Csillagköd, menyegző, kerék – Szlovák művészek kiállítása Budapesten

Három fiatal szlovák művész, Victor Freso, Lucia Tallová és Milan Vagac munkáit mutatja be Csillagköd, menyegző, kerék címmel péntektől látogatható kiállításán a budapesti Chimera-Project Galéria.

A Klauzál téri galéria tavasszal új nemzetközi programot indít InterArt néven, melynek keretében egy-egy város művészeti színterére fókuszálva több összehangolt kiállítás keretében támogatja a kölcsönös megismerést – mondta el az MTI-nek Patrick Urwyler galériavezető. Mint hozzátette: céljuk, hogy a hazai színtéren több külföldi, a külföldi közönségnek pedig több magyar művészt mutassanak be, és ezáltal a közvetítő

Az InterArt programban elsőként a szlovák főváros lesz a Chimera-Project vendége, így a pozsonyi SODA Galéria közreműködésével két egymást követő generáció három prominens művésze mutatkozhat be.

Viktor Freso a hírnevét megalapozó objektekből hoz el válogatást. A szlovák alkotó a minimal art szótárát lazán alkalmazva, hangfalszállító rakodókocsikat és gumiabroncsokat fosztott meg eredeti funkciójuktól, gumikerekekre helyezve őket. „Freso a minimal art komolyságát és logikusságát kifigurázva paradoxonokat kreál, melyek a funkcionális tárgyak csodálatos parafrázisai, autonóm művészetté alakítva” – mondta el a galériavezető.

Lucia Tallová kiállított festménye eddigi legismertebb sorozatából származik, melynek egyik darabja 2013-ban elnyerte a szlovákiai VUB Alapítványtól az Év festménye-díjat. A munka két ellentétes vizuális élményt ötvöz: az ipari társadalmak személytelen termékeit és az éteri, álomszerű tájakat.

A tárlaton a festmény mellett Tallová 2013-as kollázsai is láthatók lesznek: a Paper Stories-ban a fiatal művész talált esküvői fényképeket átalakítva intim narratívákat és a kommentárokat oszt meg a nézőkkel.

Milan Vagactól a kiállítás a Memories of Stardust (Csillagköd emlékei) című installációt mutatja be. A 2010-ben Essl művészeti díjat nyert Entrances (Bejáratok) című BA munkáját követően a Memories of Stardust Vagac 2012-ben készült diplomamunkája.

Az installáció egy univerzális metaforát épít fel a valóságos térben, párhuzamba állítva az emberi emlékeket a csillagköddel, amely halott csillagok apró részecskéiből áll, és amely újabb elméletek szerint az emberi létezés alapját képezi – mondta el Patrick Urwyler a március 29-ig látogatható tárlatról.

A sorozat második kiállítása áprilisban a szlovák konceptuális művészet tematikus metszetére: Cséfalvay András és Stano Masár önreferenciális alkotói pozícióira fókuszál, az InterArt záróakkordja pedig Koós Gábor pozsonyi tárlata lesz.

Forrás: MTI