Cirkuszhercegnő az Operettszínházban

Február 20-án sajtótájékoztatót tartott Kerényi Miklós Gábor színidirektor  a Budapesti Operettszínház soron következő premierjéről.  

A Csárdáskirálynő és a Marica grófnő mellett az 1926. március 26-án a Theater an der Wienben bemutatott Cirkuszhercegnő Kálmán Imre egyik legtöbbet játszott operettje. Ugyanabban az évben már a budapesti Király Színházban is játszották, most az Operettszínház színpadán csendülnek fel az operett gyönyörű dallamai.

– “Régóta várat már magára, hogy bemutassuk”- nyilatkozott  Kerényi Miklós a sajtótájékoztató megnyitásakor. A rendező Verebes István, az átdolgozásra is őt kérték fel.

– “Szokatlan lesz ez az előadás. A Mágnás Miska hagyományos volt, ez korszerű amellett, hogy szeretnék megőrizni az operett szerkezetét, hagyományát, világát. Mindenki azt hiszi, hogy a Cirkuszhercegnő a cirkuszról szól. Én egy drámát látok benne. Az eredeti műben nincs benne minden konfliktus. Az érdekelt engem, hogy két ember találkozik, rosszkor, nos, erről szól a darab. A történet három porondon játszódik, mindenki álarcot visel, senkiről nem tudjuk, hogy ki kicsoda. Nagy szerepe van a kórusnak, teljesen másként mozdul, reagál, a görög drámák kórusához hasonlatosan, ahol kommentálják az eseményeket. Ráadásul rettentő komplikáltak a finálék, ha rágondolok, kiráz a víz.”

Beszélt az átdolgozás nehézségeiről, a színház vezetőségével folytatott közös munkájáról. Viccesen megjegyezte, hogy Kerényivel történt egyeztetései néha kellemetlenek voltak, főleg amiatt, hogy a színház igazgatójának többnyire igaza volt. Fél évig dolgozott a darabon, szenvedett Kerényivel, Makláryval, saját magával, de most megnyugodott, hogy rendezőként látja, a színház tehetséges művészei megvalósítják mindazt, amit elképzelt. Kerényi tájékoztatta a jelenlevőket a produkció résztvevőiről. A darab vezető karmestere Makláry László, mellette Szabó Mónika is dirigálja az előadást, a karigazgató Drucker Péter, a díszlettervező Mira János, a jelmeztervező Tordai Hajnal, a koreográfus Tihanyi  Ákos. A cirkusz világában játszódó szerelmi történet főbb szerepeit Fischl Mónika, Bordás Barbara, Homonnay Zsolt, Vadász Zsolt, Stohl András, Mészáros Árpád Zsolt, Lehoczky Zsuzsa, Felföldi Anikó, Szendy Szilvi, Kékkovács Mara, Szabó Dávid, Peller Károly játsszák.

– “Ez egy tradicionális mű, de nagyon korszerű is. Fantasztikus volt a színház alkotógárdájával együtt alkotni!” Verebes elismeréssel szólt a színházról. Mostanában több helyen dolgozott, de sehol nem találkozott olyan olajozottan működő színházi műhellyel, amellyel az Operett dicsekedhet.

– “Nem tudtam olyat kérni, amit 5 percen belül ne teljesítettek volna!”

Közben remek ízelítőt kaptunk az operettből, először Bordás Barbara Fedora belépője varázsolta a Moulin Rouge pici pódiumára az előadás hangulatát, majd Fischl Mónika és Vadász Zsolt előadásában egy duett következett.

Ezután Kerényi büszkén mutatta be az előadás primadonnáit:

– “Korban, megjelenésben, látványban a férfi szívek megdobogtatói. Rendkívül sikeres művészek. Fischl Mónikának rövidesen Sanghaj, majd a Volksoper közönsége tapsolhat, Bordás Barbara pedig nyáron a Szegedi Szabadtéri Játékok vendégművésze lesz.”

-“Milyen érzés primadonnaként vetélkedni egymással?”- tette fel a a kérdést a két fiatal, csinos művésznőnek.

Bordás Barbara szerint szó sincs rivalizálásról köztük. “Nem érzem úgy, hogy vetélkednünk kellene, mindketten megkapjuk a kellő figyelmet.”

Makláry László karmester elégedetten beszélt arról, hogy Kálmán Imre zenéjét gyönyörűen közvetítik a színház művészei. Erről Szendy Szilvia, Kékkovács Mara és Peller Károly  rögvest tanúbizonyságot is tettek egy újabb részlet előadásával az operettből.

Ezután Kerényi arról faggatta a szereplőket, hogy milyen érzés e produkció részese lenni.

– “Boldog vagyok, amikor egy operettben játszhatok, oly gyönyörű a zene, hogy elszorul a torkom tőle. Büszke vagyok, hogy benne lehetek. Nagyon igyekszem, hogy megfeleljek a rendezői elképzelésnek” – válaszolt Lehoczky Zsuzsa.

 – “Nagyszerű ez a mostani feladat a nehézségeivel együtt. Igen össze kell kapnom magam a profi balett-táncosok mellett! Fel kell nőjek a feladathoz!” – nyilatkozott Mészáros Árpád Zsolt.

Majd Szabó Mónikához fordult:

– “Milyen érzés kezdő karmesterként előrébb kerülni?”

– “Nagyon élvezem a produkciót. Számomra igen kedves emberekkel dolgozhatok együtt, akikkel egyformán gondolkodunk. Szimpatikus az, ami készül.”

Kerényi azzal zárta a sajtótájékoztatót, hogy emlékeztette a hallgatóságot, a magyar operett hungarikum lett. Az Operettszínház egy igazi magyar operettet szeretne bemutatni a Cirkuszhercegnő e feldolgozásával, azt szeretnék, hogy a felhőtlen szórakozás mellett, elgondolkodtató is legyen.

– “Reméljük, hogy a közönség izgatottan fogadja majd, mi is izgatottan készülünk a bemutatóra!”

Kálmán Imre egyik legizgalmasabb darabjának premierjére március 7-én kerül sor. A közönség Kálmán Imre leggyönyörűbben felépített művének tapsolhat, élvezheti a fantasztikus finálékat, a szerelem, a csalódás, a boldog egymásra találás elbűvölő meséjét.

Novák Edit írása
,