hiszen a stylist – a fotóssal egyetemben – a megrendelő kívánságához kell igazodjon. Elsősorban azt kell felmérni, hogy neki mire van szüksége, és ehhez képest lehet kibontakoztatni a saját ötleteket. De, ha valamivel mégis jellemezni kellene a munkáimat, akkor az időtállóságot mondanám. Időtálló összeállítás alatt pedig azt értem, amelyről nem tudod pontosan megmondani, hogy mikor készült.

Annak ellenére, hogy a divat, mint iparág az emberek változatosság iránti vágyát igyekszik kielégíteni, vannak olyan dolgok, melyek kortól függetlenül megállják a helyüket. Büszkeséggel tölt el, hogy ha előszedek egy 15 évvel ezelőtti divatanyagot, sok olyan munkám van közötte, amelyet most is bátran felvállalnék. Talán ez annak is köszönhető, hogy szeretek maradandó dolgokból inspirációt nyerni, ami lehet akár a filmtörténet egy-egy klasszikusa is.

Az öltözködés az önkifejezés egy markáns formája – ennek fényében, hogyan kommunikálunk mi, magyarok?

Ez nagyon összetett kérdés, hiszen társadalmi rétegekre bontva is szét lehetne választani a különböző öltözködési formákat. És azt sem szabad elfelejteni, hogy itthon negyven évig szocializmus volt, ami rányomta a bélyegét az öltözködésre, a divatra. Időbe telik majd ezt kiheverni és felzárkózni – ebben leginkább a mostani, fiatal generációnak lehet nagy szerepe, melynek tagjai a kis kütyüikkel szinte a zsebükben tartják a világot. A világhálónak köszönhetően valószínűleg már nem lesznek akkora különbségek a külföldi és az itthoni fiatalok öltözködése között. Ugyanakkor, Magyarország alapvetően mindig is egy „követő ország” volt, így továbbra is csak azt remélhetjük, hogy az új trendek minél hamarabb elérnek hozzánk is.

Húsz éve vagy a szakmában; milyen nagyobb változások mentek végbe ez idő alatt itthon, beleértve a stylistok iskolai keretek között való képzését is?

Ez valóban egy nagy lépés volt. Emellett azonban sokkal markánsabb változást hozott a digitális kamerák és a retus megjelenése, amelyek az emberek magukról kialakított képét is nagyban befolyásolják. A valóság és a mesterségesen kreált valóság határai innentől kezdve elkezdtek összemosódni a fejekben. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezt egy feljavított világ.

Aktív szerepet vállalsz a jövő stylistgenerációjának kinevelésében is, többek közt a Werk Akadémia oktatójaként. Mennyire tanítható egy olyan szakma, melyben hatalmas szerep jut az esztétikai érzéknek? Kiből lehet jó stylist?

Az esztétikai érzéken lehet csiszolni, ugyanakkor szükség van egyfajta komplex szemléletmódra, hiszen a megrendelő kívánságának teljesítése mellett a saját gondolatok megvalósítását, illetve az ehhez szükséges darabok beszerezhetőségét is figyelembe kell venni. A határozottság mellett fontos a simulékonyság is, a szorgalom, a kitartás és a szakmai alázat. Mindeközben folyamatosan naprakésznek kell lenni a divatról. Emellett stylistként az érhet el sikereket, akinek kiemelkedő ötletei vannak és egyfajta veleszületett vizualitással is rendelkezik.

Melyek a legfontosabb tanácsok, melyekkel ellátod a hallgatóidat?

Elengedhetetlen, hogy folyamatosan tájékozódjanak a divatról: ne csak az éppen uralkodó trendekkel legyenek tisztában, hanem azzal is, kik dolgoznak a meghatározó divatmagazinoknál itthon és külföldön egyaránt. Fontos, hogy minden munkának egy kész koncepcióval vágjanak neki, amelyhez igazodva modellt, helyszínt és ruhadarabokat válsztanak. És, ami a legfontosabb, hogy mindenképp legyenek eltökéltek!

A Werk Akadémiába rendkívül sokféle ember jön, nagyon eltérő indítékból. Nem midenki lenne közülük profi stylist, gyakran előfordul, hogy valakit csak saját magára vonatkozóan érdekel a dolog, vagy a divat világába nyerne mélyebb betekintést. Egy biztos, aki elvégez egy ilyen képzést, másképp fogja látni a körülötte lévő világot!

Filákovity Radojka

http://werkakademia.hu/szakok/stylist-halado

Forrás: Werk Akadémia