Újabb múzeumpedagógiai nívódíj a Gödöllői Királyi Kastélynak

2010 után ismét rangos elismerésben részesült a dinamikusan fejlődő, sokszínű kínálattal büszkélkedő örökségvédelmi helyszín. Széleskörű múzeumpedagógiai kínálatukkal eddig is az élményszerű tanulást segítették elő, ám tudják, segíteni és bátorítani kell a pedagógusokat a kreatív múzeumhasználatra. A pedagógusok lehetőségeit, a tanulók intenzívebb aktivitását egy igen színes módszertani kezdeményezéssel, online feladatgyűjteménnyel is bővítették.

muzeumpedagogiai_nivodij

„Használd a múzeumot!” elnevezésű fejlesztésükben olyan változatos segédanyag található, amely segít a kiállítás nyújtotta lehetőségek használatában, a látottak feldolgozásában. A módszertani gyűjtemény (ötletadó óravázlatok pedagógusoktól, feladatgyűjtemény, változatos, különféle érzékeket megmozgató, gondolkodásra, összefüggések keresésére, szerepvállalásra ösztönző feladatok, rejtvény, pályázat, múzeumra adaptált egyszerű, klasszikus játékok pl. barcohba, asszociáció, találós kérdés) olyan komplex kezdeményezés, ami közelebb hozhatja a múzeumhoz az iskolai oktatást azzal, hogy a pedagógusok számára nyitva hagyja a lehetőséget saját óráik megtartására és ehhez minden segítséget megad számukra az intézmény. A pedagógusokat segítik azzal is, hogy megadták a feladatok jellegét, a fejleszthető készségeket, képességeket és a kapcsolódó műveltségi területeket is. A bonyolult eszközök helyett a játékon, a felfedezésen, az együtt gondolkodáson és a kreativitáson van a hangsúly.

„Az elmúlt három évben új struktúrába igyekeztünk rendezni a múzeum-pedagógiai kínálatunkat. Felmenő rendszerben kínálunk korosztályokhoz igazított tartalmat, az óvodás korosztálytól a középiskolásokig. Személy szerint én is küldetésnek tekintem, hogy a gyerekek, a fiatalok minél élményszerűbben ismerkedjenek meg a múlttal, a történelem kastélyhoz kapcsolható szeletével. Ehhez a kastély munkatársai nagyszerű és együttműködő partnerek. Ezt a díjat ezen szakmai munka elismerésének tekintem, amely a kollégák munkáját dicséri – kiemelten a múzeum-pedagógiáért felelős kolléganőm kiemelkedő munkáját – és ezt most a területet rendkívül jól ismerő szakmai grémium is elismerte. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az a szakmai munka, amit mindannyian fontosnak gondolunk, újabb visszajelzést kapott: az újító szándék a minőséggel párosulva a nagyközönség és a szakma elismerését is kivívhatja.” – mondta Gönczi Tibor, a kastély igazgatója.

A feladatgyűjtemény létjogosultságának éppen a fenti gondolatok mutatják az alapját: a benne szereplő feladatok a kastéllyal szemben fennálló első számú kívánságnak tesznek eleget: a pedagógusok a kiállítást szeretnék megismertetni a diákokkal, a diákok pedig élményt szeretnének.

Feladatai és az óravázlatok is több tantárgyhoz kapcsolódnak: történelem, állampolgári ismeretek, természetismeret, háztartástan, magyar nyelv és irodalom, élő idegen nyelv, matematika, rajz és vizuális kultúra, dráma. Fejlesztik a kreatív gondolkodást, az összefüggések feltárását, nagy segítséget nyújtanak az új ismeretszerzés különféle lehetőségeinek gyakorlásához.

Eszköztárát és módszertanát tekintve is változatos a feladatgyűjtemény. A feladatok olykor előzetes ismereteikre építenek, máskor új felfedezésekre inspirálnak, és mindig engedik érvényesülni a kastély által nyújtott különleges környezetet. Általában a tárgyak vizsgálata, rajtuk keresztül a történetek megismerése áll a középpontban. Több drámapedagógiai elem is szerepet kapott (pl. 1-1 tárgy helyébe képzelve kell leírni, mit érzékelhet a körülötte lévő világból a királyi időszakban, egy-egy tárgy történetét kitalálni, élőképben megjeleníteni egy-egy megismert történetet stb.), a múzeumi tárgy jelentőségével, történelmi hitelességével kapcsolatban is oldhatnak meg feladatot, a múzeumi leltározás, tárgymegfigyelés szempontjai is előkerülnek.

A feladatgyűjtemény a kastély honlapjának Gyermekek kastélya menüpontjában a Pedagógusoknak szóló almenüben kapott helyet.

A közelmúltban már kapott az intézmény hasonló magas rangú szakmai elismerést, hiszen 2010-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjjal jutalmazták „Herceg Egérváry Elemér naplója – avagy feljegyzések a gödöllői kastélyból” címmel kiadott könyvet is, mely a kastély történetéről és a királyi család gödöllői tartózkodásairól mesél. A gyerekek és szülők gyorsan megkedvelték a nemesi származású kisegér naplóját, ami kedves, humoros történeteivel teszi élvezetessé az ismeretszerzést.

Forrás: Gödöllői Királyi Kastély