Óriásszobor és Transmediale-kiállítások a berlini magyar intézetben

Magyar óriásszobor és a digitális kultúra egyik legrangosabb nemzetközi fesztiválja, a Transmediale két kiállítása nyitja az évet a Balassi Intézet berlini Collegium Hungaricumában (CHB).

Hervé-Lóránth Ervin óriásszobra Berlinben - MTI fotó: Bócsi Krisztián

Hervé-Lóránth Ervin óriásszobra Berlinben – MTI fotó: Bócsi Krisztián

Hervé-Lóránth Ervin a saját meghatározása szerint „polihisztérikus” művész. Egyszerre lakberendező, formatervező, szobrász, festő, író, oktató és antropológus. A német főváros történelmi központjába, a CHB neo-bauhaus épületéhez egy 10 méter magas férfialakot tervezett a styropor nevű könnyű műanyagból. A szobrot szombaton kezdték építeni és várhatóan vasárnap mutatják be a berlini közönségnek.

A falnak támaszkodó alak része az épületnek és környezetének. Üreges belsejéből egy kamera figyeli a Humboldt Egyetem főépülete, a Gorkij Színház és az Unter den Linden sugárút környékét. Az óriásszobor projekt második szakaszában a kamera felvételeit és a szétszerelt szobor elemeit felhasználva installáció készül a CHB Moholy-Nagy Galériájában – mondta az MTI-nek a kurátor, Baksa-Soós Veronika, a galéria művészeti vezetője.

A galéria első idei kiállítását péntek este nyitották meg. A Waschmaschine Gruppe – Liptay Bálint és Füsün Ipek – Gratis című tárlatának anyaga az utcán talált és bolhapiacon felfedezett tárgyakból, hulladékból és elkapott hangfoszlányokból készült. A két városi etnoművész ócskavasból szobrot, üvegből szőnyeget, utcazajból zenét készít, a nagyvárosi környezet jellegzetességeit ritka érdekességként mutatja be.

A Gratis a médiaművészet és a digitális kultúra legrangosabb nemzetközi szemléi között számon tartott berlini Transmediale úgynevezett külső programjának része. A CHB hatodik éve dolgozik együtt a Transmediale szervezőivel és rendszeresen otthont ad a hivatalos programban szereplő kiállításoknak is.

Az idei, 27. Transmediale a digitális forradalom utáni kort elemzi, a projekteket összefoglaló vezérfonal, gyűjtőcím az utánizzás (afterglow). A CHB a Schizophrenia Taiwan 2.0 című projektet mutatja be.

A vándorkiállítás kurátorai szerint Tajvan „a mai, globalizált valóságot kialakító világtörténelem mikrokozmosza”. A Csendes-óceán kínai partvidékén fekvő szigetet többször gyarmatosították, mégis megmaradt a több ezer éves helyi hagyományokra szervesen építkező kultúra világának, de az egyik legfejlettebb gazdaság és a globális high-tech ipar nagyhatalma is egyben. Demokratikus berendezkedéséhez mélyreható korrupció társul, lakóinak határozott nemzeti önazonosságát pedig az ország bizonytalan nemzetközi jogi és politikai helyzete ellenpontozza.

A párhuzamosságokat és az ellentétek feszültségét leginkább a tudathasadás, a skizofrénia fogalmával lehet megragadni, és ebből indult ki a tárlaton bemutatkozó 13 fiatal tajvani médiaművész is – mondta az MTI-nek Can Togay János, a CHB igazgatója. A kiállítás a technológia, a társadalom és a művészet metszeteire koncentráló és a Transmedialéhoz hasonló tekintélyű linzi Ars Electronica fesztiválról érkezik a berlini magyar kulturális intézetbe.

A kiállítás január 24-től február 2-ig látogatható, Hervé-Lóránth Ervin bekamerázott szoboróriása viszont marad még február közepéig, így szinte összeköti a 27. Transmediale CHB-s projektjeit a Cinema Total nevű programsorozattal, a 64. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál, a Berlinale magyar kísérőrendezvényével.

A Transmediale csaknem három évtizede a Berlinaléhez kapcsolódva indult, a kísérletező videoművészeti produkciók platformja volt eredetileg. A Cinema Total funkciója némileg hasonló, a világ legnagyobb filmes közönségfesztiválja idején a filmszakmának nyit fórumot. Az idén hetedszerre rendezik meg, és az eddigi gyakorlatot követve a közép-európai térség filmművészetére koncentrálnak.

Forrás: MTI