„Nem szeretnék nőt játszani, a célom mindössze annyi, hogy minél pontosabban rekonstruáljam az eredeti mozdulatokat”

FABIÁN BARBA: A MARY WIGMAN DANCE EVENING
Időpont: 2014.10.14. 20.00
Helyszín: TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza

18.30-tól Fuchs Lívia tánctörténész tart előadást Mary Wigmanról!

Expresszionista koreográfus(nő) szólótáncai a húszas évekből egy ecuadori férfi táncos előadásában. Mary Wigman kilenc szólódarabját rekonstruálta Fabán Barba: fotókból, szövegekből, videofelvételekből. A kosztümtől a mozdulatig mindent felidéz, és teszi hozzá saját művészetét. A nyolcvanéves darabok ma új érvényt nyernek, és egészen más színben mutatkoznak 2014-ben. 

Fotó: Franziska Aigner

Fabián Barba: A Mary Wigman Dance Evening – Fotó: Franziska Aigner

Egy fiatal equadori táncos, Fabián Barba különös projektbe fogott 2009-ben: rekonstruálta a legendás expresszionista koreográfus, Mary Wigman szólódarabjait, és világkörüli turnéra indult a darabokkal. A turné azóta is tart, és most a Trafó is a szerencsés állomások sorába lép. Barba kísérlete nem menekülés a múltba, nem is egy letűnt kor romantikus köntösbe csomagolása. Éppen ellenkezőleg: arra szeretne rámutatni, hogy hogyan alakítja át az idő azt, ami egykor annyira fontos volt és divatos, hogyan váltak furcsává és távolivá nyolcvan év elteltével a bejáratott reprezentációs minták.

Barba videofelvételeket, kritikákat és Wigman leírásait használta a munkához. „Ezekből a forrásokból lehetetlen rekonstruálni valamit, ami „eredeti”-nek mondható, de a témákra, hangulatokra, mozdulattípusokra és gesztusrendszerekre lehet következtetni belőlük, amikre támaszkodva megalkottam a magam új táncait.” (Fabián Barba) Így, a Trafóban bemutatott darabok nemcsak Wigman művészetét reprezentálják, de Barba saját világába is bevezetnek.

Barba a kutatásról, és az előadás új reprezentációs technikájáról rendszeresen tart előadásokat Németországban, Amerikában és Flandriában egyaránt.

Mary Wigman a női kreativitás fénykorában alkotott, és olyan nagyformátumú művészek sorába kívánkozik a neve, mint Isadora Duncan, Martha Graham és Bronislava Nijinska. Megreformálta a táncot, szakított a klasszikus balett konvencióival, új mozgásnyelvet és technikákat vezetett be. Szólótáncaiban olyan újításokat használt, mint például a zene nélküli tánc, vagy a deformált test szerepeltetése a színpadon. Az avantgárd mint a burzsoázia ellenessége nyomot hagyott a táncon is: a klasszikus tánckeretet szétfeszítő koreográfus is ez ellen szólalt fel. A német expresszionizmus és a romantika ötvöződik táncaiban. Munkája nagy hatással volt a világot meghódító Pina Bausch-ra is. Az 1930-31-es, első amerikai turnéján bemutatott szólóiból merített Fabián Barba az A Mary Wigman Dance Eveninghez.

Fabián Barba

Az 1982-es születésű táncos 12 éves korában kezdte meg tanulmányait majd a Malayerba színházi társulatnál folytatta önképzését. Itt lehetősége nyílt rá, hogy professzionális előadóként dolgozzon a helyi művészi szcénában. Művészi tanulmányaival párhuzamosan két évig kommunikációt és irodalmat tanult, 2004-ben pedig a brüsszeli P.A.R.T.S. növendéke lett. A Mary Wigman Dance Evening óta bemutatott egy új munkát is 2012 februárjában, ami a a personal yet collective history címet viseli.

Az előadás CAFe Budapest 2014 Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.

Mary Wigmanról: http://www.theguardian.com/stage/2013/may/22/mary-wigman-german-modern-dance-pioneer

Fabián Barba projectjéről: http://www.busyrocks.org/projects/a-mary-wigman-dance-evening

http://muse.jhu.edu/journals/dance_research_journal/summary/v043/43.1.stalpaert.html

Honlap: http://trafo.hu/hu-HU/mary_wigman

Facebook: https://www.facebook.com/events/552455564858679/?ref=5

Forrás: TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza