Eötvös-bemutató, Várjon-kamarafesztivál és újra együtt a 180-as Csoport a CAFe Budapesten

Újból összeáll a korszakos jelentőségű 180-as Csoport; az ARD Nemzetközi Csellóverseny friss győztese, Várdai István a legendás Philharmonia Hungarica egykori karmesterével, Gilbert Vargával lép fel. Az Amadinda és a tajvani Ju Percussion Group koncertje több magyarországi bemutatót is ígér, ahogy az idén hetven esztendős Eötvös Péter előtt is hazai premierrel és retrospektív összeállítással tiszteleg a CAFe Budapest. Az operaszínpadi felhozatalt Orbán György, Selmeczi György és Vajda János egy estés programmá komponált operameséi színesítik. A Ránki-család Dukay-műveket játszik, Várjon Dénes kamarafesztiválja pedig négy koncerten át keresi a mai zenei aktuális kérdéseire a válaszokat nagy tudású „bölcs rókák” valamint rátermett fiatal előadók segítségével.

Gilbert Varga - Fotó: Felix Broede

Gilbert Varga – Fotó: Felix Broede

Október 8-án Gilbert Varga és a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén Várdai István hozza közelebb Hindemith idehaza ritkán hallható csellóversenyét a budapesti publikumhoz, a szólista Müpa-beli koncertjét rangos versenygyőzelmei miatt nagy várakozás övezi.

Az Amadinda és a tajvani Ju Percussion Group több magyarországi bemutatót ígérő október 9-i estje megidézi a Távol-Keletet, a Kolumbusz előtti Dél-Amerikát és egy orosz falusi lakodalmat. Mindezek előtt pedig megszólal egy futurista-kubista filmzene is a Müpában.

Ránki Dezső

Ránki Dezső

Ránki Dezső és Klukon Edit úgy zenél együtt két zongorán – mondja Dukay Barnabás zeneszerző –, mintha egyvalaki játszana.” Október 10-én a Müpában a komponista nekik ajánlott kétzongorás művei mellett a zenészházaspár fiukkal, Ránki Fülöppel kiegészülve trióban adja elő Dukay legújabb, nem mindennapi apparátusra írt, háromzongorás kamarazenei alkotásait.

Eötvös Péter - Fotó: Marco Borggreve

Eötvös Péter – Fotó: Marco Borggreve

Nehéz eldönteni, a kortárs operajátszásban Eötvös Péter egyike-e a legjobbaknak, vagy egyszerűen az ő művei képviselik azt az alkotói nyelvet, amelyen a kortárs opera manapság a leghatékonyabb képes megszólítani a közönséget. Október 12-én a MU Színházban felcsendül Eötvös operaszínpadi életművének nyitódarabja, a Harakiri című kamaraopera, majd kamaraművek mellett a koncert második felében az az előadás látható, amelyben Eötvös műveinek Kulcsár Noémi tellabor tánckoreográfiával teremt új értelmezési környezetet. Október 17-én 19-én a Zeneakadémián Magyarországon első ízben hallgató a Lady Sarashina, amelyben egy érzékeny, ám saját korához képest meglepően önálló, 11. században élt japán hölgy belső élete rajzolódik ki operaformában.

Október 12-én Auftakt – Felütés címmel indul az újév napján 75 éves Sáry Lászlót köszöntő koncertek sora. A mindenkiben meglévő, természetes zenei kreativitásra támaszkodó Sáry-zenéből a szerző közreműködésével adnak ízelítőt a Budapest Music Centerben.

180 Csoport

180-as Csoport

Talán nem túlzás kijelenteni, az 1979-ben tizenhárom muzsikus által létrehozott 180-as Csoport igazi „all star” kortárs együttes volt Magyarországon. A legendás együttes újból összeáll a Zeneakadémia színpadán október 13-án.

Október 14-én a Müpában Vajda Gergely az MR Szimfonikusok közreműködésével mutat be egy olyan hipotetikus kompozíciót, amely Beethoven X. szimfóniáját rekonstruálja, valamint elhangzik a szerző teljes szimfonikus termését egy tételbe sűrítő kortárs alkotás is. Az UMZF 2013 Zeneszerzőverseny díjnyertes szerzője, Tornyai Péter darabja pedig az évszázadok alatt rögzült zenehallgatási szokások és zenefelfogásunk kérdéseit járja körül.

Fassang

Fassang László

Hogyan lehet orgonálni billentyűk nélkül? Erre a kérdésre keresi a választ a Fassang László vezette zenészekből, programozókból és vizuális művészekből álló alkotócsoport október 17-én a Müpában: az Etűdök géporgonára című, részben ember által eljátszhatatlan művekből álló koncerten Haydn, Mozart, Nancarrow, Ligeti és kortárs szerzők művein keresztül fedezhetjük fel az orgona megszólaltatásának és a zenei struktúrák vizuális megjelenítésének lehetőségeit.

Várjon Dénes

Várjon Dénes

Október 17. és 19. között a BMC-ben a Várjon Dénes szerkesztette, négyrészes Várjon Kamarafesztiválon a távolabbi korok és a jelen zenéi szoros közelségben szólalnak meg egymással, kérdéseket feszegetve. Helyet kap a radikális Webern, a populáris zenék használhatóságáról töprengő Stravinsky, de a hagyományt még kiapasztatlan forrásként kezelő Dohnányi is – a kortárs zene nagy tudású „bölcs rókái”, valamint rátermett fiatal előadók segítenek a válaszok keresésében.

Október 19-én a Művészetek Palotájában a magyar színjátszás hajnalára emlékeztető keserű komédia; egy, a koraromantikát megidéző filozofikus mese; és egy, az antik szirén-históriákat szemtelenül profán módon újrafogalmazó egyfelvonásos miniopera hallható. A Mai operamesék félig szcenírozott előadásán az utóbbi évtized operacsemegéinek legérdekesebb, legszórakoztatóbb részletei csendülnek fel – Orbán György, Selmeczi György és Vajda János tollából.

Forrás: CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál - 2014.10.03-19.