A három textilművész: Youn Young-sook, Pak Gi-seong és Földi Kinga közös kiállítással várja a következő két hétben az érdeklődőket a Koreai Kulturális Központban. Első és kivételes alkalom ez arra, hogy a hagyományos koreai természetes festési technikával készült viseleteket, kiegészítőket és a magyar tradicionális elemek alapján megálmodott szoborszerű ruhákat együtt tekinthessék meg az érdeklődők.
A XXI. század „műanyag dobozvilágában” jó látni azt, hogy a textiliparban is egyre többen térnek vissza a természetes anyagokhoz és színekhez. A két koreai művész naturális festéssel készült kelméiből kialakított ruhái bebizonyítják, hogy a színeknek helye és jövője is van a modern divattervezésben is. Tehetik ezt úgy, hogy egy olyan több ezer éves múltra visszatekintő, hagyománytisztelő országban élnek és alkotnak, amelynek nyomait tükrözik az elkészült ruhák, ékszerek és kiegészítők egyaránt.
Az általuk tervezett, elkészített viseletek pompás színeit az indigó, a szappanfa, a gardénia magvai, a filodendron és a lac használatával érték el. A színek szerepe hazájuk kultúrájában kiemelt, nem csak az öltözködés de más – például az étkezés – területén is.
Földi Kinga – a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett textiltervező művész – a divat és a művészet határterületén dolgozik, hiszen szoborszerű, hordható, mégis kissé meseszerű ruhákat tervez. A most kiállított ruháit mind selyem anyagból, különböző tradicionális és egyéni technikákkal, felületekkel hozta létre. A hagyományos díszítőtechnikákat, mint az origami, a pié vagy a csipkeverés ötvözi a mai kor gyártástechnológiával. Az elkészül ruhák soha nem szabásminták, hanem kísérletezés útján jönnek létre. Így lesznek egyszeriek, megismételhetetlenek és a funkcionalitáson túllépve művészi alkotások. Szinte szobrok, amelyek a viselőikkel együtt kelnek életre.
A művész számára fontos és inspiráló az ázsiai kultúra, tárgykultúra, tervezéseit kevésbé befolyásolják az aktuális trendek. A hernyóselyem „szerelmese”, munkáit évek óta ebből az anyagból készíti, mert természetes szépsége fénye és jó fizikai tulajdonságai is vannak.
A kiállításon megtapasztalhatjuk, a két nemzet textilművészete harmonikusan megfér egymás mellett. A magyar művész a kiállítás megnyitóján elmondta, „koreai kollégáim érzik a munkáimon az orientális hatást.”
A tárlathoz július 14-15-én egy workshop is kapcsolódik, ahol a koreai batikolás technikáját próbálhatják ki az ide látogatók. Mivel ez a programrész előzetes regisztrációhoz kötött, időben jelezzük a részvételi szándékunkat.
Ha bárki is azt gondolná „csajos programnak” ígérkezik a tárlat megtekintése a nyári szünet vagy a szabadság idejében, rácáfolok. Ennél sokkal többet rejt. Jó, bevallom, a „Kék ég” fantázianevű Park Kisun által megálmodott ruhát bizony európaiként is el tudnám képzelni magamon. Indigó kéksége és kisugárzása az, amely elsődlegesen felhívta ugyan magára a figyelmemet, de a látvány „továbbvitt”. Így a tárlaton azt is megtanultam, a koreai kultúrában van öt szín – kék, fehér, vörös, sárga, fekete – amely nagy jelentőséggel bír. Mindamellett, hogy időnként szemet kápráztató és pszichét megmozgató árnyalataik léteznek, az alapszínek a keleti filozófiában szimbolizálják az égtájakat és párhuzamba állíthatóak az alapelemekkel is. Az engem megfogó kékség a keletet jelenti és a fát jelképezi. A másik négyet most nem árulom el, aki kíváncsi rá, járjon utána.
Fotó: Lengyel Anita
Tóth Judit Nikoletta
Kelmék új perspektívában – A koreai és magyar textilművészet találkozása a természetesség jegyében – Koreai Kulturális Központ – 2014. július 10-25.
A kiállítás ingyenesen látogatható a Központ nyitvatartási idejében.