100. előadásához érkezik a Futótűz

A 2022|2023-as évadot A párnaember 50. előadásával nyitotta meg a Radnóti Színház, hamarosan pedig újabb jubileumot ünnepelnek: április 8-án, szombaton 100. előadásához érkezik az Alföldi Róbert rendezte Futótűz.

Futótűz © Dömölky Dániel

Az 1968-as születésű drámaíró, Wajdi Mouawad nyolc éves volt, amikor a családja Kanadába menekült a libanoni polgárháború elől. Műveiben gyakran visszaköszön a háború, a történelem és ezeknek az emberekre gyakorolt hatásai. A szerző 1992 óta dolgozik rendezőként is, ám az igazi világhírt a 2003-as Futótűz hozta meg számára. A drámából 2010-ben mozifilm is készült – Magyarországon Felperzselt föld címen mutatták be –, amelyet jelöltek a legjobb idegen nyelvű alkotásért járó Oscar-díjra is.

A Futótűz Mouawad dráma-tetralógiájának második darabja, amelyet 1997-ben, a Littoral (Partvidék) megírásával és színrevitelével kezdett el. Bár nem annak a történetnek folytatása, a Futótűz szintén a gyökerek kérdésével foglalkozik. Akárcsak a Littoral, ez a darab sem született volna meg a színészek közreműködése nélkül, hiszen a végleges szöveg a tízhónapos próbaidőszak folyamán alakult ki. „Még mielőtt egy árva sort is leírtam volna, sokat beszélgettünk a vigasztalódásról. A színpad a könyörtelen vigasztalódás tere. A vigasz könyörtelenségéé. Ez volt számomra az első lépés az alagútban. Egy szikra. Egy érzés. És kezdtek elémbe jönni a szavak. Elindultam. Mentem előre a sötétben. A színészek hangja után” – emlékezett vissza a szerző a Futótűz megírásának folyamatára.

Futótűz © Dömölky Dániel

Az előadást Molnár Zsófia fordításában a Radnóti Színház 2017. január 7-én mutatta be, Alföldi Róbert rendezésében. „Egy háborúban nem elvek halnak meg. A háborúban nem politikai meggyőződések robbannak fel és szóródnak szanaszét. Egy háborúban nem az épületek halnak meg. A háborúban nem nemzeteket erőszakolnak meg. Egy háborúban emberek halnak meg, emberek robbannak fel, szóródnak szanaszét és rohadnak el, embereket erőszakolnak meg és kínoznak meg, emberek pusztulnak el. Emberek. Önálló, egyedi, meg nem ismételhető személyiségek, önálló, soha meg nem ismételhető univerzumok. Olyan háborús fájdalmakkal és történetekkel, amit csak emberek tudnak egymással művelni. Ezzel az „egyszerű” felismeréssel szembesít a Futótűz. Amikor bemutattuk, nem volt a szomszédunkban háború. Most van. Nem tudom, meddig kell játszanunk, hogy végre lássuk azt, aminek magától értetődőnek kellene lenni. Hogy egy háborúban emberek halnak és pusztulnak el. Olyanok, mint mi magunk” – mondta el Alföldi a Futótűz aktualitása kapcsán.

Nawal Marwan szerepét minhárom életszakaszban Kováts Adél egymaga alakítja, aki 2017-ben a POSZT-on megkapta a MASZK Országos Színészegyesület és a Mozaik Művészegyesület díját A legjobb női alakításért. Az évek során az előadás szereposztásában sok változás történt: Nawal gyermekeiként a bemutatókor Olasz Renátót és Martinovics Dorinát láthattuk, Simon karakterét a későbbiekben Vilmányi Benett, majd Nagy Márk öltötte magára, Berényi Nóra Blanka pedig a tavalyi beugrást követően az idei évadtól játssza Jeanne-t. László Zsolt (Hermile Lebel közjegyző), Sodró Eliza (Antoine), Pál András (Nihad), Schneider Zoltán (Chamseddine), Rusznák András (Wahab), Csarnóy Zsuzsa (Zsihake | Idegenvezető) és Martin Márta (Elhame | Malak) mind a száz előadáson színpadra léptek. A Sawdát alakító Lovas Rozi babavárás okán egy időre elköszönt az előadástól, szerepét akkor Bánfalvi Eszter vette át, Nazirát pedig Csomós Mari után Hámori Ildikó játssza. Gazsó György csupán egyetlen alkalommal nem tudott a csapattal lenni, amikor a betegsége miatt Hevér Gábor ugrott be az Orvos és a Gondnok szerepébe.

Futótűz © Dömölky Dániel

Most, hogy végre együtt vagyunk, már sokkal jobb” – hangzik el az előadásban, és ez a mondat több szempontból is érvényes a darab életében. A 2017-es bemutatót követően 2018 szeptemberéig a Radnótiban láthatta a közönség, majd két évre – a színpadunk egy részének ideiglenes elvesztése miatt – az Ódry Színpadra költözött. Majd a Futótűz három évvel később , 2022 januárjában tért vissza a Radnótiba, ahol azóta is nagy sikerrel látható. Az előadásban dramaturgként Kelemen Kristóf, jelmeztervezőként Nagy Fruzsina, díszlettervezőként Menczel Róbert, világítástervezőként Baumgartner Sándor, nyelvi konzultánsként pedig Őze Dávid dolgozott.