„Hogyan tudom a sík felületet manipulálni” – Kelmék új perspektívában – A koreai és magyar textilművészet találkozása a természetesség jegyében

A három textilművész: Youn Young-sook, Pak Gi-seong és Földi Kinga közös kiállítással várja a következő két hétben az érdeklődőket a Koreai Kulturális Központban. Első és kivételes alkalom ez arra, hogy a hagyományos koreai természetes festési technikával készült viseleteket, kiegészítőket és a magyar tradicionális elemek alapján megálmodott szoborszerű ruhákat együtt tekinthessék meg az érdeklődők.

Kelmén új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

A XXI. század „műanyag dobozvilágában” jó látni azt, hogy a textiliparban is egyre többen térnek vissza a természetes anyagokhoz és színekhez. A két koreai művész naturális festéssel készült kelméiből kialakított ruhái bebizonyítják, hogy a színeknek helye és jövője is van a modern divattervezésben is. Tehetik ezt úgy, hogy egy olyan több ezer éves múltra visszatekintő, hagyománytisztelő országban élnek és alkotnak, amelynek nyomait tükrözik az elkészült ruhák, ékszerek és kiegészítők egyaránt.

kati-marton-parizs-szerelmeim-tortenete-konyvbemutato

Az általuk tervezett, elkészített viseletek pompás színeit az indigó, a szappanfa, a gardénia magvai, a filodendron és a lac használatával érték el. A színek szerepe hazájuk kultúrájában kiemelt, nem csak az öltözködés de más – például az étkezés – területén is.

Kelmék új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

Földi Kinga – a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett textiltervező művész – a divat és a művészet határterületén dolgozik, hiszen szoborszerű, hordható, mégis kissé meseszerű ruhákat tervez. A most kiállított ruháit mind selyem anyagból, különböző tradicionális és egyéni technikákkal, felületekkel hozta létre. A hagyományos díszítőtechnikákat, mint az origami, a pié vagy a csipkeverés ötvözi a mai kor gyártástechnológiával. Az elkészül ruhák soha nem szabásminták, hanem kísérletezés útján jönnek létre. Így lesznek egyszeriek, megismételhetetlenek és a funkcionalitáson túllépve művészi alkotások. Szinte szobrok, amelyek a viselőikkel együtt kelnek életre.

Kelmén új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

A művész számára fontos és inspiráló az ázsiai kultúra, tárgykultúra, tervezéseit kevésbé befolyásolják az aktuális trendek. A hernyóselyem „szerelmese”, munkáit évek óta ebből az anyagból készíti, mert természetes szépsége fénye és jó fizikai tulajdonságai is vannak.

Kelmék új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

A kiállításon megtapasztalhatjuk, a két nemzet textilművészete harmonikusan megfér egymás mellett. A magyar művész a kiállítás megnyitóján elmondta, „koreai kollégáim érzik a munkáimon az orientális hatást.”

Kelmék új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

A tárlathoz július 14-15-én egy workshop is kapcsolódik, ahol a koreai batikolás technikáját próbálhatják ki az ide látogatók. Mivel ez a programrész előzetes regisztrációhoz kötött, időben jelezzük a részvételi szándékunkat.

Kelmén új perspektívában - Koreai Kulturális Központ - Fotó: Lengyel Anita

Kelmék új perspektívában – Koreai Kulturális Központ – Fotó: Lengyel Anita

Ha bárki is azt gondolná „csajos programnak” ígérkezik a tárlat megtekintése a nyári szünet vagy a szabadság idejében, rácáfolok. Ennél sokkal többet rejt. Jó, bevallom, a „Kék ég” fantázianevű Park Kisun által megálmodott ruhát bizony európaiként is el tudnám képzelni magamon. Indigó kéksége és kisugárzása az, amely elsődlegesen felhívta ugyan magára a figyelmemet, de a látvány „továbbvitt”. Így a tárlaton azt is megtanultam, a koreai kultúrában van öt szín – kék, fehér, vörös, sárga, fekete – amely nagy jelentőséggel bír. Mindamellett, hogy időnként szemet kápráztató és pszichét megmozgató árnyalataik léteznek, az alapszínek a keleti filozófiában szimbolizálják az égtájakat és párhuzamba állíthatóak az alapelemekkel is. Az engem megfogó kékség a keletet jelenti és a fát jelképezi. A másik négyet most nem árulom el, aki kíváncsi rá, járjon utána.

Fotó: Lengyel Anita
Tóth Judit Nikoletta

Kelmék új perspektívában – A koreai és magyar textilművészet találkozása a természetesség jegyében – Koreai Kulturális Központ – 2014. július 10-25.

A kiállítás ingyenesen látogatható a Központ nyitvatartási idejében.